Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
1.8.2003
Ehdotus vuoden 2004
talousarvioksi: Tienrakennusty�t loppuvat Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa
Valtiovarainministeri�n
talousarvioehdotuksen mukaan perustienpitoon on k�ytett�viss� ensi vuonna 558
miljoonaa euroa, mik� on yli kymmenen prosenttia v�hemm�n kuin kuluvalle
vuodelle my�nnetty rahoitus. T�ll�in Savo-Karjalan tiepiirin perustienpidon
rahoitus tippuu noin 55 miljoonaan euroon (65 miljoonaa euroa v. 2003).
K�yt�nn�ss� t�m� tarkoittaa, ett� uusia
merkitt�vi� tienrakennust�it� ei voida aloittaa. Rahoitus riitt�� juuri ja
juuri tiest�n p�ivitt�iseen hoitoon sek� p��llysteiden ja muiden rakenteiden
yll�pitoon niin, ett� tiest�n kunto voidaan s�ilytt�� nykytasolla. Rakentamisen
tyrehtyess� liikenneolot heikkenev�t ja liikenneturvallisuuden my�nteinen
kehitys pys�htyy.
Perustienpidossa asetetaan etusijalle tiest�n
jokap�iv�isest� liikenn�it�vyydest� ja tiest�n kunnosta huolehtiminen sek�
liikenneturvallisuuden parantaminen. Tiest�n p�ivitt�inen kunto s�ilytet��n
nykytasolla. Tiest�n rakenteellisesta kunnosta huolehditaan riitt�vin
peruskorjauksin. Pitemm�ll� aikav�lill� siltojen kasvavaan
peruskorjaustarpeeseen esitetty rahoitustaso ei riit�. Liikenneturvallisuuden
parantaminen edellytt�� nopeusrajoitusten alentamista taajamissa ja my�s
p��teiden ja kuntakeskusten v�listen yhteyksien turvattomimmilla jaksoilla.
Rakentamishankkeita joudutaan karsimaan.
Viel� kev��ll� suunniteltiin vuonna 2004 aloitettavaksi Kuusj�rventien ja
Polvij�rventien parantaminen Outokummun keskustassa, Onttolan ja Huhmarisen
v�lisen tien parantaminen Kontiolahdella, Viinij�rven ja Komperon v�lisen tien
parantaminen Liperiss�, Akkosalmen ja Lehtovaaran v�lisen kevyen liikenteen
v�yl�n rakentaminen Nurmeksessa ja Lapinlahden Asematien parantaminen. Nyt
kuitenkin n�ytt�� silt�, ett� n�ist� hankkeista joudutaan p��osin luopumaan,
koska ensisijaisesti turvataan jo k�ynniss� olevien rakennushankkeiden
jatkorahoitus. Hankkeiden siirtyminen aiheuttaa ongelmia alueen kunnille ja
elinkeinoel�m�lle.
Rahoituksen supistuminen johtaa edelleen my�s
vuosille 2005-07 suunniteltujen rakennushankkeiden lykk�ytymiseen. Tienpidon
mahdollisuudet tukea elinkeinoel�m�n kehityksen, maank�yt�n ja aluekehityksen
kannalta v�ltt�m�tt�mi� investointeja heikkenev�t. T�llaisia kiireisi� hankkeita
ovat mm. P�iv�rannan ja Siikalahden liittym�j�rjestelyt Kuopiossa, Vuorelan ja
lentoaseman teollisuusalueiden tiej�rjestelyt Siilinj�rvell� ja Reijolan
taajaman kaavan toteuttamisen vuoksi kiireinen valtatien 6 parantaminen
Niittylahden ja Reijolan v�lill� Joensuun etel�puolella.
Perustienpidon varoin rahoitettavaksi ajateltuja
p��teiden parantamisia, kuten valtatien 17 parantaminen Vartialan ja Riistaveden
v�lill�, ei t�ll� rahoitustasolla voida tehd�.
Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan elinkeinoel�m�n
kannalta t�rke�n alemman tieverkon investointeihin ei voida t�ss� tilanteessa
k�ytt�� rahoitusta ollenkaan. Kaikkein huonokuntoisempia p��llystettyj� teit�
muutetaan sorateiksi, koska peruskorjauksiin ei ole varaa. My�s sorateiden
kelirikkokohtien korjaukset v�henev�t viime vuosista.
Viitostien parantaminen Joroisten ja Varkauden
v�lill� ja Varkauden Portin eritasoliittym�n rakentaminen saavat riitt�v�n
jatkorahoituksen.
Tiehallinnon keskitetyst� ohjelmasta rahoitettava
ensi vuonna aloitettavaksi kaavailtu M�nnin lossin korvaaminen sillalla
Kontiolahdella siirtyy ainakin vuodella eteenp�in.
Tienpitoon tullaan k�ytt�m��n Pohjois-Karjalassa
jonkin verran my�s EU:n tavoite 1 -ohjelman ja Interreg-ohjelman rahoitusta.
Savo-Karjalan tiepiirin lopullinen rahoitus
tarkentuu marras-joulukuussa Tiehallinnon p��johtajan kanssa k�yt�viss�
tuloskeskusteluissa.
Lis�tiedot: Tiejohtaja Matti Tuiremo, puh.
0204 22 5100, GSM 0400 375 719; suunnittelup��llikk� Petri Ker�nen, puh. 0204 22
5105, GSM 0400 197 187; tieverkkoinsin��ri Pasi Patrikainen, puh. 0204 22 5116
(4.8. alkaen)
|