Talviliikenne
Tietoja talviajan nopeusrajoituksista 1
Rajoituskilometrit talvella 2003 - 2004
- Rajoitus alenee
moottoriteill� 120 -> 100 km/h 430 tiekilometrill�
muilla teill� 100 -> 80 km/h 9540 tiekilometrill�
- Rajoitus j�� ennalleen
moottoriteill� (100 km/h) 200 tiekilometrill�
muilla teill� (100 km/h) 2250 tiekilometrill�
- Kaikkiaan on talvella 100 km/h -rajoitusta
2880 tiekilometrill�.
- S��n ja kelin mukaan muuttuvia rajoituksia
(max 100 km/h), 250 tiekilometrill�, sis�ltyv�t edell� oleviin 100 km/h
-rajoitusten lukuihin)
Rajoitusten kesto
4 - 7 kuukautta (merkkien vaihto lokakuun ja maalis-huhtikuun kuluessa
keliolojen ja tiepiirien harkinnan mukaan)
S��d�sperusta
Liikenneministeri�n yleisohje nopeusrajoituksista 27.2.1992 ja p��t�s
16.6.1995
P��t�s vuosittain
Tiehallinnon tekniset palvelut tiepiirien esitysten perusteella
Vaikutus liikenteen ajonopeuksiin
- vaihtelee s��n ja kelien mukaan
- syksyll� keskinopeus alenee 5 - 10 km/h
- talvella ero 100 km/h -teihin verrattuna
keskim��rin 4 - 5 km/h
- huonoilla keleill� (lumisade, j�inen tie)
ajetaan selv�sti alle 80 m/h rajoituksesta riippumatta
- raskaan liikenteen (ajoneuvokohtainen 80
km/h) nopeustasoon talviajan nopeusrajoitus ei vaikuta havaittavasti
Vaikutus liikenneturvallisuuteen
Talviajan nopeusrajoitusten
seurantatutkimuksen mukaan alennettu nopeusrajoitus on v�hent�nyt
henkil�vahinko-onnettomuuksia keskim��rin 28 % verrattuna teihin, joilla 100
km/h -rajoitus on ollut my�s talviaikana voimassa. Kuolemaan johtaneiden
onnettomuuksien osalta vaikutus oli 36 % (LM:n julkaisu 9/97). (Alunperin
arvioitiin: 15 kuollutta, 150 vammautunutta, 500 omaisuusvahinko-onnettomuutta.)
Muut vaikutukset
- liikennemelu v�henee nopeuden neli�n mukaan
(n. 8 %)
- pakokaasup��st�t pienenev�t (h�k�, typen
oksidit, hiilidioksidi)
- p��llysteen kuluminen v�henee nopeuden
neli�n mukaan (n.11%)
- ajoaika lis��ntyy, esim. 10 km:n matkalla
em. nopeusmuutosten perusteella laskien alle 1/2 minuuttia (teoreettisella 20
km/h -nopeuserolla laskien n. 1 1/2 minuuttia)
Tienk�ytt�jien suhtautuminen
Rajoituksen noudattaminen koetaan hyv�ll� kelill� harmittavana, mutta toisaalta
talvirajoituksen merkitys liikenneturvallisuudelle ymm�rret��n.
Tienk�ytt�j�tyytyv�isyystutkimuksissa nykyiseen talvirajoitusj�rjestelyyn ollaan
varsin tyytyv�isi�. Olosuhteiden mukaan muuttuvia nopeusrajoituksia haluttaisiin
kuitenkin lis�� varsinkin ammattiliikenteen taholla.
Merkitseminen
Talvirajoitukset merkit��n vaihtamalla nopeusrajoituskilvet alennettujen
rajoitusten mukaisiksi. K�yt�ss� on my�s kaksikilpisi� k��nnett�vi� merkkej�
sek� muuttuvissa rajoituksissa kauko-ohjattavat merkit.
Kustannus
Syksyn ja kev��n merkkien vaihdon yhteiskustannukseksi on arvioitu noin
nelj�nnesmiljoona euroa (1,5 miljoonaa markkaa).
2.10.2003 |