SK-tiepiiri
Ajankohtaista (SK)
Ajankohtaista
|
Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
8.10.2003
Tiehallinnon tienk�ytt�j�tyytyv�isyystutkimus
Savo-Karjalan
tiepiirin tulokset ovat samansuuntaisia valtakunnallisten tulosten kanssa
Tiehallinnon Savo-Karjalan tiepiiri pit�� kaikkea saamaansa
asiakaspalautetta eritt�in merkitt�v�n� toiminnan kehitt�misen tietol�hteen�.
Yhten� mittarina tienk�ytt�j�asiakkaiden
tyytyv�isyydest� on koko Tiehallinnossa kaksi kertaa vuodessa teht�v�
asiakastyytyv�isyystutkimus. Kes�n asiakastyytyv�isyystutkimus toteutettiin t�n�
vuonna yksityisautoilijoiden ja ammattiautoilijoiden puhelinhaastatteluna
elo-syyskuussa 2003. Yksityishenkil�it� haastateltiin koko maassa 1560 ja
Savo-Karjalan tiepiirin alueella 200 henkil��. Vastaajia pyydettiin antamaan
arvosanat Tiehallinnon teht�vien hoitamisesta viisiportaisella
tyytyv�isyysasteikolla (1=eritt�in tyytym�t�n, 5=eritt�in tyytyv�inen).
Savo-Karjalan tiepiirin tulokset ovat samansuuntaisia kuin valtakunnallisessa
tutkimuksessakin. Savo-Karjalassa ollaan tyytyv�isi� p��teiden hoitoon, jossa
erityisesti ajoratamerkint�jen n�kyvyys ja tienvarsien siisteys ovat saaneet
hyv�n arvosanan. N�ill� osa-alueilla Savo-Karjalan tiepiiri saa hiukan
valtakunnallista keski-arvoa paremmat arvosanat.
Alemman tieverkon kunto saa Savo-Karjalan tiepiiriss� kriittiset arviot,
kuten valtakunnallisessa tutkimuksessakin. Erityisesti tyytym�tt�myytt�
aiheuttaa sorateiden kunto kelirikkoaikana, alemman tieverkon p��llysteiden
kunto sek� sorateiden kunto kes�ll� yleisesti. Savo-Karjalan tiepiirin saamat
tulokset n�ill� osa-alueilla ovat l�hell� valtakunnallista keskiarvoa tai hieman
sen yli. Savo-Karjalan vastaajat toivovatkin panostusta erityisesti alemman
tieverkon parantamiseen ja sorateiden kunnon hoitamiseen.
Valtakunnallista keskiarvoa paremmat arviot Savo-Karjalan tiepiiri saa
tieymp�rist�n viihtyisyydest�, ymp�rist�n huomioonottamisesta, lev�hdys ja
pys�htymisalueiden palveluista sek� jalankulku- ja py�r�teiden m��r�st�.
Merkitt�v�� parannusta kes��n 2002 verrattuna on tapahtunut tyytyv�isyydess�
tiet�ist� ja liikenteen h�iri�ist� tiedottamiseen. T�ll� osa-alueella arviot
ovat my�s tilastollisesti valtakunnallista keskiarvoa paremmat.
Savo-Karjalan tiepiiri on saanut kes�n 2003 aikana yhteens� 112
asiakaspalautetta, joista 36 oli kes�hoitoon liittyvi�. Kritiikki� esitettiin
mm. sorateiden kunnosta ja alemman tieverkon p��llysteiden kunnosta. Kiitokset
kohdistuivat tienvarsien hoitoon. Tiepiiriss� kaikki saadut asiakaspalautteet
k�sitell��n ja palautteenantajille vastataan. Lis�ksi Savo-Karjalan tiepiiri sai
kes�n aikana liikennekeskukseen 324 Tienk�ytt�j�n linjan (0200 2100) kautta tien
kuntoon tai kunnossapitoon liittyv�� yhteydenottoa. N�ist� 33 v�litettiin
urakoitsijoille v�litt�m�n� toimenpidepyynt�n�. Toimenpidepyynn�t koskivat
sorateiden tai p��llysteiden kuntoa.
Savo-Karjalan tiepiiriss� kehitet��n tienpidon asiakasl�ht�isyytt�
voimakkaasti mm. toimenpiteiden kohdistamista ja ajoitusta t�sment�m�ll�.
Tiepiiri toteuttaa alueella my�s tarkempaa asiakastarpeiden selvitysty�t�
kohdistaakseen toimenpiteit� mahdollisimman tehokkaasti.
Lis�tietoja:
Tiehallinto, Savo-Karjalan tiepiiri
Hankintap��llikk� Jukka Karjalainen, p. 040�5863035
(Seminaarissa, j�t� soittopyynt� vastaajaan, niin sinuun otetaan yhteytt�
mahdollisimman pian, soittopyynt�j� Jukka Karjalaiselle voit j�tt�� my�s
numeroon 0204 22 5123/Maritta R�s�nen) |