El�inten alikulut
lis��v�t liikenneturvallisuutta
Tiedote 8.10.2002
Normaalia leve�mm�t alikulut turvaavat el�inten
liikkumisen luonnossa aidatusta valtatiest� huolimatta. Ymp�rist�kustannuksiin
investoidut rahat ovat parantaneet liikenneturvallisuutta ja edist�neet
luonnon monimuotoisuuden s�ilymist�. Alikulkuja k�ytt�neiden el�inten m��r�t
ovat kasvaneet koko kolmivuotisen seurannan ajan valtatiell� 7 Pernajassa.
Uudenmaan tiepiiri rakensi Eurooppa-tielle E18,
valtatielle 7, v�lill� Koskenkyl� -Loviisa moottoriliikennetien vuosina
1996-1998. Tielle rakennettiin 11 alikulkua, kaksi ajoneuvosiltaa ja
riista-aita. El�inten liikkumisen helpottamiseksi rakennettiin kolme ylh��lt�
leve�mp�� 23 metrist� siltaa. Suopainanteen ylitt�v�n sillan alikulun leveys oli
165 metri�. N�iden siltojen alikulut toimivat maa- ja mets�talousk�yt�ss� sek�
el�inten kulkureittein�.
Lis�ksi tierakenteen poikki rakennettiin pienel�inputkia.
Seurantatutkimuksen tavoitteena oli selvitt�� uuden moottoriv�yl�n vaikutuksia
Pernajan alueen el�imist��n. El�inten kantoja ja kulkureittej� tutkittiin jo
ennen rakentamista ja alikulkujen paikat valittiin kulkureittien mukaan.
Kaikkien alikulkujen seuranta k�ynnistyi marraskuussa 1998, jolloin tie avattiin
liikenteelle. T�ll�in seurattiin hirvi- ja muiden riistael�inten liikkumista
alikuluissa.
Vaikka tielinjaus ja riista-aita jakoivat Pernajan alueen
hirvipopulaation kahtia, linjalle rakennetut alikulut v�litt�v�t riitt�v�sti
hirviliikennett�. Talvilaidunalueen hirvitiheyksiss� ei ole tapahtunut muutoksia
vuosien my�t�. Liikenneturvallisuus moottoriliikennetiell� ja vanhalla tiell� on
parantunut hirviel�inonnettomuuksien v�hentyess� vuosittain viidest� -
kymmenest� onnettomuudesta enint��n yhteen.
Alikulkuja k�ytt�neet el�inm��r�t ovat jatkuvasti kasvaneet
kolmen vuoden aikana. El�imet ovat k�ytt�neet vuosittain 420-550 kertaa
alikulkuja. Hirviel�imi� on niist� ollut noin 80 %. Hirvi, valkoh�nt�peura,
ilves, kettu, mets�j�nis, rusakko, m�yr�, supikoira sek� orava ovat liikkuneet
alikulkuista. My�skin n��t�, k�rpp� ja lumikko ovat niit� k�ytt�neet. Alikulun
muotoilu ja koko ovat vaikuttaneet hirviel�inten ja suurten nis�kk�iden
k�ytt�m��riin.
Mit� suurempi on alikulku, sit� runsaammin sit� k�ytet��n.
Suuren hirvisillan alikulku v�litt�� noin 70 % koko Pernajan alueen
el�inliikenteest�. Pienet hirvialikulut v�litt�v�t kaksin - kolminkertaisen
el�inliikenteen verrattuna normaaliin keh�alikulkuun. Muilla riistael�imill�
alikulun muotoilu ei vaikuta k�ytt�m��riin. Mit� tihe�mm�ss� on alikulkuja, sit�
parempi tilanne on niille.
Hirvien liikkumisella on selv� vuosirytmi. Kev��ll� viikolla
15 k�ynnistyy niiden vaellus kes�laidunalueille. Juhannusviikolla nuoret hirvet
l�htev�t liikkeelle ja syksyll� hirvet liikkuvat vilkkaasti. Ne siirtyv�t
talvialueille pysyv�n lumen ja pakkasten my�t�.
Laidunten vaihdon aikaan liikkumisella on selv� suunta.
Kev��ll� suunta on etel��n kohti kes�laidunalueita ja rannikkoa sek� syksyll�
pohjoiseen kohti talvilaidunaluetta. El�imi� varten rakennetut alikulkurakenteet
ovat osoittautuneet toimiviksi. Ne ovat paikallisille hirville osa p�ivitt�ist�
elinaluetta. Niist� on hirvien laidunten vaihdon yhteydess� muodostunut
toistuvasti k�ytettyj� vaellusreitin osia. Ne ovat muodostuneet el�imille
ekologisen verkoston osiksi.
Lis�tietoja: tutkija Seija V�re, YS-Konsultit Oy puh.
09-2533 6331, 050 368 4726 tai
[email protected] ja ymp�rist�vastaava Arto K�rkk�inen, Tiehallinto
Uudenmaan tiepiiri puh. 0204 22 2938, 040 043 2283 tai
[email protected]
|