Lasten n�k�kulma tienpidossa
Lasten liikkumisvapauksien kaventuminen on
eurooppalainen kehitystrendi, jolla on vaikutuksia niin liikennej�rjestelm��n
kuin lasten kehitykseen. Tiehallinto on organisaationa sitoutunut kehitt�m��n
yhteisty�ss� muiden toimijoiden kanssa kest�v�� liikennej�rjestelm��. Kest�v�
ja �lyk�s liikennej�rjestelm� tarjoaa my�s lapsille
vaikuttamismahdollisuuksia, valinnanmahdollisuutta ja turvallisuutta.
Valmistuneessa selvityksess� on koottu tietoa lasten liikkumisesta ja sen
merkityksest� lasten kehittymiseen sek� arvioitu Tiehallinnon nykyist�
toimintatapaa lapsia koskevissa asioissa.
TIIVISTELM�
Useissa Euroopan maissa on
ryhdytty toimenpiteisiin lasten liikkumismahdollisuuksien turvaamiseksi. Lasten
liikkumisymp�rist� on viime vuosikymmenin� muuttunut huomattavasti. Lis��ntynyt
liikkuvuus ja yhdyskuntarakenteen hajaantuminen ovat lis�nneet autoliikennett�.
Autoliikenteen kasvu on yksi merkitt�vimmist� syist� lasten liikkumisvapauksien
rajoittamiseen.
Vanhempien huoli lasten turvallisuudesta on
lis�nnyt lasten kuljettamista kouluun ja harrastuksiin. Seurauksena on ollut
lasten arkiliikkumisen v�hentyminen, lasten kest�vyyskunnon heikkeneminen ja
ylipainoisuuden lis��ntyminen. Toisena seurauksena lasten kuljettamisesta on
autoliikenteen kasvu, joka koulujen, p�iv�kotien ja harrastuspaikkojen
l�hiymp�rist�ss� lis�� koettua turvattomuutta.
T�m�n ty�n tavoitteena on tuottaa yleistajuinen
katsaus lasten liikkumistarpeista, ongelmista ja lapsin�k�kulman huomioimisesta
Tiehallinnon toiminnassa nykyisin. Ty�ss� painottuu nykytilan kartoitus. Ty�ss�
tarkastellaan my�s lasten suunnitteluun osallistumisen mahdollistavia menetelmi�
ja esimerkkitapauksia.
Tavoitteena on esitt�� konkreettisia k�yt�nn�n
toimenpiteit� ja �ensimm�isi� askelia� lasten n�k�kulman huomioimiseksi
Tiehallinnon toiminnassa. T�n� p�iv�n� tienpidossa ei ole tiepiireitt�in
yhten�ist� k�yt�nt�� lasten n�k�kulman huomioimiseksi. T�st� huolimatta lasten
omaehtoista liikkumista ja turvallista liikkumisymp�rist�� on useissa
tiepiireiss� pyritty tukemaan. Tiepiirien toimintalinjoissa saattaa olla lasten
liikenneturvallisuutta koskevia painotuksia, esimerkiksi koulujen ymp�rist��
koskien. Toimintalinjoissa lasten olosuhteita parantavat my�s joukkoliikenteen
laatuk�yt�v�t ja pys�kkiolosuhteiden parantaminen. Tiepiireille tehdyn kyselyn
perusteella lasten koulureittien turvallisuus on yhten� tavoitteena useimmissa
liikenneturvallisuussuunnitelmissa.
Ohjelmatasolla Tiehallinnossa tunnustetaan lasten
oikeudet tulla huomioiduksi omana tienk�ytt�j�ryhm�n��n. Lapset eiv�t kuitenkaan
muodosta omaa asiakasryhm��ns� Tiehallinnon toiminnoissa. Lapsi asiakkaana �
edist�isi lasten vaikutusmahdollisuuksia tienpitoon. Nykyisin lapsiin
kohdistuvia vaikutuksia arvioidaan p��asiallisesti osana kevyen liikenteen
ryhm�� tai yhten� nk. heikoista ryhmist�. Lapsi asiakkaana varmistaa lasten
n�k�kulman ja lapsiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tasapuolisuuden niin
alueellisesti kuin tienpidon eri osa-alueilla.
Lapsi asiakkaaksi � edellytt�� lapsin�k�kulman
sis�ist�mist� kaikkiin Tiehallinnon toimintoihin. Tienpidon vaikutusten
arvioinnin laajentaminen lapsiin kohdistuviin vaikutuksiin edellytt�� lasten
osallistumis- ja vuorovaikutusmenetelmien kehitt�mist� ja kokeilemista. Lasten
osallistumisen kehitt�mist� pit�isi ohjata pyrkimys aitoon vuorovaikutukseen
leikkiosallistumisen sijaan.
Tiivistelm� on raportista:
Helj� Aarnikko, Marketta Kytt� & Tiina Myllym�ki: Lasten n�k�kulma
tienpidossa. Helsinki 2002. Tiehallinto, Palvelujen suunnittelu.
Tiehallinnon selvityksi� 53/2002. 64 s. + liitt. 19 s. ISSN 1459-2553, ISBN
951-726-955-2, TIEH 3200784-v.
|