Talviliikenne
Ajankohtaista
|
Kuinka
liukkautta syntyy
Kun tienpinnan ja auton renkaan tai jalkineen v�linen pito
on huono, tienpinta on liukas. Liukkauteen vaikuttaa luonnollisesti my�s
renkaan tai keng�n pohjan laatu sek� my�s nopeus niiss� tilanteissa, joissa
rengas nopeuden vuoksi nousee veden, sohjon tai lumen p��lle liirtoon.
Seuraavassa on kuvattu tyypillisimm�t liukkauden muodostumistilanteet. Ne on
kuvattu erikseen sen mukaan, syntyyk� liukkaus lumikelill� vai j��n
muodostukseen liittyen.
Lumeen liittyv� liukkaus
- Nuoskalumi tiivistyy liikenteen alla
tiiviiksi kerrokseksi p��llysteen pintaan. Samalla lumikerroksen pinta
helposti kiillottuu.
- Tienpintaan tiivistyneen kostean lumen
(polanteen) pinta j��tyy. J��tyminen voi tapahtua joko ilman
kylmentyess� tai taivaan selkiytyess�, jolloin tienpinnan l�mp�tila
laskee huomattavasti nopeammin kuin ilman l�mp�tila.
- Varsinkin v�h�liikenteisell�
tiest�ll� tien pinta on lumi- tai j��polanteen peitossa. L�mpimin�
s��jaksoina polanteen pinta sulaa ja muuttuu m�r�ksi ja eritt�in
liukkaaksi p��kallokeliksi. Y�pakkanen saattaa t�m�n j�lleen
j��dytt��.
- Jos lumi on tietyss� kosteustilassa,
se ei liikenteen alla tiivisty, vaan muuttuu p�per�ksi. T�ll�in auton
ohjattavuus heikkenee alhaisessakin nopeudessa.
- Tiell� oleva paksuhko irtolumi ja
sohjo nostaa renkaan irti tien pit�v�st� pinnasta ja kitka pienenee.
Kitka heikkenee sit� enemm�n, mit� suurempi on nopeus.
J��n muodostukseen liittyv� liukkaus
- Tien pinnan l�mp�tila laskee
selke�ll� ilmalla huomattavasti nopeammin kuin ilman l�mp�tila. Pinnasta
siis l�mp� s�teilee avaruuteen. Pinnan l�mp�tila voi olla pakkasen
puolella, vaikka ilman l�mp� oli viel� selv�sti plussan puolella. Jos
t�llainen pinnan l�mp�tilan lasku on nopea, esim. ilman seljetty�,
siin� viel� oleva kosteus tiivistyy kylm��n pintaan ja muodostaa ohuen
j��kalvon. T�llainen ilmi� syntyy tyypillisimmin syksyll� iltaisin tai
aamuy�st�, jopa aamulla auringon nousun kynnyksell�. Ilmi�t� kutsutaan
mustaksi j��ksi.
- Pitk�aikaisen pakkasen j�lkeen tien
pinta on eritt�in kylm�. Jos ilma kuitenkin nopeasti lauhtuu (l�mpenee),
ilman sis�lt�m� kosteus tiivistyy kylm��n pintaan muodostaen nopeasti
j��kalvon.
- Edell� kuvattu ilmi� tapahtuu my�s
kovilla pakkasilla pakkasen kireyden vaihdellessa jatkuvasti esim. -25 ja
-10 asteen v�lill�. T�ll�in tien pintaan varsinkin pitkin�
pakkaskausina pikkuhiljaa muodostuu j��kalvo, kun sit� ei l�mp�tilan
alhaisuuden vuoksi voi suolata pois.
- Tien pintaan muodostuu huurretta, kun
kosteaa ilmaa p��see virtaamaan kylm�n alle nolla-asteisen tienpinnan
p��lle.
- Kun sek� ilman ett� tien pinnan
l�mp�tila laskevat nollan alapuolelle ja ilman suhteellinen kosteus on
suuri, syntyy sumua tai ilmassa oleva kosteus tiivistyy pintaan muodostaen
kuuraa. Kuuran muodostuminen on verrattavissa kes�ll� kasteen
muodostumiseen. Samoin yhdess� pakkaskelin kanssa esiintyv� sumu voi
tiivisty� tien pintaan j��kalvoksi.
- Sataa j��t�v�� sadetta. Vesi on
alij��htynytt� ja kohdatessaan tienpinnan, muuttuu heti j��ksi.
- Voimakkaassa s��n muutostilanteessa
vesisade saattaa yll�tt�� tilanteessa, jolloin tien pinta on viel�
pakkasen j�ljit� selv�sti alle nolla-asteen.
|