MEDDELANDE

Januari 1999

UTVECKLING AV VÄGFÖRBINDELSEN TILL SKÅLDÖ

Nylands vägdistrikt utreder som bäst behovet att utveckla färjförbindelsen till Skåldö. Utredningen stöder markanvändningsplaneringen och uppgörandet av vägverkets långsiktiga program. Tidigare presenterade utvecklingsalternativ har varit endera att förbättra färjans funktion eller att bygga en fast förbindelse. En fast förbindelse skulle troligtvis bli en bro, men ett tunnelalternativ utreds åtminstone preliminärt.

Ett flertal broutredningar har gjorts, den senaste år 1992. Utredningarna har inte resulterat i beslut. Utredningarna har visat att broalternativet är ekonomiskt lönande. Brons miljökonsekvenser skulle dock bli betydande. Därför har miljöministeriet beslutat att ett lagenligt förfarande för bedömning av miljökonsekvenser skall tillämpas i projektet (MKB-förfarande). Vägdistriktet har beslutat att starta MKB-förfarandet, så att projektets godtagbarhet ur miljösynpunkt och möjligheter att förverkligas kan utredas.

Vid MKB-förfarandet utreds projektets miljökonsekvenser. Dessutom tar man reda på vilka åsikter områdets boende och fritidsboende samt övriga användare har. I början av arbetet upprättas ett arbetsprogram, ett s.k. program för bedömning av miljökonsekvenser. Utgående från programmet upprättas en miljökonsekvensbeskrivning, som redovisar projektets direkta och indirekta konsekvenser på människor, natur, samhällsstruktur och naturtillgångar.

Efter MKB-förfarandet besluter vägdistriktet om fortsatta åtgärder. En eventuell fast förbindelse kommer i nuvarande finansieringsläge inte att förverkligas under de närmaste åren, utan färjan kommer att trafikera också den närmaste framtiden.


Information

Vägförvaltningen


  Till huvudsidan av Skåldö projektet

Planeringsobjekt
© Karttakeskus L2496/99

Fortskridandet av projektet