Valtatien 6 Koskenkyl�-Kouvola
v�lin parantamisen urakkasopimus allekirjoitettu
Tiedote 9.7.2001
Tiehallinnon
Kaakkois-Suomen tiepiiri allekirjoitti 9.7.2001, valtatien 6
Koskenkyl�-Kouvola v�lin parantamista koskevan urakkasopimuksen Skanska Tekra
Oy:n kanssa. Urakan laajuus on sovitettu eduskunnan Tiehallinnolle
my�nt�m��n 290 Mmk:n sopimusvaltuuteen.
Hanke toteutetaan projektinjohtourakkana, jossa
Skanska Tekra Oy luo tilaajan kanssa tehokkaan ja yhteisty�kykyisen
toteutustavan ja -organisaation sek� tarjoamaansa tavoitehintaan sitoutuen
teett�� kilpailuttamalla tarvittavat yksityiskohtaiset rakennussuunnitelmat
alan suunnittelutoimistoilla ja rakennusty�t alan urakoitsijoilla.
Kilpailussa mukana nelj� urakoitsijaa
Urakasta k�ytiin EU-menettelyn mukainen
tarjouskilpailu, jossa ennakkoilmoittautumisten perusteella oli mukana kuusi
kotimaista urakoitsijaa. Ennakkoilmoittautuneista urakkatarjouksen antoi nelj�
alan urakoitsijaa.
Urakkakilpailu ratkaistiin kokonaistaloudellisin
perustein, jossa hinnan lis�ksi arvioitiin my�s tarjoajien alustavia
projektisuunnitelmia ja laaduntuottokyky�. Skanka Tekra Oy:n tarjous oli my�s
hinnaltaan halvin. Skanska Tekralla on kokemusta uusista urakkamuodoista ja
vaativista kokonaispalvelusopimuksista, mm. moottoritiehankkeen J�rvenp�� -
Lahti osalta.
Leve�kaistaista valtatiet� tehd��n noin 44
km:n pituudelta sek� kolme eritasoliittym��
Urakka-alue sijaitsee Pernajan, Liljendalin,
Lapinj�rven ja Elim�en kuntien alueilla. Eduskunnan my�nt�m�
sopimusvaltuutus ei mahdollista koko suunnitellun v�lin parantamista, vaan
urakasta on jouduttu j�tt�m��n pois valtatien parantamista noin 10 km:n
pituudelta Pukaron ja Mustilan v�lilt�. My�s suunnitelmiin sis�ltyvist�
telematiikka-, melunsuojaus- ja ymp�rist�toimenpiteist� joudutaan
tinkim��n. Sen sijaan Liljendalin, Lapinj�rven ja Mustilan eritasoliittym�t
toteutetaan tiesuunnitelmien mukaisesti. Urakkasopimus on kuitenkin laadittu
siten, ett� nyt poisj�tetyt kohteet voidaan viel� urakan aikana ottaa
toteutettavaksi, jos lis�rahoitusta hankkeelle j�rjestyy.
Nyt solmittu urakka sis�lt�� leve�kaistaisen
valtatien rakentamista noin 44 kilometrin pituudelta. Siin� ajokaistojen leveys
on 5,5 metri� ja tien kokonaisleveys 13,5 metri�. Koskenkyl�st� Liljendalin
kirkonkyl�lle saakka valtatielle tulee kokonaan uusi linjaus nykyisen tien
etel�puolelle, muualla se noudattaa nykyist� tiet�. Muita yleisi� teit�
tehd��n 10 km ja kuntien katuja 2 km. Kevyenliikenteen v�yli� tehd��n 8 km
ja yksityisteit� 14 km. Em. eritasoliittymien lis�ksi varustetaan kaikki
yleisten teiden liittym�t k��ntymiskaistoin. Tievalaistusta tulee kaikkiaan
30 km. Urakkaan sis�ltyy 23 siltaa, joista 4 on vesist�siltoja.
Ty�t k�ynnistyv�t loppuvuodesta ja
valmistuvat syksyll� 2004
Skanska Tekra Oy k�ynnist�� v�litt�m�sti
Lapinj�rven ja Elim�en alueella rakennussuunnitelmien laatimisen.
Rakennust�ihin p��st�neen suunnitelmien valmistuttua aivan loppuvuodesta tai
vuoden 2002 alussa. Tietarkoituksiin tarvittavien alueiden haltuunotto tapahtuu
ensi syyskuussa pidett�viss� tietoimituksissa. Sit� ennen merkit��n
tarvittavat uudet alueet maastoon.
Liljendalin ja Pernajan kuntien alueilla
tiesuunnitelma tulee hyv�ksytyksi vasta loppuvuodesta, joten tiealueiden
haltuunotto ja t�iden aloittaminen siell� j�� vuoden 2002 puolelle. Urakka
on kokonaisuudessaan valmis vuoden 2004 marraskuussa.
Koska valtatie parannetaan p��osin nykyiselle
paikalleen, rakennust�ist� aiheutuvat liikennehaitat ovat v�ist�m�tt�mi�.
Ne pidet��n kuitenkin mahdollisimman v�h�isin�. Ty�naikainen liikenne
tullaan hoitamaan paikoitellen kiertoj�rjestelyill�, joista tiedotetaan
erikseen t�iden edistymisen mukaan.
Lis�tietoja:
Tiehallinnon Kaakkois-Suomen tiepiiri: Projektip��llikk� Hannu Teittinen,
puh. 0204 22 6525, email: [email protected]
Skanska Tekra Oy: Projektip��llikk� Juhani
Ilmonen, puh. (019) 6871 149 tai 0500 412 913 email: [email protected]
|