MEDDELANDE
PROGRAM FÖR MILJÖKONSEKVENSBEDÖMNING

Juni 1999

UTVECKLING AV VÄGFÖRBINDELSEN TILL SKÅLDÖ

Programmet för bedömning av miljökonsekvenser är färdigt

Nylands vägdistrikt utreder behovet att förbättra färjförbindelsen till Skåldö. I projektet tillämpas förfarande för bedömning av miljökonsekvenser. Bedömningsprogrammet, som är arbetets första skede, har nu blivit färdigt.

Nylands vägdistrikt ansvarar för projektet. Som kontaktmyndighet för bedömningsförfarandet fungerar Nylands miljöcentral. Bedömningsprogrammet är framlagt till påseende 7.6-6.8.1999. Under denna tid kan åsikter angående programmet framföras skriftligt till kontaktmyndigheten. Projektet presenterades i Skärhalla 19.6 kl 10-15.

Tielaitos

Nuläge

Sundet trafikeras i dagsläget av en 60 tons färja. Sundet är 440 meter brett vid färjläget. Genom sundet löper en basfarled för båttrafik med en bredd av 40 meter. Biltrafiken varierar under årets olika tider mellan 500 och 1000 bilar per dygn. Väntetiderna vid färjan har blivit längre speciellt under den livligaste sommarperioden.

Alternativ för projektet

Som utvecklingsalternativ har utretts förbättring av befintlig färjförbindelse och byggande av en fast förbindelse. Bl.a. en lösning med tunnel vid färjstället eller en bro vid Box har varit framme. De här alternativen har övergetts av ekonomiska skäl eller av miljöskäl. Nylands vägdistrikt redovisar följande alternativ för bedömning i miljökonsekvensförfarandet:

Befintlig färja (sk. 0-alternativ)

Förbindelsen bevaras i nuvarande form. Trafikering med den befintliga färjan fortsätter och väntetiderna samt köerna blir längre då trafiken ökar.

Utveckling av färjförbindelsen

Befintliga förhållanden förbättras genom utökad transportkapacitet, ändrade tidtabeller, telematik (vägvisning), trivsammare väntetid, förbättrad parkering eller ett utökat tjänsteutbud.

Fast bro

En ny bro med 18 meter fri höjd byggs över den 40 meter breda farleden vid färjstället. De flesta med mast utrustade båtar kan segla under den. Brons längd är ca 580 meter och dess tvärsektion består av en 7 meter bred körbana och en led för lätt trafik.

Öppningsbar bro

En 520 meter lång öppningsbar bro byggs vid färjstället. Den har en ca 35 meter lång öppningsbar del vid farleden. Fri höjd är 6-8 meter, vilket räcker för de flesta motorbåtar. Tvärsektionen är densamma som för den fasta bron.

Konsekvensbedömning

Programmet för miljökonsekvensbedömning är färdigt. Programmet är en arbetsplan för bedömning av konsekvenser. I programmet presenteras de olika utvecklingsalternativen och metoder för bedömning av konsekvenser. På basen av programmet görs en miljökonsekvensbeskrivning, där alternativens direkta och indirekta konsekvenser för mänskor, natur och landskap, samhällsstruktur samt utnyttjande av naturresurser presenteras.

Projektets mest betydande konsekvenser berör vattendraget samt markanvändningen och samhällsstrukturen på öarna som berörs av färjförbindelsen. Dessutom är broalternativets konsekvenser för landskap, naturmiljö och mänskors rörlighet betydande. Vid bedömning av bronalternativens konsekvenser bör man beakta Skåldö färjplats’ läge i ett område som ingår i Natura-programmet samt Skärlandets betydelse som landskapshelhet av värdefullt riksintresse.

Vid konsekvensbedömningen görs terrängundersökningar, bl.a. vattenmätningar, naturinventering, bullermätningar och trafikräkningar.


Information

Vägförvaltningen


  Till huvudsidan av Skåldö projektet

Skåldön lossi
Skåldöfärjan

Havainnekuva sillasta
Illustration av den fasta bron

Det är möjligt att påverka!

Projektet och bedömningsprogrammet presenterades vid ett "öppet hus"-tillfälle 19.6.1999 kl 10-15 i Skärhalla. Syftet med informationstillfället var att informera om utredningsarbetets förutsättningar och programmering samt höra invånarnas åsikter om projektet, bedömningsprogrammet och miljöförhållandena. Det ges även tillfälle att bekanta sig med resultaten från enkäten, som gjordes i februari 1999, och att diskutera med planerarna. Framförda åsikter noteras och beaktas i planeringen.

Invånare och övriga intresserade kan skriftligt skicka sina åsikter om bedömningsprogrammet till Nylands miljöcetral (kontaktmyndigheten) under påseendetiden från början av juni till 6.8.1999. Kontaktmyndigheten sammanställer utlåtandena, gör ett sammandrag och presenterar sitt eget utlåtande om bedömningsprogrammet. Miljökonsekvensbeskrivningen utarbetas utgående från bedömningsprogrammet och kontaktmyndighetens utlåtande.

Bedömningsprogrammet är framlagt till påseende under tjänstetid 7.6.1999 - 6.8.1999 på tekniska verket, Ystadsgatan 3, Ekenäs.

Programmet finns till påseende även i:

  • Skåldö bibliotek, Skåldö, öppet torsdagar kl 16-19 i juni och augusti, i juli på anslagstavla.

  • Vägverkets servicepunkt, Semaforbron 12 A, 00521 Helsingfors, under tjänstetid.

Fortskridandet av projektet
Organisering av samråd, bedömningsförfarandets skeden