Polttoaineen hinnannousun vaikutus autonk�ytt��n
Tielaitos
selvitti yhdess� Tilastokeskuksen kanssa kyselytutkimuksella polttoaineen
hinnannousun vaikutuksia henkil�auton k�ytt��n ja mahdollista siirtymist�
hinnannousun takia joukkoliikenteeseen tai kevyeen liikenteeseen. Haastattelut
tehtiin syys-lokakuussa vuonna 2000, ja ne koskivat saman vuoden ajanjaksoa maalis-elokuu.
Polttoaineen hinnannousun
takia l�hes puolet autoilijoista v�hensi ainakin jossain m��rin
henkil�auton k�ytt��. Eniten k�ytt� v�heni vapaa-ajan viettoon ja
asiointiin liittyvill� lyhyehk�ill� matkoilla. Kymmenesosa automatkaajista
ilmoitti siirtyneens� joukkoliikenteen k�ytt��n joillakin matkoilla ja noin
nelj�sosa oli siirtynyt lyhyehk�ill� matkoilla k�velyyn tai py�r�ilyyn.
Noin kolmasosa autoilijoista oli tehostanut autonk�ytt�� yhdist�m�ll�
ajoja, ja 15 prosenttia oli kokeillut kimppakyyti�.
Joukkoliikenteeseen siirtyiv�t erityisesti alle
25-vuotiaat ja yli 55-vuotiaat, naiset hiukan miehi� enemm�n, pienituloiset ja
varsinkin p��kaupunkiseutulaiset. Joukkoliikenteeseen siirryttiin siis
siell�, miss� siihen ovat hyv�t mahdillisuudet olemassa. Sinnikk�impi�
autoilijoita olivat 45 - 54 -vuotiaat.
Kevyeen liikenteeseen siirtyiv�t nuoret, yksin
asuvat, yksinhuoltajat ja pienituloiset sek� V�li- ja Pohjois-Suomessa asuvat.
Ajoja yhdisteliv�t L�nsi- ja Pohjois-Suomessa asuvat ja lapsiperheet.
Kimppakyyti oli erityisesti nuorten suosiossa.
Suurin osa niist�, jotka eiv�t viimeaikaisten
polttoaineen hinnan korotusten takia olleet v�hent�neet autonk�ytt���n,
arvelivat tekev�ns� niin, jos bensiinin litrahinta nousisi 10 markkaan ja
dieselin 8 -10 markkaan.
Yleisill� teill� polttoaineen hinnannousun
vaikutus henkil�autoliikenteeseen n�kyi tutkimusajankohtana liikenteen kasvun
hidastumisena ja pys�htymisen� kes�kuukausina, jolloin polttoaineen hinta oli
korkeimmillaan. Yleisill� teill� liikenne oli tuolloin pari kolme prosenttia
pienemp�� kuin ilman polttoaineen hinnannousua. Vaikutukset taajamissa olivat
kuitenkin suuremmat, koska eniten v�hennettiin taajamissa ajettavia,
lyhyehk�j� automatkoja.
Ymp�rist�n kannalta polttoaineen hinnannousun
aiheuttamat muutokset autonk�yt�ss� ovat my�nteisi�, koska suurimmat
autonk�yt�n v�hent�miset tapahtuivat taajamissa, miss� liikenteen
ymp�rist�haitat ovat suurimmillaan. Liikenteen p��st�j� syntyy
suhteellisesti eniten juuri lyhyill� automatkoilla. Liikenteen synnytt�m�t
pienhiukkaset ovat taajamissa huomattava terveysriski. Koska sellainen
autonk�ytt� on v�hentynyt, jonka aiheuttamat haitat ovat suurimmat, merkitsee
t�m� sit�, ett� polttoaineen kallistuminen on vaikuttanut my�nteisesti
liikenneymp�rist��n.
Lis�tietoja: Tiehallinto, tie- ja
liikennetekniikka, erikoistutkija Veijo Kokkarinen, p. 0204 22 2518
Tutkimusraportti: Polttoaineen hinnannousun
vaikutus autonk�ytt��n maalis-elokuussa 2000. Tiehallinto, tie- ja
liikennetekniikka, Helsinki 2000. Tielaitoksen selvityksi� 56/2000. |