Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
Sis�asiainministeri Kari Rajam�en puhe
valtatie 5 Joroinen-Varkaus -tiehankkeen aloitustilaisuudessa, 8.9.2003,
Joroinen
Arvoisat naiset ja herrat,
Hallitusohjelman mukaan laadukkaat ja
toimintavarmat liikennev�yl�t ovat perusedellytys koko yhteiskunnan tehokkaalle,
alueellisesti ja sosiaalisesti tasavertaiselle ja kansainv�lisesti
kilpailukykyiselle toiminnalle. Aluekehityksen turvaamiseksi hallitus on
lupautunut huolehtimaan liikennev�ylien ja liikenneyhteyksien yll�pidosta sek�
nopeiden ja kohtuuhintaisten tietoliikenneyhteyksien saatavuudesta koko maassa.
Yksitt�iset tiell�liikkujat samoin kuin
elinkeinoel�m� asettavat liikenteen infrastruktuurille ja palveluille entist�
suurempia vaatimuksia. Suomelle on laajuutensa ja ulkomaankaupan kannalta
syrj�isen sijaintinsa vuoksi t�rke�� s�ilytt�� toimivat kansalliset ja
kansainv�liset yhteydet, jotka on kyett�v� rakentamaan ja hoitamaan
taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti kest�v�sti yh�
kustannustehokkaammin.
Sek� alueellisen kehityksen, kilpailukyvyn ett�
liikenteen sujuvuuden n�k�kulmista tieinvestointien rahoitustaso on ollut
pitk��n liian alhainen. Kev��ll� 2001 eduskunnan hallitusryhm�t vaativatkin
selke�� k��nnett� tierahoitukseen vaatimalla budjettiin mukaan my�s
alueellisesti t�rkeit� tiehankkeita, kuten mm. Kerava-Lahti -rataoikaisun ja E18
-hankkeen k�ynnist�misen.
Nyt virallisesti k�ynnistyv� valtatie 5:n
parantaminen v�lill� Joroinen-Varkaus on yksi niist� viidest� tiehankkeesta,
jotka otettiin t�m�n vuoden budjettiin hallituksen esityksen lis�ksi.
Liikenneinvestointien taso ilman erillisrahoitusta rahoitettavia hankkeita olisi
ilman eduskunnan k�ynnist�mi� toimia laskenut voimakkaasti vuonna 2004.
N�iden uusien tiehankkeiden k�ynnist�minen oli
perusteltua my�s suhdanne- ja ty�llisyysn�k�kohtien vuoksi. Lis�ksi erityisesti
It�-Suomen ja Valtatie 5:n vaikutusalueen kuntien alueellisen kehityksen
n�k�kulmasta turvalliset ja sujuvat liikenneyhteydet ovat my�s keskeinen
kilpailutekij�.
Nykyinen tienpidon rahoitus ei mahdollista
elinkeinoel�m�n ja alueellisen kehitt�misen eik� liikenneturvallisuuden kannalta
t�rkeiden tiehankkeiden toteuttamista. Sovitut budjettikehykset merkitsev�t
tieverkon kehitt�misinvestointien v�henemist� merkitt�v�sti edellisvuosista.
V�hennys koskee sek� perustienpidon momentilta rahoitettavia pieni�, erityisesti
alueiden toivomia investointeja liikenneturvallisuuden ja elinkeinoel�m�n
tarpeisiin sek� suuria kehitt�misinvestointeja. Rahoituksella pystyt��n
kuitenkin turvaamaan t�rkeimm�t asiat eli p�ivitt�inen liikenn�it�vyys ja
tieverkon peruskunto.
T�ss� suhteessa onkin t�rke�� vied� eteenp�in
erilaisia tienpitoon liittyvi� teemaohjelmia, kuten mm. liikenneturvallisuutta
parantavia kevyen liikenteen ohjelmia ja ohjelmia, joilla pyrit��n siirt�m��n
raskas liikenne taajamien ulkopuolelle. My�s siltaohjelman uudelleen arviointi
suhteessa tieverkon kehitt�mistarpeisiin k�ytett�viss� oleviin m��r�rahoihin on
perusteltua.
Hallitus on asettanut viisij�senisen
ministerity�ryhm�n selvitt�m��n tulevien liikennehankkeiden kehitt�misen yleisi�
linjauksia. Ty�ryhm� tekee ehdotuksen liikenneinfrastruktuurin yll�pit�misen
peruslinjauksesta seuraavien kymmenen vuoden aikana sek� ennen kaikkea
v�yl�toiminnan tarkemmista painotuksista koko hallituskauden aikana.
Ministerity�ryhm� tulee esitt�m��n my�s uusia investointihankkeiden
rahoitusmuotoja.
Kansallisesti kannattavien tiehankkeiden
toteutuksen yhteiskunnalliset hy�dyt ovat huomattavasti rahan hintaa suurempia.
Suomella on mahdollisuus Portugalin, Englannin ja Irlannin tapaan k�ytt��
enemm�n my�s edullista Euroopan Investointipankin rahoitusta. Lis�ksi Suomen on
EU:n hankkeissa pyritt�v� pit�m��n erityisesti esill� Suomen logistiseen asemaan
liittyvien keskeisten Pietari-yhteyksien ja It�meri-yhteyksien rahoitustarve.
T�ll� hetkell� polttoaineverosta rahoitetaan my�s
huoltovarmuusvaraston toimintaa. Yhdysvaltain lailla Suomessa tulisi keskeisen
alueellisen ja kansainv�lisen kilpailukyvyn l�ht�kohdista tunnustaa my�s
polttoaine-verojen osittaisen korvamerkinn�n tarve infrastruktuurin tarpeisiin.
Jossain m��rin my�s k�ytt�perusteisten tietullien, kilometrimaksujen k�ytt��
joidenkin yksitt�isten hankkeiden rahoituksessa on syyt� selvitt��.
Samoin alueellisen kehitt�misen kannalta on hyv�
selvitt��, mit� mahdollisuuksia alueilla ja seutukunnilla on rahoituksellisin
keinoin aientaa kehityksens� kannalta v�ltt�m�tt�mien infrastruktuurihankkeiden
toteutusta. Erityisesti silloin, kun v�yl�hankkeilla luodaan merkitt�v��
kaavoitushy�ty�, on syyt� arvioida my�s kuntien ja maanomistajien osallistumista
rahoitukseen. Lahdentien kaltaiset j�lkirahoitusmallit ovat tehokkaita ja
s��st�� tuottavia, mutta on my�s muistettava, ett� t�ten siirret��n
rahoitustarvetta my�hemmille vuosille eli sidotaan samalla tulevien p��tt�jien
p��t�svaltaa.
Itse odotan my�nteisesti hallituksen
liikenneinfrastruktuurin ministerity�ryhm�n loka-/marraskuun lopulla valmistuvia
esityksi�. Uskon, ett� niiden my�t� l�ytyy uusia tapoja vauhdittaa
liikennehankkeita. Ty�ryhm�n k�ytett�viss� on sek� liikenne- ja
viestint�ministeri�n ett� liikennev�yl�laitosten viimeaikaisia laajapohjaisia
selvityksi�, joihin nyt otetaan poliittisen p��t�ksentekij�n tasolla kantaa.
Arvioitavana on esimerkiksi VT 5:n Kuopion pohjoisosan saaminen ydintiest��n.
My�s rautateiden ydinverkkom��rittely on eritt�in ratkaisevaa It�-Suomen
alueellisen kehityksen ja mm. Ven�j�-yhteyksien kannalta.
Hyv�t kuulijat,
Joroinen-Varkaus tien parantamisen tavoitteena on
parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta sek� palvella alueen maank�yt�n
tarpeita. Liikenneturvallisuuden kannalta hanke on merkitt�v�, sill� nykyisin
turvallisia ohituspaikkoja on v�h�n. Lis�ksi Varkauden kohdalla on
vilkasliikenteisi� tasoliittymi�. Olikin t�rke�t�, ett� saimme varmistettua
eritasoliittym�ohjelmaan mukaan Warkauden Portin rakentamisen kytkemisen
hankkeeseen.
Uudessa hallitusohjelmassa liikenneturvallisuus
on hyvin esill�. Tavoitteenamme on toteuttaa suunnitelmallista
liikenneturvallisuusty�t� tieliikenneonnettomuuksien torjumiseksi. T�ss� ty�ss�
tarvitaan laajaa viranomaisyhteisty�t�. Pelk�st��n valvonnan ja tiest�n kunnon
parantaminen ei riit�, vaan mukaan pit�� ottaa my�s hirvionnettomuuksien ennalta
est�minen.
Valtatie 5 on Pohjois-Savon ja erityisesti
Varkauden alueen t�rkein yhteys Etel�-Suomeen ja etel�rannikon
satamakaupunkeihin. Haluankin kiitt�� kaikkia v�lin Joroinen-Varkaus
parantamiseen osallistuvia tahoja. K�ynnistyv� hanke on merkitt�v� koko
maakunnan n�k�kulmasta.
Edellinen sivu |