Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
3.10.2003
Kelirikkokohteet
kiireellisyysj�rjestykseen puutavarakuljetusten ehdoilla
Tiehallinnon, mets�teollisuutta edustavan
Mets�teho Oy:n ja Tieliikelaitoksen yhteisty�n� on toteutettu
kehitt�misprojekti, joka auttaa Tiehallintoa kelirikkoisen tiest�n
korjauskohteiden priorisoinnissa. T�rkeysj�rjestyksen m��rittelyss� otetaan
huomioon alueen puuvarat, l�hiajan puunkuljetustarpeet ja kuljetusreitit.
Pilottiselvityksen suunnittelualue kattaa
Pohjois-Savon, Kainuun ja Koillismaan alueet. Kehitetty� suunnittelumenetelm��
pyrit��n jatkossa hy�dynt�m��n muilla kelirikosta k�rsivill� alueilla.
Koko maassa on sorapintaisia yleisi� teit� 28 000
km, joista noin 2 700 km on kelirikko-ongelmaista. Vauriopituus vaihtelee
vuosittain v�lill� 500 - 1 500 km, mutta koska yksitt�iset vauriokohdat
haittaavat liikennett� koko tiell�, kelirikon haitoista k�rsivi� tieosia on noin
17 000 km. Tiehallinto k�ytt�� kelirikkoteiden parantamiseen vuosittain noin 18
milj. euroa, jolla poistetaan 150 - 200 km kelirikkovaurioita.
Kelirikosta huomattavat lis�kustannukset
mets�teollisuudelle
Mets�tehon tutkimuksen mukaan kelirikosta
aiheutuu mets�teollisuudelle noin 100 milj. euron vuotuiset lis�kustannukset,
josta noin 65 milj. euroa aiheutuu yleisten teiden kelirikosta. Raakapuun
ylim��r�inen varastointi aiheuttaa lis�kustannuksia puutavaran k�sittelyn,
raaka-aineen laadun heikkenemisen ja sitoutuneen p��oman kautta. Kausihuippujen
vuoksi puunkorjuu- ja kuljetuskalustoon sek� henkil�st��n joudutaan varaamaan
ylikapasiteettia, jonka vajaak�yt�st� aiheutuu lis�kustannuksia.
Mets�inventoinnit apuna ohjelmien laadinnassa
Kelirikkokorjausten kohdentamista varten on tehty
ennuste eri teille l�hivuosina tulevista puukuljetuksista. Suunnittelualueelle
on tehty tieyhteyksien mukainen pienaluejako. Pienalueille laaditut
hakkuuennusteet perustuvat Mets�ntutkimuslaitoksen valtakunnallisen
mets�inventoinnin tietoihin hakkuukypsist� mets�varoista.
Hakkuuennusteiden avulla on arvioitu pienalueilta
kertyv�t puukuljetusm��r�t, jotka on kohdistettu tieverkolle. Apuna on k�ytetty
mets�teollisuusyrityksilt� koottuja tietoja puukuljetusten suuntautumisesta eri
puunjalostuslaitoksille, rautatien kuormauspaikoille ja uiton pudotuspaikoille.
Kelirikkoteille on arvioitu korjauskustannukset.
Kuljetusennusteiden perusteella on laskettu kelirikkokohteiden parantamisella
saatavat s��st�t kuljetuskustannuksissa. Kelirikkoteiden kunnostusohjelma on
laadittu tiekohtaisten kannattavuustarkastelun perusteella, jolloin kohteet on
saatu kiireellisyysj�rjestykseen.
Suunnittelualueelle laaditulla noin 16 milj.
euron kelirikko-ohjelmalla saadaan suuri osa kelirikkokohteista korjattua.
Ohjelmalla arvioidaan saatavan noin 9 milj. euron hy�ty vuosittain yksin
mets�taloudessa, joten ohjelma on varsin kannattava. Muulle liikenteelle ja
tienvarsiasutukselle koituvia hy�tyj� ei t�ss� selvityksess� ole arvioitu.
Selvityst� koskeva aineisto on n�ht�viss�
Mets�teho Oy:n internet-sivujen
www.metsateho.fi ajankohtaista -osassa 3.10.2003 l�htien.
Sivuilla on n�ht�viss� selvitysraportti
"Raakapuukuljetusten kelirikkohaittojen v�hent�minen", selvityksen tiivistelm�
ja tuloskalvosarja.
Lis�tietoja selvityksest� antavat:
Tieverkkoinsin��ri Pasi Patrikainen Tiehallinto, Savo-Karjalan tiepiiri,
puh. 0204 22 5116 tai 0400 327 948,
e-mail:
[email protected]
Projektivastaava Martti Norrkniivil� Tiehallinto, Oulun tiepiiri, puh. 0204 22
6996 tai 0400 284 986, e-mail:
[email protected]
Erikoistutkija Olavi Pennanen Mets�teho Oy, puh. (09) 132 5240 tai 040 582 2272,
e-mail: [email protected]
Dipl.ins. Olli M�kel� Tieliikelaitos, puh. 020 444 5370 tai 0400 176 167,
e-mail:
[email protected]
|