Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 22.4.2002
Valtatien 5 parantaminen v�lill� Siilinj�rvi-P�lj�
YLEISSUUNNITELMAN TARKISTAMINEN JA YMP�RIST�VAIKUTUSTEN ARVIOINTI
Savo-Karjalan
tiepiiri aloittaa vuonna 1990 laaditun yleissuunnitelman tarkistamisen valtatien
5 parantamiseksi v�lill� Siilinj�rvi-P�lj�. Yleissuunnitelman tarkistamisen
yhteydess� suoritetaan lainmukainen ymp�rist�vaikutusten arviointi (YVA).
Lopullisen yleissuunnitelman on tarkoitus olla valmis syksyll� 2003.
HANKKEEN ESITTELY
Hanke sijaitsee Siilinj�rven kunnassa ja
sijoittuu suoraksi jatkeeksi Kuopio-Siilinj�rvi moottoritielle jatkuen noin 10
kilometri� pohjoiseen liittyen K�r�ng�nm�en j�lkeen 1990 luvulla
parannettuun valtatieosuuteen P�lj�-M�ntylahti. Hankkeeseen kuuluu my�s
Varpaisj�rventien (mt 576) l�nsip��n siirto uuteen paikkaan ja sen uuteen
valtatiehen liitt�v� Aappolan eritasoliittym� sek� muita liittym�- ja
yksityistiej�rjestelyj�. Hankkeen rakentamiskustannusarvio on ratkaisuista
riippuen10-12 M�.
L�ht�kohdat
Hankeen yleissuunnitelma tarkistetaan ja samassa yhteydess� suoritetaan
lain edellytt�m� ymp�rist�vaikutusten arviointimenettely (YVA).
Suunnittelukohteesta on vuonna 1990 valmistunut yleissuunnitelma, josta on
pyydetty lausunnot Siilinj�rven kunnalta, Museovirastolta, Kuopion vesi- ja
ymp�rist�piirilt�, Valtion rautateilt�, Pohjois-Savon seutukaavaliitolta ja
Kuopion l��ninhallitukselta. Lausunnot ovat p��sis�ll�lt��n
yksimielisesti yleissuunnitelman ratkaisuja tukevia. Liikenneministeri� on
tehnyt hanketta koskevan hankep��t�ksen 25.2.1991. P��t�ksess� todetaan
mm. seuraavaa: - yleissuunnitelmassa esitetty moottoriv�yl�varaus on
tarpeellinen - hanke on teknistaloudellisesti ja ymp�rist�n kannalta
toteuttamiskelpoinen - valtatien 5 ja maantien 576 liittym� suunnitellaan
eritasoliittym�ksi. Nykyiselle valtateille tielle on jo nyt tehty kaikki
merkitt�v�t liikenneturvallisuutta parantavat toimenpiteet. Mik�li
liikenneturvallisuus syyst� tai toisesta huononee, ainoa tehokas keino
turvallisuuden parantamiseksi on uuden tien rakentaminen.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on parantaa valtatieosuuden liikenteen sujuvuutta ja
liikenneturvallisuutta aiheuttamalla mahdollisimman v�h�n ymp�rist��n
kohdistuvia haittoja. YVA-menettely on lains��d�nn�n mukainen
ymp�rist�vaikutusten arviointi, jonka tavoitteena on arvioida hankkeen
vaikutukset lains��d�nn�n edellytt�m�ll� laajuudella ja ohjata
suunnittelua ymp�rist�n huomioivalla tavalla. Menettelyss� esitet��n
menetelm�t hankkeen haitallisten vaikutusten torjumiseksi ja lievent�miseksi
sek� mahdolliset seurantatoimenpiteet. Ty�n aikaisen vuoropuhelun ja
tiedottamisen avulla on tavoitteena lis�t� kansalaisten
osallistumismahdollisuuksia sek� sidosryhmien mahdollisuutta osallistua
tavoitteiden asetteluun sek� suunnittelu- ja p��t�ksentekoprosessiin.
SUUNNITTELUTY�N YLEISKUVAUS
Suunnitteluprosessi ja aikataulu
Suunnittelussa noudatetaan avointa ja vuorovaikutteista tapaa, jossa
etenev�t rinnakkain sek� hankkeen yleissuunnittelu- ett� sen
ymp�rist�vaikutusten arviointiprosessi. Suunnitteluty� on k�ynnistynyt
maaliskuussa 2002. Aikataulullisia v�litavoitteita ovat: -
Ymp�rist�vaikutusten arviointiohjelma n�ht�ville kes�kuussa 2002 -
Ymp�rist�vaikutusten arviointiselostus n�ht�ville marraskuussa 2002 -
Lopullinen yleissuunnitelma valmis syksyll� 2003 Ty�n aikana j�rjestet��n
kaksi asukastilaisuutta, yksi tilaisuus kyl�toimikunnille ja yritt�jille.
Lis�ksi hankkeesta ja suunnittelusta tiedotetaan paikallisissa
tiedotusv�lineiss�.
Suunnittelun organisointi
Suunnitteluty� perustuu keskeisesti tilaajan, konsultin, viranomaisten ja
muiden sidosryhmien v�liseen vuorovaikutukseen ja ryhm�ty�skentelyyn.
Suunnitteluty�t� ohjaavaan hankeryhm��n kuuluvat seuraavat tahot: -
Savo-Karjalan tiepiiri (tilaaja) - Siilinj�rven kunta - Pohjois-Savon
ymp�rist�keskus - Pohjois-Savon liitto - Ratahallintokeskus - Kuopion museo -
SCC Viatek Oy (konsultti)
Suunnittelun painopistealueet
Painopiste toimeksiannossa on ymp�rist�vaikutusten arvioinnissa (YVA), johon
liittyy mm. seuraavia tarkasteluja: - meluvaikutukset ja meluntorjunta -
luontoselvitykset - kulttuuriymp�rist� ja perinnemaisemat - ihmiset ja
sosioekonomiset vaikutukset - pohjavesialueet ja -suojaukset - maank�ytt� ja
kaavoitus Yleissuunnitelma k�sitt�� liikenneverkon sek� valtatien
poikkileikkauksen, suuntauksen, ohituskaistojen sijoittelun ja
liittym�ratkaisujen suunnittelun. Suunnittelun yhteydess� tutkitaan my�s
hankkeen vaiheistamisen mahdollisuudet. Tutkittavina ja vertailtavina
vaihtoehtoina ovat nykyinen tiest� (VE 0) ja t�ss� ty�ss� tarkennettava
yleissuunnitelman mukainen linjaus (VE1).
Lis�tietoja: Hannu Ruotsalainen,
projektivastaava, p. 0204 22 5182, [email protected]
|