Vägförvaltningen
om budgetförslaget för väghållningen:
Stort
finansieringsunderskott inom basväghållningen - tilläggsbehovet är 50 M€
Meddelande 17.9.2003
Enligt regeringens budgetproposition
reserveras 558,3 miljoner euro för basväghållning i statens budgetförslag
2004. Budgetförslaget lovar 70 miljoner euro mindre för 2004 än vad som finns
att tillgå för basväghållningen i år. Vägförvaltningen anser att en
tilläggsfinansiering på 50 miljoner euro är nödvändig för basväghållningen.
I förslaget ingår inte ett enda nytt, betydande
projekt för att utveckla vägnätet. För projekt som påbörjas i år har dock
reserverats nödvändig, fortsatt finansiering i budgetförslaget. Påbörjandet av
projektet E18 Muurla - Lojo skjuts fram till 2005 på grund av besvär.
Inom basväghållningen kan man se till att de
allmänna vägarna är framkomliga dagligen och sköta om vägnätets skick. Nya,
nödvändiga investeringar, som beror på förändringar i samhällsstrukturen,
markanvändningen och trafiktillväxten inom olika områden, kan inte påbörjas. För
drift av vägnätet har reserverats sammanlagt 196 miljoner euro, med vilka man
kan bibehålla den nuvarande servicenivån.
För underhåll och ersättande investeringar har
reserverats 200 miljoner euro, vilket motsvarar årets nivå. Med denna
finansiering bibehålls vägarnas nuvarande skick. Antalet broar som kräver en
grundlig förbättring ökar under de närmaste åren, trots att mera finansiering än
tidigare riktas till reparationer av broar.
Basväghållningsinvesteringarna halveras
För utbyggnads- och nyinvesteringar inom
basväghållningen finns betydligt mindre pengar än vad behovet är. Årets
finansiering på 103 miljoner euro kommer i stort sett att halveras. De 50
miljoner euro som reserverats för utbyggnads- och nyinvesteringar i budgeten går
nästan helt och hållet till fortsatt finansiering av pågående projekt, det finns
inte finansiering för investeringsbehov till följd av förändringar i
samhällsstrukturen, markanvändningen och trafiktillväxten.
Trafiksäkerheten främjas med små
förbättringsåtgärder i trafikmiljön, ökad automatisk hastighetsövervakning och
sänkta hastighetsbegränsningar på vissa sträckor.
Man kan inte för de åtgärders del som
Vägförvaltningen är ansvarig för uppnå målet att minska antalet trafikdödade
från 400 till 250 i enlighet med statsrådets principbeslut. Det kan t.ex. byggas
bara cirka 60 km gång- och cykelvägar, när det tidigare har färdigställts
150-200 km årligen. Enligt Vägförvaltningens bedömning saknas det ungefär 5 000
km gång- och cykelvägar. Av dessa skulle största delen trygga barnens skolväg.
Vägförvaltningen hoppas att riksdagen i samband
med budgetförslaget 2004 och tilläggsbudgetförslagen säkerställer att
basväghållningsfinansieringen bibehålls på åtminstone nuvarande, cirka 605
miljoner euros nivå. Med den tilläggsfinansiering som Vägförvaltningen hoppas på
vore det möjligt att bl.a.
- påbörja de mest skyndsamma projekten till
följd av förändringar i landskapens och kommunernas regionalstruktur
- bygga ca 20 km mera gång- och cykelvägar
- genomföra andra trafiksäkerhetsinvesteringar
- fortsätta programmet för skydd av grundvatten
enligt planerna på 2-3 ställen
- genomföra investeringar för att främja
användningen av kollektivtrafiken
- påbörja telematikinvesteringar för att stöda
trafikinformationen och -styrningen.
Vägförvaltningen har uppskattat, att en för
samhället och regionerna hållbar väghållning skulle förutsätta en årlig
basväghållningsfinansiering på 710 miljoner euro. Finansieringsmöjligheterna
inom trafikledshållningen under de närmaste åren bedöms av en
ministerarbetsgrupp som tillsatts av regeringen för att bereda
trafikledspolicyn. Ministerarbetsgruppens förslag torde bli klart före slutet av
2003 innan statsbudgeten godkänns av riksdagen.
NÄRMARE UPPGIFTER
Direktör Jani Saarinen, tfn 0204 22 2436 eller gsm 0400 734 913 och
stabschef Timo Hiltunen, tfn 0204 22 2089 eller gsm 0400 605 648.
|