Ajankohtaista
Liitteet
(rtf-tiedostoja)
|
Liukastumiset
suuri kansanterveydellinen ongelma
Lehdist�tiedote 16.1.2001
Kaatumistapaturmista
aiheutuu vuosittain 2,5 miljardin markan kustannukset sairaanhoidosta,
ty�kyvytt�myydest� ja hyvinvoinnin menetyksest�. L��k�rinhoitoa vaativien
ulkona tapahtuneiden kaatumistapaturmien m��r�ksi Suomessa arvioidaan 70 000
vuodessa. Suurin osa kaatumisista tapahtuu liukkailla tie-, katu- ja
piha-alueilla talvella. Jopa yhdeks�n kymmenest� kaatumistapaturmasta j��
onnettomuustilastojen ulkopuolelle.
Naiset loukkaantuvat kaatumisissa useammin kuin
miehet, mutta loukkaantumisriski kasvaa sek� naisilla ett� miehill� i�n
my�t� 50 ik�vuodesta l�htien. I�kk�iden vammat ovat yleens� huomattavasti
vakavampia kuin nuorilla. Loukkaantumisista noin viidesosa on vakavia ja puolet
kaatumisista johtaa sairauslomaan. Tilanne on hyvin samanlainen my�s muissa
pohjoismaissa.
Kaatumisissa loukkaantuneista kaksi kolmesta on
jalankulkijoita ja yksi kolmasosa py�r�ilij�it�. J��n ja lumen aiheuttama
liukkaus on yleisin syy kaatumiseen. Nollakeli, l�mp�tilan nopeat vaihtelut,
lumisade tai j��t�v� tihku lis��v�t kaatumisia.
Tapaturman seurauksena ihmisten vaikeudet
lis��ntyiv�t eniten raskaissa taloust�iss�, mutta my�s pukeutumisessa,
peseytymisess� ja liikkumisessa. Apua kaatumisissa loukkaantuneet saivat eniten
l�hisukulaisilta ja tuttavilta, mutta my�s vapaaehtoisilta auttajilta.
Kaatumisen ehk�isyss� t�rkeit� ovat kunnon keng�npohjat ja erilaiset
apuv�lineet kuten liukuesteet, sauvat, kelkat ja kyp�r�t. Toisaalta suojaimet
ranteissa, lonkissa ja p��ss� est�v�t vakavimmat vammat.
Kunnossapidolla voidaan v�hent��
jalankulkijoiden kaatumisia huomattavasti. Silti esimerkiksi voimavarojen
niukkuuden vuoksi kunnossapidolla kyet��n vain osaksi torjumaan
jalankulkuv�ylien liukkaus ja useasti monen tunnin viipeell�. Tutkimuksessa
mukana olleet kaupungit k�yttiv�t jalkak�yt�vien ja py�r�teiden
kunnossapitoon alle 10% kaatumistapaturmista yhteiskunnalle aiheutuvista
kustannuksista. Kunnossapidon laadussa on hyvin suuria alueellisia ja
kunnossapit�j�st� johtuvia eroja ja kunnossapidon valvonta on olematonta.
Kaupunkien keskustojen jalankulkuv�yl�t todettiin tutkimuksessa
liukastumiselle alttiiksi alueiksi. Haastatellut jalankulkijat kaipasivat eniten
parannusta auraukseen ja liukkauden torjuntaan. Jalankulkijoiden mielipiteet
kunnossapidon tasosta vastasivat hyvin asiantuntijoiden arvioita.
Erityisesti jalankulkijoille suunnattu
kelitiedottaminen auttaa ennakoimaan ja varautumaan liukkaisiin keleihin -
valitsemaan oikeat jalkineet, kulkutavan ja riitt�v�sti aikaa matkalle.
Haastatellut jalankulkijat pitiv�t t�llaista tiedottamista hy�dyllisen�.
Jalankulkijoille suunnattua kelitiedottamista on kokeiltu p��kaupunkiseudulla,
Tampereella ja t�n� talvena my�s Lahdessa. Kokemukset Ilmatieteen laitoksen,
kaupunkien kunnossapitoyksik�iden ja Tiehallinnon yhteisty�n� tekem�st�
palvelusta ovat my�nteisi�.
Talvijalankulun ja osin my�s talvipy�r�ilyn
ongelmia selvitettiin viidess� eri tutkimuksessa, joiden tekemiseen osallistui
toistakymment� tutkijaa. Tutkimukset teettiv�t ja tekemist� ohjasivat
Tiehallinto, sosiaali- ja terveysministeri�, Helsingin, Espoon, Vantaan,
Jyv�skyl�n ja Oulun kaupungit, Ilmatieteen laitos, Liikenneturva ja
Liikennevakuutuskeskus. Tutkimuksissa selvitettiin liukastumisten m��ri�,
vakavuutta, syit�, seurauksia, jalankulkuv�ylien kunnossapitoa,
jalankulkijoiden kelitiedottamista ja talvijalankulun tilannetta eri
pohjoismaissa.
Tutkimusten perusteella ehdotetaan muiden
muassa:
- talvijalankulun nostamista tasavertaiseksi ja
turvalliseksi kulkumuodoksi,
- talvijalankulusta vastuullisen
neuvottelukunnan perustamista,
- viranomaisyhteisty�n lis��mist�,
- yhteisten kunnossapidon laatuvaatimusten
m��rittelemist�,
- valvonnan tehostamista,
- terveydenhoidon tilastoinnin j�rjest�mist�
liukastumistapaturmista,
- varojen lis��mist� jalkak�yt�vien ja
kevyenliikenteen kunnossapitoon,
- tiedotuksen tehostamista,
- alan tutkimusty�n edist�mist� sek�
- jalankulkijoiden ett� p��tt�jien
valistusta.
Tutkimusselostusliitteet (rtf-tiedostoja) ja lis�tietoja:
Jalankulkijan ja py�r�ilij�n kaatumistapaturmat
Pohjoismaissa, diplomi-insin��ri Mauno Pihlaja Visioiva Ky, puh. 0500 483 503
Kevyen liikenteen v�ylien
kunnossapitotaso, diplomi-insin��ri Timo Per�l� SK-yhti�t, puh. 040 706
0415
Jalankulkijoiden ja
py�r�ilij�iden kaatumistapaturmat, Espoo, Helsinki, Jyv�skyl�, Oulu,
insin��ri Timo Vuoriainen Tieliikelaitos, puh. 040 761 2120
Kaatumistapaturman
vaikutukset ik��ntyv�n kotona selviytymiseen, sairaanhoitaja Sirpa Koukka
Jyv�skyl�n Ammattikorkeakoulu, puh. 050 586 1654
Talvijalankulku,
liukastumistapaturmat ja kelitiedottamisen kehitt�minen,
diplomi-insin��ri Virpi Anttila VTT, puh. 040 510 9983
Tiehallinnosta tutkimusten yhteyshenkil�t:
diplomi-insin��ri Anne Lepp�nen, puh. 0204 22 2411, erikoistutkija Jorma
Helin, puh. 0204 22 2520 |