Hirviturman
riski suurimmillaan syksyll�
Tiedote 25.09.2002
Tiehallinto ja Liikenneturva muistuttavat
autoilijoita kasvavasta riskist� joutua hirviel�inonnettomuuteen syksyn ja
alkutalven aikana. Tilastojen mukaan hirviel�inonnettomuuksia tapahtuu eniten
syys-lokakuussa. My�s kes�n luvut ovat suuria. Peurojen kanssa kolaroidaan
eniten vuoden viimeisin� kuukausina.
Lokakuun
alussa alkavan hirvenmets�styksen lis�ksi onnettomuusriski� kasvattavat
el�inten kiima-aikainen liikehdint� ja palaaminen talvilaitumille sek�
valoisuuden v�heneminen. Riski joutua onnettomuuteen on suurimmillaan aamu- ja
iltah�m�riss�, varsinkin kahtena auringonlaskun j�lkeisen� tuntina.
Tiehallinnon onnettomuusrekisterin mukaan vuonna
2001 ajettiin 5269 hirviel�inkolaria, josta hirvionnettomuuksia oli 3046.
Kolarien m��r� on kasvanut jo 2,5 -kertaiseksi 1990-luvun alun lukemista.
Onnettomuuksissa kuoli vuonna 2001 kymmenen ja loukkaantui 390 henkil��.
Alkuvuoden tilastojen perusteella parannusta synkkiin lukuihin ei ole
odotettavissa.
Suuren hirvikannan vuoksi t�n� syksyn� on
my�nnetty enn�tysm��r� hirvenkaatolupia, joilla voidaan kaataa jopa 85 000
el�int�. Viime syksyn� hirvi� kaadettiin jo tavallista enemm�n, noin 67
000. Kannan pienent�minen v�hent�� osaltaan onnettomuuksia. Nyt alkavan
mets�styksen vaikutukset n�kyv�t kuitenkin kunnolla vasta vuoden 2003
onnettomuusluvuissa.
Suuri merkitys onnettomuuksien ehk�isyss� on
autoilijoiden varovaisuudella, valppaudella ja oikealla ennakoinnilla.
Liikenneturva muistuttaa, ett� valtaosa hirvionnettomuuksista ajetaan korkeilla
nopeuksilla. Kolmessa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa nelj�st� nopeus on
ollut v�hint��n 100 kilometri� tunnissa.
Tienpit�j�n t�rkeimm�t keinot onnettomuuksien
est�miseksi ovat edelleen el�imist� varoittaminen, tienvarsien raivaaminen ja
riista-aitojen rakentaminen. Aitoja rakennetaan l�hinn� moottoriv�ylille,
joilla ne voidaan tehd� yhten�isiksi pitkill�kin matkoilla. Tosin n�m�kin
aiheuttavat ongelmia ohjaillessaan el�injoukkoja aivan uusille kulku-urille.
My�s suuri yleis� on tuonut julki lukuisia
keksint�j��n autojen ja hirvien erill��n pit�miseksi, mutta kest�v��
ratkaisua ei tunnu l�ytyv�n. Aikanaan lupaavilta tuntuneet pelotteet, kuten
hirvipeilit ja sudenvirtsa, ovat p��tyneet kokeilujen j�lkeen tehottomien
keinojen joukkoon. Alalla uutta ovat el�inten ali- ja ylikulut sek�
automaattiset nopeustunnistimilla varustetut varoitukset.
Alikuluista on saatu hyvi� kokemuksia, mutta
kallis ratkaisu tuskin yleistyy nopeasti. Sit� voidaan soveltaa l�hinn�
tienparannusten ja uusien teiden rakentamisen yhteydess�. Automaattisten
varoitusten tehoa on osaltaan heikent�nyt tienk�ytt�jien v�h�inen reagointi
varoituksiin. Ajonopeutta ei p�iv�nvalossa juuri alenneta, ja varoituksia
pidet��n helposti turhina, jos el�int� ei itse n�hd�.
Lis�tietoja:
liikenneturvallisuusinsin��ri Juhani M�ntt�ri, Tiehallinto puh. 0204 22 2503
tiedotusp��llikk� Rolf Gabrielsson, Liikenneturva puh. (09) 4174 7422 sek�
Tiehallinnon tiepiirit ja Liikenneturvan aluetoimistot |