Tiehallinto selvitti nopeusrajoitusten tarkistamista
Tiedote 17.6.2003
Tiehallinto on tehnyt selvityksen
nopeusrajoitusj�rjestelm�n kehitt�misvaihtoehdoista ja -mahdollisuuksista.
Selvityksen mukaan olisi mahdollista saavuttaa jopa 120-130
henkil�vahinko-onnettomuuden ja 30 liikennekuoleman v�heneminen vuosittain
nopeusrajoituksia alentamalla.
Tehdyn ty�n taustalla on valtioneuvoston
18.1.2001 tekem� periaatep��t�s tieliikenteen turvallisuuden parantamisesta.
Selvityksen tuloksena on arvio erilaisista nopeusvaihtoehdoista, joilla
voitaisiin parantaa liikenneturvallisuutta. Tarkastelut on tehty erikseen
p��teill� eli valta- ja kantateill� sek� perusverkolla eli seutu ja yhdysteill�.
P��teit� on tarkastelussa 11 000 kilometri� ja perusverkkoa 59 000 kilometri�.
Selvityksess� todetaan tienvarsiasutuksen
kohdilla olevan huomattavia liikenneturvallisuusongelmia etenkin p��teill�.
Alentamalla p��teill� n�ill� kohdin nopeusrajoituksia voitaisiin saavuttaa
30-55:n v�henem� henkil�vahinko-onnettomuuksissa ja 8-15:n liikennekuoleman
v�henem� vuosittain. T�ll�in nopeusrajoituksen 100 km/h tiepituus v�henisi 500 -
1250 km, 80 km/h tiepituus s�ilyisi l�hes ennallaan ja 60 km/h teiden m��r�
kasvaisi 650 - 1050 km.
Talviajan nopeusrajoituksen 80 km/h
laajentamisella voitaisiin v�hent�� 10-15 henkil�vahinko-onnettomuutta ja
keskim��rin 4 liikennekuolemaa vuosittain. Talvirajoituksen laajentaminen
kohdistuisi 2 400 tiekilometrille. Ottamalla talvirajoitukset k�ytt��n koko
maassa jo lokakuun alusta l�htien voitaisiin edell� mainitun lis�ksi v�hent�� 7
henkil�vahinko-onnettomuutta vuosittain.
Tierekisteritietojen perusteella p��teill� ja
perusverkolla noin 2 500 kilometrill� nopeusrajoitukset n�ytt�isiv�t olevan
liian korkeita tie- ja liikenneolosuhteisiin verrattuna. Alentamalla n�it�
nopeusrajoituksia olosuhteita vastaaviksi, saataisiin noin 15
henkil�vahinko-onnettomuuden ja nelj�n liikennekuoleman vuosittainen
v�heneminen.
Perusverkolla selvitettiin nykyisen 80 km/h
yleisrajoituksen alentamista 70 km/h tai 60 km/h. Samalla siirrett�isiin
hyv�laatuiset tieosuudet tiekohtaisen 80 km/h rajoituksen piiriin. Lis�ksi
rajoitettaisiin nopeuksia pelk�st��n tiiviimm�n tienvarsiasutuksen kohdalla tai
otettaisiin mukaan my�s hieman harvempaa tienvarsiasutusta.
Yleisrajoituksen 70 km/h vaihtoehdossa voitaisiin
saavuttaa 15-30 henkil�vahinko-onnettomuuden ja 3-5 liikennekuoleman v�henem�
vuosittain. Yleisrajoituksen piirist� siirtyisi tiekohtaiselle 80 km/h
rajoituksille 3 200 km.
Yleisrajoituksen 60 km/h vaihtoehdossa voitaisiin
saavuttaa 20-40 henkil�vahinko-onnettomuuden v�henem� ja 3-6 liikennekuoleman
v�henem� vuosittain. Yleisrajoituksen piirist� siirtyisi 8 900 km teit�
tiekohtaiselle 80 km/h rajoitukselle
Tiehallinnon keskeisi� keinoja
liikenneturvallisuuden edist�miseksi ovat viime vuosina olleet pienet
liikenneymp�rist�n parantamistoimet ja nopeuksien alentaminen etenkin taajamissa
ja tienvarsiasutuksen kohdalla. Lis�ksi Tiehallinto osallistuu yhdess� poliisin
kanssa automaattisen nopeusvalvonnan laajentamiseen.
Tiehallinto kuitenkin katsoo, ett� nykyinen
tienpidon rahoitus ei mahdollista tiest�n turvallisuuden parantamista
riitt�v�ss� m��rin investoinnein eik� laajamittaista muuttuvien
nopeusrajoitusten k�ytt��nottoa. Tulevaisuudessa on liikennem��rien kasvaessa
nopeusrajoituksia laskettava my�s p��teiden vilkasliikenteisill� osuuksilla
liikenneturvallisuuden takia, ellei n�ille teille voida tehd�
parantamistoimenpiteit�. Samalla on lis�tt�v� nopeusvalvontaa.
Tiehallinto luovuttaa selvityksen liikenne- ja
viestint�ministeri�n ja liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunnan k�ytt��n.
Lis�tietoja
Johtaja Aulis Nironen 0204 22 2042 ja yli-insin��ri Saara Toivonen 0204 22
2039
|