SK-tiepiiri
Ajankohtaista (SK)
Ajankohtaista
|
Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 8.1.2002
Vt 5/P�iv�ranta-Vuorela, yleissuunnitelman
laatiminen
YMP�RIST�VAIKUTUSTEN ARVIOINTISELOSTUS ON
VALMISTUNUT
Valtatie
5 v�lill� P�iv�ranta-Vuorela on Savo-Karjalan vilkkaimpia tieosuuksia ja
lis�ksi tie on ainoa yhteys Kuopiosta pohjoiseen ja on siten sek�
valtakunnallisesti ett� paikallisesti eritt�in t�rke�. Liikennem��r�
kyseisell� tieosuudella on noin 25.000 ajon./vrk ja liikennem��r�n
ennustetaan olevan vuonna 2020 noin 34.000 ajon./vrk. Rautatie sijaitsee hyvin
l�hell� valtatiet� ja Kuopio-Iisalmi laivav�yl� riste�� n�iden kanssa
P�iv�rannan pohjoispuolella. Laivav�yl�n kohdalla olevaa l�pp�siltaa
avataan 300-400 kertaa purjehduskaudessa. Yleissuunnitteluty�n
ymp�rist�vaikutusten arviointi on valmistunut. Vaikutusarvioinnissa mukana on
seuraavat vaihtoehdot; nykyisen tien parantaminen pienin toimenpitein 0+,
siltavaihtoehto 12 m ja siltavaihtoehto 16 m. Vaihtoehtoihin sis�ltyv�t
toimenpiteet ovat p��osin seuraavat:
Pienet parannustoimenpiteet 0+
- valtatien poikkileikkaus levennet��n 3+3
kaistaiseksi siten, ett� uloimmat kaistat varataan hitaalle liikenteelle
(traktorit, ty�koneet yms.)
- valtatien l�nsipuolelle rakennetaan uusi
kevyen liikenteen v�yl�, jonka p��llysteleveys on 4,0 m
- Tikkalansaaren ja Vuorelan
liittym�j�rjestelyj� parannetaan
- Suunnitteluosuudelle toteutetaan osittainen
melusuojaus matalalla melukaiteella
- Vuorelan eritasoliittym��n toteutetaan
pieni� parannustoimenpiteit� ja varaudutaan kiertoliittym�n toteutukseen
- valtatien varressa oleva s�hk�linja
kaapeloidaan v�lill� P�iv�ranta-Sorsasalo
Siltavaihtoehto 12 m
- valtatien poikkileikkaus ja kevyen liikenteen
v�yl� kuten edellisess�
- laivav�yl� siirret��n Tikkalansaaren
etel�puolelle ja v�yl�n kohdalle valtatielle rakennetaan kiinte� 12,0 m
korkea silta ja radan kohdalle avattava 4,0 m korkea silta
- valtatien ja radan linjausta parannetaan
v�lill� Suosaari-Sorsasalo
- Tikkalansaaren ajoneuvoyhteys toteutetaan
Sorsasalon kautta katuna, valtatien suuntainen kevyt liikenne k�ytt�� ko.
v�lill� samaa v�yl��
- P�iv�rannan nykyiset l�pp�sillat muutetaan
kiinteiksi
- Suosaaren liittym�t poistetaan
- Koko tiejaksolla varaudutaan toteuttamaan
valtatien it�puolelle rinnakkaistie nykyist� katuverkkoa
t�ydent�en
- Vuorelan eritasoliittym��n toteutetaan
pieni� parannustoimenpiteit� ja varaudutaan kiertoliittym�n
toteutukseen
- Suunnittelualueella toteutetaan osittainen
melusuojaus matalla melukaiteella
- valtatien varressa oleva s�hk�linja
kaapeloidaan
Siltavaihtoehto 16 m kuten edellinen,
mutta
- valtatiell� Tikkalansaaren etel�puolen
siltojen alikulkukorkeus 16,0 m
Hankkeen kehitt�misvaihtoehtojen t�rkeimm�t
vaikutukset ovat seuraavat
- Liikenteen turvallisuus, sujuvuus ja
toimintavarmuus paranevat, vuosittain s��stet��n 0,33
henkil�vahinko-onnettomuutta
- L�pp�sillan poistumisen my�t� tieverkon
toimintavarmuus paranee ja avauksen aiheuttamat liikenneruuhkat
poistuvat
- Kevyen liikenteen olosuhteet paranevat
merkitt�v�sti erillisen v�yl�n ja melusuojauksen ansiosta
- radan geometria paranee ja korkeammalle
rakennettavan avattavan ratasillan avausm��r�t puolittuvat nykyiseen
verrattuna
- laivaliikenteen ja uiton olosuhteet paranevat
uuden v�yl�n ja leve�mm�n silta-aukon johdosta
- tie- ja ratapenger muodostavat kaukomaisemassa
n�kyv�n elementin
- vesist��n pengert�minen aiheuttaa
vesist�ss� ty�naikaista samentumista
- melusuojauksen ansiosta melualueella asuvien
m��r� v�hentyy kolmannekseen
- Hankkeen kustannusarvio on noin 28,2-32,3 M�
(ve0+ 9,1 M�)
Ymp�rist�vaikutusten arviointiselostus
asetetaan yleisesti n�ht�ville ja siit� pyydet��n t�rkeimpien sidosryhmien
lausunnot. Saatujen lausuntojen perusteella Tiehallinto tekee p��t�ksen
vaihtoehdosta, jonka perusteella laaditaan yleissuunnitelma. Yleissuunnitelman
laatiminen k�ynnistyy kes�ll� 2002 ja yleissuunnitelma tulisi olla valmis
lausuntokierrokselle l�hetett�v�ksi alkuvuonna 2003.
Yleissuunnitelman ja siit� saatujen lausuntojen
perusteella Tiehallinto tekee hanke- ja toimenpidep��t�ksen. P��t�ksess�
m��ritell��n alustavasti hankkeen toteutusaikataulu. Hankkeen rakentaminen
ajoittuu vuosille 2005-2010 riippuen Tiehallinnon rahoituksesta.
Hankkeesta on laadittu Tiehallinnon
internetsivuille esittelyaineisto,
jota t�ydennet��n suunnitteluprosessin etenemisen mukaan.
Ymp�rist�vaikutusten arviointivaiheen aineisto p�ivitet��n sivuille
21.1.2002 menness�.
Lis�tietoja suunnitteluhankkeesta antavat
Savo-Karjalan tiepiiriss� Hannu Nurmi, puh. 020 422 5177 ja SCC Viatek Oy:ss�
Kari Kotro, puh. (017) 2654 540.
|