MEDDELANDE 7 - KONSEKVENSBESKRIVNING

Juni 2000

UTVECKLING AV VÄGFÖRBINDELSEN TILL SKÅLDÖ
Miljökonsekvensbedömning

Miljökonsekvensbeskrivningen färdig och till påseende

Det förfarande för miljökonsekvensbedömning, som inleddes i slutet av år 1998, är nu på slutrakan; miljökonsekvensbeskrivningen är färdig och utställd till påseende.

MKB-förfarande

Lagenligt förfarande vid miljökonsekvensbedömning tillämpas enligt miljöministeriets beslut på projektet. Alternativens miljökonsekvenser har bedömts utgående från bedömningsprogrammet, som blev klart 1999, och miljöcentralens utlåtande om programmet.

Miljökonsekvensbeskrivningen är utställd till påseende under tjänstetid 7.6.2000 - 15.8.2000 på tekniska verket, Ystadsgatan 3, Ekenäs. Programmet finns till påseende även i Skåldö bibliotek, Skåldö, öppet torsdagar kl. 16-19 i juni och augusti, i juli på anslagstavlan, och i Vägverkets servicepunkt, Semaforbron 12 A, Helsingfors, under tjänstetid.

Miljökonsekvensbeskrivningen presenteras för allmänheten på Skärhalla i Skåldö 10.6.2000 kl. 9 - 14.

Åsikter om miljökonsekvensbeskrivningen kan skickas till kontaktmyndigheten fram till 15.8.2000.

Alternativ

De bedömda alternativen är: nuvarande färja (s.k. 0-alternativ), utveckling av färjtrafiken, fast bro och öppningsbar bro. Alternativen är mera detaljerat beskrivna i meddelande 5. Kostnaderna för de olika alternativen är:

  • Nuvarande färja: Driftkostnad 1,4 Mmk per år

  • Utveckling av färjförbindelsen: Större färja, ingen investeringskostnad (fås från annat färjställe). Förbättrad information för färjans användare, investeringskostnad 1,0 miljon mark. Driftkostnaden stiger med 100 000 - 400 000 mk per år beroende på valda åtgärder

  • Fast bro: Byggnadskostnad 43,5 Mmk, driftkostnad 100 000 mark per år

  • Öppningsbar bro: Byggnadskostnad 43,0 Mmk, driftkostnad 660 000 mark per år




  Till huvudsidan av Skåldö projektet

Vägförvaltningen

Jämförelse av alternativ

En fast bro är det bästa alternativet för trafikens smidighet och säkerhet. Den utgör dock ett hinder för segelbåtar med höga master. En låg öppningsbar bro medför väntetider för både båt- och vägtrafik. Avskaffade fasta avgångstider för färjan och/eller byte till en större färja gör vägtrafiken smidigare. Fortsatt trafik med den nuvarande färjan på samma sätt som hittills leder på grund av ökad trafik till längre väntetider i framtiden.

En fast bro är det bästa alternativet med tanke på utsläpp och buller. I inget av de bedömda alternativen utgör emellertid utsläpp och buller något problem.

Inget av alternativen får betydande direkta konsekvenser för naturmiljö och vattendrag. Man främjar på ett effektivare sätt naturskyddet i områden med värdefull naturmiljö genom att genomföra planerad markanvändning och begränsa markanvändningen, än genom att välja ett visst utvecklingsalternativ för vägförbindelsen.

Med tanke på landskapet är färjalternativen de bästa. En bro förändrar landskapet på ett betydande sätt speciellt när den ses från havet.

Ett eventuellt byggande av en bro bedöms höja fastighetspriserna på ön och öka benägenheten att bosätta sig stadigvarande där. Trycket på att öka markanvändningen på ön växer i takt med den ekonomiska tillväxten och en bro skulle sannolikt påskynda utvecklingen.

Fortsatta åtgärder

Kontaktmyndigheten ger på basen av inbegärda utlåtanden från andra myndigheter samt övriga åsikter sitt utlåtande i oktober 2000. Därefter fattar Nylands vägdistrikt beslut om fortsatta åtgärder.


Information