Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
18.9.2003
Pielaveden keskustan
kiertoliittym� valmistumassa
Pielaveden keskustaan on rakenteilla
kiertoliittym�. Vaikka ty�t ovatkin viel� kesken ja kiertoliittym�st� puuttuu
mm. liikennett� ohjaavia saarekkeita, on liittym�ss� noudatettava jo
kiertoliittymi� koskevia ajos��nt�j�. Tiehallinto kehottaakin autoilijoita
erityiseen varovaisuuteen.
Kiertoliittymien eli liikenneympyr�iden
rakentaminen aloitettiin Suomessa 1990-luvulla ja t�ll� hetkell� niiden
lukum��r� on jo yli 300. Kokemusten perusteella voidaan kiertoliittym�t todeta
turvallisiksi. Etenkin autoliikenteen henkil�vahinkoon johtavia onnettomuuksia
sattuu huomattavasti v�hemm�n ja ne ovat lievempi� kuin muissa tasoliittymiss�.
T�m� johtuu siit�, ett� ajoneuvojen ajosuunta on sama ja nopeudet
liittym�alueella ovat alhaisia.
Liikenneturvallisuuden lis�ksi liikenn�inti
kiertoliittym�ss� on sujuvaa, koska sivuteilt� tulevien p��sy muun liikenteen
sekaan helpottuu huomattavasti. Tosin p��tien liikennett� kiertoliittym� voi
hieman hidastaa. Nopeusrajoitus kiertoliittym�n kohdalla on korkeintaan 50 km/h,
mutta k�yt�nn�ss� nopeuden ovat vain 20 - 40 km/h.
Yleens� kiertoliittym� sopii hyvin
taajamaymp�rist��n. Liittym�n keskiympyr��n voidaan laittaa esim. liikenteen
p��st�j� kest�vi� pensaita tai kasveja. Kiertoliittym�n rakentaminen ja
kunnossapito tulee edullisemmaksi kuin liikennevalojen rakentaminen ja hoito.
Useissa taajamissa liikennevalot onkin korvattu kiertoliittym�ll�, koska
kiertoliittym�n toimintavarmuus on yht� hyv� kaikkina vuorokauden aikoina.
Miten kiertoliittym�ss� ajetaan?
Liittym��n tulijalle kerrotaan liikennemerkeill�
v�ist�misvelvollisuudesta ja pakollisesta ajosuunnasta. Kiertoliittym��n
tulijalla on siis aina v�ist�misvelvollisuus kiertoliittym�ss� ajavaan n�hden.
Koska liittym�ss� ajetaan aina vastap�iv��n, tulee kiertoliittym�ss� ajava aina
liittyj��n n�hden vasemmalta ja liittyj� k��ntyy oikealle. T�m�n vuoksi vilkkua
kiertoliittym��n tultaessa ei tarvitse n�ytt�� vaan vilkulla kerrotaan muille
autoilijoille, milloin liittym�st� halutaan poistua.
Kiertoliittym��n ei saa pys�hty� eik� pys�k�id�,
koska liittym� on kokonaisuudessaan liittym�aluetta. Autoilijan on muistettava
sek� kiertoliittym��n tullessaan ett� poistuessaan v�ist�� suojatiell� liikkuvia
jalankulkijoita ja py�r�ilij�it�. Polkupy�r�ilij�n on puolestaan muistettava,
ett� py�r�ily kiertoliittym�n ajoradalla on kielletty. Savo-Karjalan tiepiiri
j�rjest�� yhdess� Liikenneturvan ja Poliisin kanssa opastusp�iv�n
kiertoliittym�ss� ajamisesta. Opastusajankohta ilmoitetaan my�hemmin.
Faktat:
- Kiertoliittym��n tuleva v�ist�� ympyr�ss�
ajavaa.
- Kiertoliittym��n tultaessa ei tarvitse n�ytt��
vilkkua, koska vain yksi ajosuunta on sallittu.
- Ympyr��n tultaessa k��nnyt��n aina oikealle,
joten ympyr�n kiertosuunta on vastap�iv��n.
- Ympyr�st� poistuttaessa n�ytet��n aina
suuntavilkkua.
- Autoilija v�ist�� aina jalankulkijoita ja
py�r�ilij�it� ympyr�st� poistuessaan
- Ympyr�st� poistuttaessa ryhmityt��n
kiertotilan oikeaan reunaan.
Lis�tietoja kiertoliittym�st� l�ytyy
internetosoitteesta:
http://www.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm
Lis�tietoja antavat
liikenneturvallisuussuunnittelijat Kyllikki Komulainen, puh. 0204 22 5380 tai
040-5221 329 ja Jarmo Tihmala, puh. 0204 22 5184 tai 040-511 8787 sek�
projektivastaava Vesa Partanen, puh. 0204 22 5387.
|