MEDDELANDE 7 - KONSEKVENSBESKRIVNING |
Juni 2000 |
UTVECKLING AV VÄGFÖRBINDELSEN TILL SKÅLDÖ
|
|
Miljökonsekvensbeskrivningen färdig och till påseendeDet förfarande för miljökonsekvensbedömning, som inleddes i slutet av år 1998, är nu på slutrakan; miljökonsekvensbeskrivningen är färdig och utställd till påseende. |
|
MKB-förfarandeLagenligt förfarande vid miljökonsekvensbedömning tillämpas enligt miljöministeriets beslut på projektet. Alternativens miljökonsekvenser har bedömts utgående från bedömningsprogrammet, som blev klart 1999, och miljöcentralens utlåtande om programmet. Miljökonsekvensbeskrivningen är utställd till påseende under tjänstetid 7.6.2000 - 15.8.2000 på tekniska verket, Ystadsgatan 3, Ekenäs. Programmet finns till påseende även i Skåldö bibliotek, Skåldö, öppet torsdagar kl. 16-19 i juni och augusti, i juli på anslagstavlan, och i Vägverkets servicepunkt, Semaforbron 12 A, Helsingfors, under tjänstetid. Miljökonsekvensbeskrivningen presenteras för allmänheten på Skärhalla i Skåldö 10.6.2000 kl. 9 - 14. Åsikter om miljökonsekvensbeskrivningen kan skickas till kontaktmyndigheten fram till 15.8.2000. AlternativDe bedömda alternativen är: nuvarande färja (s.k. 0-alternativ), utveckling av färjtrafiken, fast bro och öppningsbar bro. Alternativen är mera detaljerat beskrivna i meddelande 5. Kostnaderna för de olika alternativen är:
Till huvudsidan av Skåldö projektet |
Jämförelse av alternativEn fast bro är det bästa alternativet för trafikens smidighet och säkerhet. Den utgör dock ett hinder för segelbåtar med höga master. En låg öppningsbar bro medför väntetider för både båt- och vägtrafik. Avskaffade fasta avgångstider för färjan och/eller byte till en större färja gör vägtrafiken smidigare. Fortsatt trafik med den nuvarande färjan på samma sätt som hittills leder på grund av ökad trafik till längre väntetider i framtiden. En fast bro är det bästa alternativet med tanke på utsläpp och buller. I inget av de bedömda alternativen utgör emellertid utsläpp och buller något problem. Inget av alternativen får betydande direkta konsekvenser för naturmiljö och vattendrag. Man främjar på ett effektivare sätt naturskyddet i områden med värdefull naturmiljö genom att genomföra planerad markanvändning och begränsa markanvändningen, än genom att välja ett visst utvecklingsalternativ för vägförbindelsen. Med tanke på landskapet är färjalternativen de bästa. En bro förändrar landskapet på ett betydande sätt speciellt när den ses från havet. Ett eventuellt byggande av en bro bedöms höja fastighetspriserna på ön och öka benägenheten att bosätta sig stadigvarande där. Trycket på att öka markanvändningen på ön växer i takt med den ekonomiska tillväxten och en bro skulle sannolikt påskynda utvecklingen. Fortsatta åtgärderKontaktmyndigheten ger på basen av inbegärda utlåtanden från andra myndigheter samt övriga åsikter sitt utlåtande i oktober 2000. Därefter fattar Nylands vägdistrikt beslut om fortsatta åtgärder. |