Uusia tietyyppej� Suomen p��teille
Ensimm�inen keskikaiteellinen osuus Loppi-Riihim�ki -tielle
Tiedote 3.10.2002
Kantatielle 54 v�lille Loppi-Riihim�ki on
valmistumassa Suomen ensimm�inen keskikaiteellinen ohituskaista. Tavoitteena on
varustaa kaikki uudet ja osa vanhoista ohituskaistoista keskikaiteella.
L�hivuosina my�s pitk�hk�j�, onnettomuusalttiita tieosuuksia tullaan
muuttamaan keskikaiteellisiksi. Arvion mukaan keskikaiteella voidaan v�hent��
kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtavia onnettomuuksia 50 %.
Tiehallinto kehitt�� ja kokeilee uusia
p��teiden parantamiseen soveltuvia tietyyppej�. Tavoitteena on ensisijaisesti
l�yt�� ratkaisuja, joilla vakavia liikenneonnettomuuksia voitaisiin
tuntuvasti v�hent�� kohtuukustannuksin. Viimeisin kokeiluvaiheeseen edennyt
tietyyppi on keskikaiteella varustettu tie. Kaiteella torjutaan nokkakolarit,
jotka ovat p��teiden tuhoisin onnettomuustyyppi.
Valtioneuvosto teki v. 2001 periaatep��t�ksen
tieliikenteen turvallisuuden parantamisesta. Sen mukaan liikennekuolemien
vuotuisen m��r�n tulee olla alle 250 vuoteen 2010 menness� ja alle 100
vuoteen 2025 menness�. Tieliikenteess� kuolee nykyisin yli 400 ihmist�
vuodessa. VN:n asettaman tavoitteen saavuttaminen edellytt��, ett� on
kehitett�v� ja otettava k�ytt��n uusia tehokkaita keinoja vakavien
onnettomuuksien torjumiseksi.
Moottoritie on ylivoimaisesti turvallisin
nykyisist� tietyypeist� ja sill� ajaminen on sujuvaa ja miellytt�v��.
Moottoritie on kuitenkin kallis rakentaa ja sen vaikutukset ymp�rist��n ovat
usein suuret. Nykyisell� rahoitustasolla perinteisen moottoritien rakentamiseen
on varaa vain muutamille harvoille yhteysv�leille. Perinteist� moottoritiet�
korvaavana ratkaisuna Tiehallinto kokeilee kapeaa nelikaistaista tiet�
vilkkailla p��tiejaksoilla. Ensimm�inen tieosuus valmistui v. 2000
valtatielle 5 Kuopion etel�puolelle ja useita muita osuuksia on rakenteilla tai
suunnitteilla.
Tiehallinto k�ynnisti 1990-luvulla kokeilut
ohituskaistateiden ja leve�kaistateiden soveltuvuuden selvitt�miseksi.
Kokemusten mukaan liikenne n�ill� tietyypeill� on yleens� sujuvaa, mutta
niill� ei kuitenkaan voida poistaa nokkakolareita.
Osa vakavista kohtaamis- ja
suistumisonnettomuuksista aiheutuu kuljettajan nukahtamisesta tai huomion
kiinnittymisest� muuhun kuin omalla kaistalla pysymiseen. T�st� syyst�
Tiehallinto panostaa erilaisten t�rin��, melua tms. aiheuttavien reuna- ja
keskilinjaratkaisujen kehitt�miseen ja niiden tehokkuuden selvitt�miseen.
Useita uusia koeosuuksia on tehty kuluvan kes�n aikana ja l�hivuosina
kokeiluja tultaneen laajentamaan huomattavasti.
Lis�tietoja
Apulaisjohtaja Pauli
Velhonoja puh. 0204 22 2315, dipl.ins. P�ivi Pesu puh. 0204 22 2338 ja H�meen
tiepiiri (Kantatie 54 Lopen ohituskaistat), projektivastaava Pekka J�rvinen puh.
0204 22 3952
LIITE: P��teiden uudet tietyypit
|