TIEDOTE 5 TIEDOTUSVÄLINEILLE

Helmikuu 2000

SKÅLDÖN TIEYHTEYDEN KEHITTÄMINEN
Ympäristövaikutusten arviointi

Vuoden 1998 lopulla käynnistetty ympäristövaikutusten arviointimenettely on edennyt vaiheeseen, jossa vaihtoehdot on tarkennettu ja täydennetty varsinaista arviointityötä varten. Vaihtoehdot - lossiliikenteen kehittäminen, kiinteä silta ja avattava silta - esitellään tässä tiedotteessa.



Lossiliikenteen kehittäminen

Lossiliikenteen kehittäminen sisältää seuraavat toimenpide-ehdotukset:

  • Lossiliikenne tehdään joustavammaksi luopumalla aikataulusta osaksi tai kokonaan.

  • Lossikapasiteettia lisätään ottamalla käyttöön nykyistä 60 tonnin lossia suurempi 90 tai 130 tonnin lossi.

  • Lossirantojen viihtyvyyttä parannetaan pienillä kunnostustoimenpiteillä ja niiden palveluita lisätään. Jonotusta helpotetaan pidentämällä jonotuskaistoja.

  • Tienkäyttäjien informointia parannetaan kehittämällä ajantasaista liikenteenohjausta.

  • Lossin aiheuttamaa melua ja päästöjä vähennetään erilaisin teknisin toimenpitein.



  • Kiinteä silta

    Kiinteä silta on 530 metriä pitkä. Silta jatkuu vesirajasta maalle siten, että rantaviiva säilyy nykyisellään ja rantaan jää kulkukelpoinen kannas. Samalla siltapenkereiden näkyvyys maisemassa pienenee. Sillan keskiaukko on 120 metriä leveä ja keskikohdan alikulkukorkeus 18 metriä on riittävä useimmille purjeveneille. Sillan leveys on 10,5 metriä, johon sisältyy 3,5 metrin korotettu kevytliikenneväylä.

    Silta rakennetaan nykyisen lossipaikan kohdalle siten, että mantereen puolella tie linjataan nykyisestä sijainnista hieman länteen. Skåldön puolella uusi tie linjataan nykyisen tien itäpuolelle kalliorinteeseen. Rakennusvaiheessa tehdään väliaikaiset tie- ja laiturijärjestelyt mantereen puolelle. Skåldön puolella nykyistä lossilaituria voidaan käyttää rakentamisen aikana.



    Avattava silta

    Avattava silta on pituudeltaan 530 metriä ja se jatkuu rantaviivasta maalle. Tällöin siltapenkeret eivät näy häiritsevästi maisemassa. Vesiväylän kohdalla on 20 metrin avattava läppä. Sillan ollessa kiinni, sen alle jää 8 metrin alikulkukorkeus, mistä useimmat moottoriveneet mahtuvat kulkemaan. Sillan leveys on 10,5 metriä, johon sisältyy 3,5 metrin korotettu kevytliikenneväylä.

    Silta rakennetaan nykyisen lossiväylän kohdalle. Skåldön puolella tie linjataan nykyisen tien mukaisesti. Mantereen puolella tietä oikaistaan lyhyeltä osuudelta nykyisen tien länsipuolelle. Rakennusvaiheessa tehdään molempiin rantoihin väliaikaiset tie- ja laiturijärjestelyt.


    Lisätietoja


      Skåldön hankkeen pääsivulle


    Tiehallinto



    Hankkeen aiemmat vaiheet

    Uudenmaan tiepiiri on selvittänyt Skåldön lossiyhteyden kehittämistarvetta jo 1980-luvulta saakka. Aiempina kehittämisratkaisuina on tutkittu lossiyhteyden parantamista sekä silta- ja tunneliyhteyttä. Siltavaihtoehdoista laadittiin yleissuunnitelma vuonna 1992.

    Ympäristövaikutusten arviointi

    Suunnittelua jatkettiin vuonna 1998 käynnistetyn ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA-menettelyn) yhteydessä. Nyt vertailtavina olevien ratkaisujen lisäksi tutkittiin lossin korvaamista tunnelilla sekä siltayhteyttä Boxin kohdalle. Nämä vaihtoehdot putosivat pois jatkosuunnittelusta kustannus- ja ympäristösyistä.

    Ympäristövaikutusten arviointiohjelma valmistui keväällä 1999. Sen pohjalta arvioidaan valittujen vaihtoehtojen vaikutuksia ympäristöön. Vaikutuksia verrataan ns. 0-vaihtoehtoon, joka tarkoittaa sitä, että Skåldön tieyhteyden kehittämiseksi ei tehdä mitään ja lossiliikenne jatkuu nykyisellään.

    Asukkailla on ollut mahdollisuus osallistua hankkeeseen. Helmikuussa 1999 järjestettiin asukaskysely ja joulukuussa 1999 pidettiin kolme keskustelutilaisuutta. Lisäksi keväällä 2000 järjestetään asukaskysely, jossa tiedustellaan asukkaiden mielipiteitä arvioitavista vaihtoehdoista.

    Jatkotoimenpiteet

    Arvioinnin tulokset kootaan keväällä 2000 valmistuvaan arviointiselostukseen. Arviointiselostus esitellään yleisölle alkukesällä 2000 ja pidetään nähtävillä kesän ajan. Tällöin alueen asukkailla ja kesäasukkailla on mahdollisuus ilmaista mielipiteensä arvioinnista Uudenmaan ympäristökeskukselle. Arviointiselostuksen nähtävilläolon jälkeen Uudenmaan ympäristökeskus antaa selostuksesta lausunnon.

    Uudenmaan tiepiiri tekee päätöksen lopullisesta ratkaisusta YVA-menettelyn jälkeen.