Tiedotteet 2003 -
Tavoitetila-sivu
Finlandia-talo 3. huhtikuuta 2003
Tie- ja
liikenneolojen tulevaisuudesta keskusteltiin
"Tie, ihminen ja elinkeinoel�m�" -seminaari kokosi Finlandia- talolle
reilut 100 kuuntelijaa.
Keskustelun her�tt�jin� toimivat eri n�k�kulmia edustavat asiantuntijat ja
yhteisty�kumppanit, jotka kertoivat n�kemyksi��n, tarpeitaan ja toiveitaan
liikkumisesta ja kuljettamisesta. |
Tiehallinnon p��johtaja
Eero Karjaluoto |
P��johtaja
Eero Karjaluoto avasi seminaarin. H�n
kertoi, ett� Tiehallinto haluaa k�ynnist�� laajan keskustelun tie- ja
liikenneolojen tulevaisuudesta. Tiehallinnon laatima Tie- ja liikenneolojen
tavoitetila on asiantuntijan�kemys siit�, millaisia tarpeita ja odotuksia
ihmisten liikkumiseen ja kuljetuksiin kohdistuu noin 20 vuoden aikav�lill�. - Esityskuvat
(pdf 190k)
- PDF-tiedostojen
katseluun tarvitaan ilmainen Acrobat Reader -ohjelma. Sen saa mm. Adoben
www-palvelusta.
Liikenne
yhteiskunnan valinnoissa
Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan
liikennejaoston puheenjohtaja Kari Rajam�ki korosti, ett�
liikenneinfrastruktuuri on v�ltt�m�t�n tuotantotekij�, jota ilman yhteiskunnan
muut sektorit eiv�t pystyisi toimimaan. T�m�n vuoksi valtion infrastruktuuria
koskevaa p��t�ksentekoa on syyt� uudistaa pitk�j�nteisemp��n ja monipuolisempaan
suuntaan.
Valtiovarainvaliokunnan
liikennejaoston puheenjohtaja
Kari Rajam�ki |
Rajam�en mukaan hallitusohjelman
tavoitteet ovat liikenteen osalta edenneet hyvin. Liikenteen kannalta viime
syksyn budjettik�sittely oli nimenomaan yhteiskunnallista valintaa.
Mik�li eduskunnan edellytt�mi� hankkeita ei
olisi k�ynnistetty t�m�n vuoden talousarvion yhteydess�, olisi alueellisten
tieinvestointien m��r� supistunut 40 % vuoteen 2002 verrattuna.
Jos hankkeista p��tt�minen olisi lykk��ntynyt uuden hallituksen
lis�budjetteihin, hankkeet eiv�t olisi k�hteneet k�yntiin t�n� vuonna.
Lis�ksi maassa k�ynniss� olleet hankkeet olisivat keskittyneet
Etel�-Suomeen. |
Liikennepolitiikan pelastus on vain sen
laaja-alaisempi kytkeminen elinkeinoel�m�n, talouden, ty�llisyyden ja alueiden
kehitt�misen kehykseen. Liikennemuotoja on arvioitava my�s kokonaisuutena,
puhuja sanoi. - Esityksen tekstilyhennelm�
(pdf)
Ihminen
liikenteess�
Professori Ilkka Niiniluoto Helsingin yliopistosta toi esille sen, miten
tie on saanut jo varhaisissa kulttuureissa ja uskonnoissa symbolisen
merkityksen. H�n tarkasteli tien, auton ja ihmisen v�list� suhdetta
histroriallisesta n�k�kulmasta. Miten jo 3000-luvulla eKr. py�r�n keksimisen
j�lkeen vaunuja on k�ytetty ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen. Tietyt
perusasiat eiv�t ole muuttuneet aikain saatossa, ne ovat vain muuttaneet
muotoaan.
Niiniluodon mukaan vaihtoehdon henkil�iden ja tavaroiden kuljetuksille on
luonut viestinn�n kehitys. Nokian slogan "Connecting people" on k�yt�nn�ss�kin
yhdist�nyt ihmisi�, mutta kuitenkin henkil�- ja tavaraliikenne maanteill� on
kasvussa. Ei Internet, virtuaaliopiskelu eik� muut s�hk�iset palvelut ole
Niiniluodon mukaan poistaneet ihmisten tarvetta liikkua ja liikuttaa.
|
Professori Ilkka Niiniluoto kysyy kenen ehdoilla autoja ja teit� kehitet��n. |
Lis�ksi
Niiniluoto toi esitelm�ss��n esille n�k�kulman autoon ja autoiluun. H�n mietti
asiaa tekniikan filosofian n�k�kulmasta. Lis�ksi h�n esitti kysymyksen siit�
kenen ehdoilla autoja ja teit� kehitet��n? Tekniikka luo ihmisten tarpeita; mit�
helpompaa ja mukavampaa on liikkua paikasta toiseen, sit� enemm�n ihmiset sit�
haluavat. H�nen mielest��n autosta on tullut hedonismin, vitalismin ja
mahtiarvojen ilmentym�. Auto on statussymboli, joka p�nkitt�� ihmisten egoa ja
lis�� turhamaisuutta. - Esityksen
tekstilyhennelm� (pdf) - Esityskuvat
(pdf)
Yhteiskunnallinen tehokkuus valintojen taustalla
VATT:n
ylijohtaja Reino Hjerppe painotti esitelm�ss��n Suomen
kaksoisongelmaa. Ne ovat: pitk�t et�isyydet ja harvaan asuttu maa sek�
et�isyys kansainv�lisist� markkinoista.
Ensimm�inen aiheuttaa tarpeen kansantaloudellisesti suhteellisen suuriin
investointeihin ja kustannuksiin. Toisella on taas suuri merkitys yritysten
kansainv�lisen kilpailukyvyn kannalta. Hjerppe painottikin puheessaan
infrastruktuurin suurta merkityst� kilpailukyvyn kannalta.
Infrastruktuuriverkon vahvuuksia Suomessa
Hjerpen mukaan ovat liikenteen sujuvuus ja liikkenneruuhkien v�h�isyys,
joukkoliikennej�rjestelm�n toimivuus ja talviolosuhteissa tapahtuvan
liikkumisen hyv� hallinta. Logistiikkaj�rjestelm�n haasteiksi |
VATT:n ylijohtaja Reino
Hjerppe
|
ja kehitt�miskohteiksi Hjerppe
mainitsi liikenneverkon yll�pidon ja k�yt�n kalleuden ja kansainv�listen ja
globaalien toimistusketjujen ja verkokostojen hallinnan.
- Esityksen tekstilyhennelm� (pdf)
- Esityskuvat (pdf 890k)
|
Infrastruktuurin merkitys alueiden kehitt�misess�
Maakuntajohtaja Tapio V�linoro Kymenlaakson
Liitosta esitti tieinfrastruktuurille kolme p��roolia ja niille asetettavia
vaatimuksia. N�m� kolme p��roolia ovat:
1. Tie tuotantoj�rjestelm�n osana
2. Tie ty�ss�k�ynti- ja asiointiv�lineen�
3. Tie vapaa-ajan k�yt�n mahdollistajana
Tie tuotantoj�rjestelm�n osana edellytt�� V�linoron mukaan alueellisen tuotantorakenteen tarkempaa tuntemusta.
Liikennevirtatutkimuksilla on voitava tunnistaa
liikenteen rakenteen ja m��r�paikkatietojen lis�ksi mihin tuotantoprosessiin
liikennesuorite liittyy, on kysytt�v� miten hyvin tie palvelee
tuotantoprosessia. Vain siten voidaan kehitt�� tiet� tuotannon
lis�arvoketjussa. Tien telemaattiset palvelut on kytkett�v� osaksi alueen
tuotanto- ja palveluverkkoa ja p�invastoin.
|
Maakuntajohtaja Tapio V�linoro: "Tien on palveltava yh�
monimutkaisempaa asiointi- ja ty�ss�k�ynti- alueiden kehityst�". |
Tie ty�ss�k�ynti- ja asiointiv�lineen� vaatii
V�linoron mielest� tietoa edess� olevista ty�n kuvan ja palvelurakenteen
muutoksista sek� niiden suhteesta asutusraken- teeseen. Uuden teknologian
k�ytt��notto vaikuttaa ty�n kuvaan ja asiointiin. Toimipaikoista riippuvainen
ty� v�henee, mutta vuorovaikutustarve kasvaa, tien on palveltava yh�
monimutkaisempaa asiointi- ja ty�ss�k�yntialueiden kehityst�.
Kolmas kohta eli tie vapaa-ajan k�yt�n mahdollistajana edellytt�� tietoa
merkitt�vist� kysynn�n ja tarjonnan muutoksista alueellisissa vapaa-ajan
viettomahdollisuuksissa. Tie itsess��n �lykk�ine palveluineen on
viihtyvyystekij� ja osa vapaa-ajan viettoa, kertoi V�linoro.
- Esityksen tekstilyhennelm� (pdf)
Elinkeinoel�m� py�rien p��ll�
Johtaja Raimo Mansukoski TT:sta toi esille
elinkeinoel�m�n n�k�kulman. H�n painotti esitelm�ss��n sit�, miten t�rke� rooli
elinkeinoel�m�n logistiikassa tiekuljetuksilla on. Pelk�st��n tavaraliikenteest�
noin 66 % kulkee Mansukosken mukaan py�rien p��ll�.
- Teiden on oltava kunnossa, painotti Mansukoski.
Suomessa on korkeat logistiset kustannukset. N�in ollen on t�rke��, ett�
logistista osaamista l�ytyy. On olemassa esimerkkej� sellaisista yrityksist�,
jotka ovat onnistuneet tekem��n logistiikasta kilpailuedun. Mansukosken mukaan
t�llaisia yrityksi� ovat esimerkiksi Nokia ja mets�teollisuus.
|
Johtaja Raimo Mansukoski TT:sta on hyvin huolissaan
v�yl�omaisuutemme arvon kuihtumisesta |
Johtaja Mansukoski on hyvin huolissaan
v�yl�omaisuutemme arvon kuihtumisesta sek� palvelutason puutteista. Esimerkkin�
h�n mainitsee vuosittaiset sorateiden kelirikot, jotka aiheuttavat yksin
mets�teollisuudelle 100 miljooonan euron ylim��r�iset vuosikustannukset. H�nen
mukaansa elinkeinoel�m� on syyst� huolissaan tieverkon palvelutason
tulevaisuudesta.
- Esityksen tekstilyhennelm� (pdf) - Esityskuvat
(pdf 110k)
Peruspalvelua vai erityispalvelua?
|
Tarve uudistaa
v�yl�ohjausta on selke�, totesi rakennusneuvos Juhani Tervala
Liikenne- ja viestint�ministeri�st�. P��t�ksenteko on saatava
pitk�j�nteisemm�ksi ja asiakasl�ht�isemm�ksi. Investointisuunnitelma on
teht�v� koko vaalikaudeksi, jotta vaikkapa vaalit eiv�t aiheuttaisi
tempoilua liikennepolitiikassa. T�m� voisi s��st�� noin 10 prosenttia
kustannuksista Tervala arvioi.
Vuosittaiset k�ytt�menot ja investoinnit on saatava budjetoinnissa erikseen,
ja kehykset molemmille. Lis�ksi v�ylien yhteensovittamista on parannettava.
Tervalan mielest� ministeriryhm� tarvitaan, jotta v�yl�omaisuudesta
huolehtiminen varmistuisi. Tarvitaan strategista, laajaa n�kemyst�, Tervala
per��nkuulutti.
|
Rakennusneuvos Juhani Tervala
liikenne- ja viestint�ministeri�st�
|
Suuntaviittana ymp�rist�
Suomen Ymp�rist�keskuksen
p��johtaja Lea Kauppi pohti liikennett� kest�v�� kehityst� vasten.
Siin� on kolme ulottuvuutta: ekologinen, taloudellinen ja sosiaalinen. Hyv�
ratkaisu voi toteuttaa kaikki kolme ulottuvuutta, Kauppi kiteytti.
|
P��johtaja Lea Kauppi,
Suomen Ymp�rist�keskus
|
H�n arvioi, ett� kehitys on
Suomessa t�ll� alalla ollut huimaa viimeisten 10-15 vuoden aikana
tiensuunnittelussa ja rakentamisessa. Ymp�rist� otetaan entist� paremmin
huomioon. Toisaalta elintason nousun my�t� my�s vaatimukset ymp�rist�n
laadun suhteen nousevat. Tutkimusten mukaan suomalaiset uskovat voivansa
vaikuttaa ymp�rist�asioihin enemm�n kuin monissa muissa maissa.
Kaupin p��viesti oli, ett� kun alusta alkaen yhdess� suunnitellaan ja
mietit��n eri intressitahojen tavoitteet, niin mahdollisuus hyv��n
lopputulokseen on suuri.
- Esityskuvat (pdf) |
Kumppanuuksia haetaan
P��johtaja Karjaluoto p��tti
tilaisuuden toteamalla, ett� kun tieinvestointien uusilla rahoitusmalleilla
n�ytt�� olevan kannatusta, niin niit� vied��n eteenp�in. H�n painotti, ett�
Tiehallinnon omat rahkeet ja asiantuntemus ei suinkaan riit� kaikkeen, ja siksi
Tiehallinto aktiivisesti hakee yhteisty�t� ja kumppanuuksia, jotka hy�dytt�v�t
kaikkia osapuolia. Hyv� esimerkki t�st� opn vuorovaikutus maakuntien kanssa.
My�s t�t� yhteisty�t� haluamme lis�t�, p��johtaja sanoi.
Teksti: Tiehallinto/Johanna Vessonen,
Karri Varmo
Kuvat: Eriika Ahopelto
|