V�yl�laitokset
esitt�v�t yhteist� liikenneinfrastruktuurin kehitt�misohjelmaa
Kehitt�misohjelma tarkentaa Pohjolan kolmioon
liittyvien hankkeiden sis�lt�� ja aikataulua
V�yl�laitokset (Tiehallinto,
Ratahallintokeskus, Ilmailulaitos ja Merenkulkulaitos) ovat tehneet yhteisen
vuoteen 2015 ulottuvan liikenneinfrastruktuurin kehitt�misohjelman. Ohjelman
hankkeet kuuluvat ns. Pohjolan kolmion liikennej�rjestelm��n. Pohjolan kolmio
on osa EU:n tukemaa euroopanlaajuista liikennej�rjestelm�� ja kuuluu sen
ensisijaisesti kehitett�vien hankkeiden joukkoon. Ohjelmassa esitet��n
k�ynniss� olevien ja jo p��tettyjen hankkeiden lis�ksi joukko uusia
hankkeita kustannusarvioineen ja aikatauluineen.
Kehitt�misohjelman hankkeet muodostavat monen
kulkumuodon yhteisen liikennej�rjestelm�n. J�rjestelm� palvelee suoraan 50
%:a Suomen v�est�st� ja sen alueella tuotetaan 60% Suomen
bruttokansantuotteesta. Liikennej�rjestelm�n kehitt�misest� syntyv�t
v�lilliset ty�llisyytt�, kilpailukyky� ja vienti� edist�v�t vaikutukset
levi�v�t koko maahan.
E18-tie ja Pietarin suunnan ratayhteyden
parantaminen ohjelman merkitt�vimpi� hankkeita
Ohjelmaan kuuluvia t�rkeimpi� hankkeita ovat
E18-tien kehitt�minen moottoritieksi v�lill� Turku - Helsinki - Hamina
vuoteen 2015 menness� siten, ett� yhteysv�li Turku - Helsinki ja Haminan
kohta ovat valmiit vuoteen 2008 menness�. Rautateill� p��paino on
rakenteilla olevan Kerava - Lahti -oikoradan lis�ksi parantaa yhteysv�li�
Lahti - Luum�ki - Vainikkala siten, ett� matka-aika Helsingin ja Pietarin
v�lill� lyhenee nykyisest� 5,5 tunnista 3 tuntiin edellytt�en, ett� my�s
Ven�j� toteuttaa tarvittavat suunnitelmat omalla alueellaan.
Kansainv�lisell� henkil�liikenteell� ja
tavaraliikenteell� on korostunut merkitys
Pohjolan kolmiolla on korostunut merkitys
tavaraliikenteen ja kansainv�lisen henkil�liikenteen kannalta sill� 62 %
Suomen kansainv�lisest� tavaraliikenteest� ja yli 95 % kansainv�lisest�
henkil�liikenteest� k�ytt�� liikennej�rjestelm�n palveluja. T�m�n
johdosta kehitt�misohjelma korostaa my�s terminaalien ja terminaaliyhteyksien
kehitt�mist�. N�ihin kuuluvat satamien maa- ja meriyhteyksien kehitt�minen,
lentoasemien maaliikenneyhteydet sek� varautuminen lentoasemien toimintojen
laajentamiseen liikenteen kysynt�� vastaavasti.
Rahoitustarve 165 miljoonaa euroa vuodessa
Ohjelmaan kuuluvien hankkeiden
rakennuskustannukset ovat yhteens� 2,3 miljardia euroa. K�ynniss� olevien ja
aloittamattomien hankkeiden rahoitus-tarve aikav�lill� 2003 - 2015 on
keskim��rin 165 miljoonaa euroa vuodessa. Ohjelman toteuttamiseen haetaan EU:n
tukea,joka on kuitenkin alle 10% rakennuskustannuksista.
Varmuus hankkeiden toteutumisesta auttaisi
kuntia ja elinkeinoel�m��
V�yl�laitokset hakevat eduskunnalta ja
hallitukselta pitk�aikaista sitoutumista ohjelman toteuttamiseen. Varmuus
hankkeiden rahoituksesta ja toteutumisesta mahdollistaisi elinkeinoel�m�n ja
kuntien oikeanlaisen varautumisen ja oikea-aikaisten investointip��t�sten
tekemisen asioissa, jotka ovat riippuvaisia liikenneinfrastruktuurin
kehittymisest�.
V�yl�laitokset ovat yhdess� sitoutuneet
ohjelman korkeisiin turvallisuus-, ymp�rist�-, toimivuus- ja
palvelutasotavoitteisiin, kehitt�m��n kulkumuotojen v�list� yhteisty�t�
sek� yll�pit�m��n ohjelmaan kuuluvien hankkeiden korkeata suunnitelma-
valmiutta. Rakentamisp��t�s puuttuu hankkeilta, joiden kustannukset on
yhteens� 1,2 miljardia euroa.
Lis�tietoja: Johtaja Aulis Nironen,
Tiehallinto, Pohjolan Kolmio-ty�ryhm�n puheenjohtaja, puhelin 0204 2211
|