Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
11.9.2003
Syksy on vuoden pahinta
hirvikolariaikaa
Syksy on vuoden pahinta hirvikolariaikaa.
Syys- ja lokakuussa tapahtuu l�hes kolmasosa koko vuoden hirvikolareista.
Mets�ss� liikkuvat niin marjastajat, sienest�j�t kuin mets�st�j�tkin. Kes�n
j�ljilt� hirvikanta on suurimmillaan, ja aktiivisuus metsiss� ajaa hirvet
liikkeelle. Hirvill� on my�s parhaillaan meneill��n kiima-aika, jolloin
varsinkin uroshirvet kulkevat naaraita etsien. My�hemmin lokakuussa alkaa
hirvien muutto kes�laitumilta talvisille ruokailumaille.
Vuonna 2002 It�-Suomessa tapahtui 520 tilastoitua
hirvionnettomuutta. Hirvikolarit v�hentyiv�t edellisvuoteen verrattuna
merkitt�v�sti Etel�-Savossa, kun taas Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa
onnettomuusm��r� nousi hieman. T�n� vuonna niit� on ainakin toistaiseksi
tapahtunut hieman v�hemm�n kaikissa l��nin maakunnissa. Hirvikolareiden m��r�
kasvoi erityisesti 1990-luvun loppuvuosina. Esimerkiksi vuonna 1995 It�-Suomessa
tapahtui 255 hirvionnettomuutta. - Ks.
tilastotietoja
Hirvivaaratiedottamisen Pohjois-Savon
yhteisty�ryhm� julkisti torstaina uudenlaisen onnettomuusalttiiden tieosuuksien
kartan, jonka on tehnyt Savo-Karjalan tiepiiri. Kartta kertoo, miss� p�in
It�-Suomea on viime vuosina tapahtunut liikennem��riin suhteutettuna erityisen
runsaasti hirvionnettomuuksia.
Hirvet liikkuvat eniten aamu- ja iltah�m�riss�.
Hirvikolareiden m��r� ja yksitt�isen kuljettajan kolaririski on suurin silloin,
kun auringonlaskusta on kulunut yksi tunti. Syyskuun viimeisen� viikonloppuna
alkava hirvenmets�stys lis�� hirvien liikkumista p�iv�n valoisana aikana.
Pyyntilupia onkin my�nnetty toisena per�kk�isen� vuonna enn�tysm�isen runsaasti.
Hirvivaroitusmerkit kertovat hirvien yleisimm�t
tienylityskohdat ja niit� p�ivitet��n jatkuvasti saadun palautteen ja
kolaritilastojen perusteella. Hirven havaitseminen tiealueella tai sen
l�hist�ll� merkitsee aina vaaraa liikenteess�. Tiet� ylitt�v� hirvi toimii
vaistojensa varassa eik� osaa ottaa huomioon muita tienk�ytt�ji�. Hirven
ylitetty� ajoradan vaara ei ole poistunut, sill� hirvet liikkuvat usein
laumoissa.
Liikenneturvan mukaan hirviin t�rm�ilev�t eniten
kuljettajat, jotka ajavat paljon. Moottoripy�r�ilij�t ovat erityisen alttiita
henkil�vahingoille. Yli puolet moottoripy�rill� ajetuista hirvikolareista johtaa
loukkaantumiseen tai kuolemaan. Henkil�autolla ajetuista kuolemaan johtaneista
hirvikolareista 75 prosentissa nopeus on ollut v�hint��n 100 km/h. Nopeuden
alentaminen on oleellisin varotoimi. Sill� kohtaa, miss� auto pys�htyy 80 km/h
nopeudesta, 100 kilometrin tuntinopeutta ajavalla vauhtia on viel� l�hes 70
km/h.
L�helt� piti tilanteita tapahtuu 30 kertaa
enemm�n kuin kolareita. Kolarin syntyyn onkin usein my�t�vaikuttamassa jokin
h�iri�tekij�, kuten n�k�este. Erityisesti pime�ll� hirvikolarit sattuvat usein
juuri ennen vastaantulijaa tai vastaantulijan j�lkeen. Hirvi kulkee mieluiten
n�k�suojassa ja pys�htyy ennen aukealle tulemista, siksi tienvarsien raivaaminen
ehk�isee hirvikolareita.
Lis�tietoja voi kysy� oman maakunnan
riistanhoitopiirist�, tiepiirist�, poliisilta ja Liikkuvalta Poliisilta sek�
Liikenneturvan aluetoimistosta. Pohjois-Savon yhteystietoja:
Jarmo Tihmala, Tiehallinto, Savo-Karjalan tiepiiri, puh. 040 5118787
Veijo Miettinen, Pohjois-Savon riistanhoitopiiri, puh. 0500 171882
Tuula Taskinen, Liikenneturvan Kuopion aluetoimisto, puh. 040 8461422
|