Tiehallinnon Savo-Karjalan tiepiirin, Tieliikelaitoksen ja
mets�teollisuudelle puunhankintaa tutkivan Mets�teho Oy:n yhteisty�ss� on
k�ynnistynyt Pohjois-Karjalan maakuntaa koskeva projekti, joka auttaa
tiepiiri� kelirikkoisen tiest�n korjauskohteiden priorisoinnissa ja
korjausohjelmien teossa. Projektissa hy�dynnet��n Pohjois-Savoa, Kainuuta ja
Koillismaata koskevassa pilottiprojektissa kehitetty� menetelm��, jossa
otetaan huomioon alueen puuvarat, l�hiajan puunkuljetustarpeet ja
kuljetusreitit. Selvitys tehd��n Pohjois-Karjalan maakunnan alueelle. Selvitys
valmistuu toukokuussa 200432003.
Kelirikon haitat merkitt�v�t
Sorateiden kelirikkorajoitukset est�v�t puukuljetukset useiksi viikoiksi
kev�isin ja my�s syksyisin ennen tiepohjien j��tymist�. Kelirikon vuoksi
mets�teollisuuden puuhuoltoa ei voida j�rjest�� tasaisesti tehtaiden puunk�ytt��
vastaamaan, vaan kelirikkokauteen joudutaan varautumaan varastoja kasvattamalla.
Raakapuun ylim��r�inen varastointi aiheuttaa lis�kustannuksia puutavaran
k�sittelyn, raaka-aineen laadun heikkenemisen ja sitoutuneen p��oman kautta.
Lis�ksi kausihuippujen vuoksi puunkorjuu- ja kuljetuskalustoon sek� henkil�st��n
joudutaan varaamaan ylikapasiteettia, jonka vajaaty�llisyydest� aiheutuu
lis�kustannuksia.
Mets�tehon v. 2001 tekem�n tutkimuksen mukaan kelirikosta aiheutuu
mets�teollisuudelle noin 100 M� lis�kustannukset koko Suomessa, josta noin 65 M�
aiheutuu yleisten teiden kelirikosta.
Yleisi� sora- ja kevytp��llysteteit� on Pohjois-Karjalan maakunnassa noin
2700 km, joista vajaa puolet k�rsii kelirikkohaitasta. Vuosittain
kelirikkorajoituksia asetetaan Pohjois-Karjalassa noin 300 km. Tiepiiri k�ytt��
Pohjois-Karjalassa vuosittain kelirikkoteiden parantamistoimenpiteisiin
keskim��rin 1,5 M� vuodessa.�. Toimenpiteet pyrit��n suuntaamaan
liikenteelliselt� merkitykselt��n t�rkeimmille tieosuuksille.
Raakapuukuljetukset ennustetaan mets�varatietojen perusteella
Kelirikkokorjausten kohdentamista varten tarvitaan tiedot siit�, kuinka
paljon puukuljetuksia eri teille tulee l�hivuosina. T�ss� selvityksess�
hakkuuennusteet tehd��n Mets�ntutkimuslaitoksen valtakunnallisesta
mets�inventoinnista ja Pohjois-Karjalan Mets�keskuksen mets�suunnitelmista
saatavien tietojen perusteella sek� mets�teollisuusyrityksille ja
Mets�hallitukselle teht�v�n puuvirtakyselyn perusteella..
Hakkuuennusteiden avulla arvioidaan pienalueilta kertyv�t puukuljetusm��r�t,
jotka kohdistetaan tieverkolle kuljetusten suunnitteluohjelmiston avulla. Apuna
k�ytet��n puuvirtakyselyn yhteydess� saatavia tietoja puukuljetusten
suuntautumisesta eri puunjalostuslaitoksille, rautatien kuormauspaikoille ja
uiton pudotuspaikoille. Selvityksess� otetaan huomioon my�s muualta maakuntaan
tulevat raakapuuvirat kuten Ven�j�n tuontipuu.
Kelirikkoteiden korjauskustannukset arvioidaan yhteisty�ss� tiepiirin kanssa.
Kelirikkokohteiden parantamisella saatavat s��st�t kuljetuskustannuksissa
arvioidaan Mets�tehon kelirikon lis�kustannuksia koskevan selvityksen ja
tiekohtaisten kuljetusm��r�ennusteiden avulla.
Ty�n lopputuloksena saadaan Pohjois-Karjalan maakunnan tiekohtaiset
kannattavuus- ja vaikutustarkastelut, joita tiepiiri k�ytt�� kunnostusohjelman
laadinnassa.
Lis�tiedot
Tienpidon suunnittelija Mika Savolainen, Tiehallinto Savo-Karjalan tiepiiri
puh. 020 422 5120 tai 040 542 2852
E-mail:
[email protected]
Dipl.ins. Juha Litmanen, Tieliikelaitos puh. 020 444 5232 tai 0400 377 887
E-mail:
[email protected]
Erikoistutkija Olavi Pennanen, Mets�teho Oy puh. (09) 132 5240 tai 040 582 2272
E-mail: [email protected]