Tarkkaavaisuuskatkot syyn� kohtaamisonnettomuuksiin
2.12.2003
Yleisill� teill� kuolee vuosittain
kohtaamisonnettomuuksissa noin 100 ihmist�. Kuljettajan vireystaso ja
huomion kiinnittyminen eri kohteisiin auton sis�ll� ovat keskeisi� syit�
omalta ajokaistalta pois ajautumiseen.
Kohtaamisonnettomuudet ovat lis��ntyneet, vaikka
liikennekuolemien kokonaism��r� onkin pysynyt likimain samalla tasolla viime
vuosina. Yhten� vaikuttavana tekij�n� pidet��n liikennem��rien kasvua, mik�
lis�� altistusta kohtaamisonnettomuuksiin.
Raskas ajoneuvo on toisena osapuolena 50
prosentissa kuolemaan johtaneissa kohtaamisonnettomuuksissa p��tieverkolla.
Vasemmalle kaistalle ajautuu kuitenkin useimmin henkil�auto. Henkil�auto on
ajautunut vasemmalle kaistalle 80 prosentissa niist�kin tapauksista, joissa
toisena osapuolena on ollut raskas ajoneuvo.
Tutkittaessa ajoneuvojen kohtaamistilanteita
erilaisilla kaksikaistaisilla teill� voitiin todeta, ett� kuorma-auton
kohtaaminen kuormittaa henkil�auton kuljettajaa selv�sti enemm�n kuin
henkil�auton kohtaaminen. Kuormittavuus lis��ntyy pime�ll� kaikentyyppisill�
kaksikaistaisilla teill�. Kuormittavuutta mitattiin muun muassa kuljettajan
sykemuutoksella. Henkil�auton kuljettaja tekee my�s suuremman v�ist�liikkeen
kohdatessaan kuorma-auton.
Tutkijalautakunta-aineiston perusteella ajoneuvon
k�sittelyvirhe on yleisill� teill� kohtaamisonnettomuuksien syyn� 36
prosentissa, havainto- tai ennakointivirhe 19 prosentissa ja virheellinen
ajolinja 15 prosentissa tapauksista. Nukahtaminen on syyn� 12 prosentissa ja
itsemurha 10 prosentissa kohtaamisonnettomuuksista.
Kuljettajille tehdyss� kyselyss� selvitettiin,
ovatko vastaajat ajautuneet viimeisen vuoden aikana vasemmalle kaistalle tai
oikealle pois p��llystetylt� tielt�. Kuljettajan vireystaso, esimerkiksi v�symys
tai torkahtaminen, selitt�� huomattavan osan n�ist� ajautumisista. Naisten ja
miesten v�lill� ei havaittu merkitt�v�� eroa omalta ajokaistalta pois
ajautumisen riskeiss�. Ajautumisten syyt kuitenkin eroavat. Naiset ajautuvat
1,5-2 kertaa miehi� todenn�k�isemmin vasemmalle kaistalle tieolosuhteiden ja
kelin takia. Nuoret ja keski-ik�iset miehet puolestaan ajautuvat vasemmalle
kaistalle kaksi kertaa naisia useammin v�symys- ja vireysongelmien takia.
Tiehallinto kehitt�� ratkaisuja, joilla voidaan
est�� kohtaamis-onnettomuuksia, v�hent�� tielt� ajautumista ja lievent��
seurauksia. Kohtaamisonnettomuuksia estet��n tehokkaimmin ajosuunnat erottavalla
keskikaiteella. My�s keski- ja reunaviivojen t�rin�raidat v�hent�v�t omalta
kaistalta pois ajautumista. Tien reunaymp�rist�n my�t��vill� rakenteilla ja
loivilla tien luiskilla puolestaan lievennet��n onnettomuuksien seurauksia.
Lis�tietoja: Apulaisjohtaja Pauli
Velhonoja, puh 0204 22 2315 ja tieinsin��ri P�ivi Nuutinen, puh 0204 22
2338
Julkaisu: Kohtaamisonnettomuudet
p��tieverkolla - kehitys ja syyt, Tiehallinnon selvityksi� 43/2003
(pdf 1000k)
|