Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 16.1.2002
VALTATIEN 17 V�LIN KUOPIO-VARTIALA
YLEISSUUNNITELMA VALMISTUNUT
Yleissuunnitelma Kuopion Joensuun valtatien 17
kehitt�misest� v�lill� Kuopio-Vaajasalo-Vartiala on valmistunut ja l�htee
lausunnolle tammikuussa 2002. Yleissuunnitelma pohjautuu Vaajasalon kautta
kulkevaan uuteen tielinjaan.
Hankkeen taustaa
Vaihtoehtoja valtatien 17 parantamiseksi
Kuopiosta it��n on tutkittu vuodesta 1987 l�htien. Tiehallituksen 10.6.1993
tekem�n hankep��t�ksen mukaan ensimm�isess� vaiheessa tulee parantaa
nykyist� tieyhteytt� (vt 5 ja vt 17). Pitk�n aikav�lin varauksena
tiehallitus piti parhaana Vaajasalon kautta kulkevaa tielinjausta eli Kallaveden
ylitt�v�� tai alittavaa vaihtoehtoa E, johon tulisi alueen eriasteisissa
kaavoissa varautua. Valtatiell� 17 v�lill� J�nnevirta - Vartiala on
hankep��t�ksen mukaisesti tehty parannustoimenpiteit�. Yleissuunnittelu
valtatiell� 5 v�lill� P�iv�ranta - Vuorela on k�ynniss�.
Ymp�rist�vaikutusten arviointi
Savo-Karjalan tiepiirin ja Pohjois-Savon
ymp�rist�keskuksen esityksest� ymp�rist�ministeri� p��tti 3.12.1996,
ett� hankkeessa sovelletaan ymp�rist�vaikutusten arviointimenettely�.
Ymp�rist�vaikutusten arviointimenettelyss� on verrattu uuden tien eri
vaihtoehtoja (kehitt�misvaihtoehto) ja nykyist� tieyhteytt� ja sen
kehitt�mist� (0+ -vaihtoehto) kesken��n. Arviointiselostuksessa on
tarkasteltu hankkeen vaikutuksia maisemaan, kaupunkikuvaan ja
kulttuuriymp�rist��n, luonnonoloihin ja maank�ytt��n sek� ihmisiin ja
yhteis�ihin. Ymp�rist�vaikutusten arviointiselostuksesta annettujen
lausuntojen pohjalta suunnitelmaan on tehty muutoksia ja lis�selvityksi� mm.
laadittu alue- ja yhdysrakenneselvitys.
Yleissuunnitelma
Ymp�rist�vaikutusten arvioinnin ja arvioinnista
annettujen lausuntojen perusteella Savo-Karjalan tiepiiri p��tti, ett�
hankkeen jatkosuunnittelu tapahtuu uuden tielinjan pohjalta. Uuden tielinjan
pituus on 18 km. Uusi tielinjaus alkaa valtatielt� 5 Maljalammen
eritasoliittym�st�. Kuopion kaupunkialueella M�nnist�n kohdalla, tie on 1350
metri� pitk�ss� tunnelissa. Tunneli on 2+2 -kaistainen niin, ett� eri
suuntainen liikenne on omassa tunnelissaan. Telkkistentien kohdalle rakennetaan
Honkalahden eritasoliittym�. Telkkistentien ja Itkonniemenkadun v�lille
rakennetaan uusi yhteys radan varteen, jolloin liikenteen aiheuttama haitta
Itkonniemen asutukselle v�henee. Pirttiniemess� tielinjaa on siirretty noin 40
metri� pohjoisemmaksi, jotta alueen maank�yt�lle ja kehitt�miselle
aiheutuisi mahdollisimman v�h�n haittaa.
Vaajasalon sillan osalta p��vaihtoehtona on
ollut vinok�ysisilta, jonka pituus on 1344 metri� pitk�. Toteutuessaan t�m�
Suomen pisimpiin kuuluva silta muodostaa Kallaveden maisemaan selke�n maamerkin
n. 100 metrin korkeuteen ulottuvine pyloneineen. Lopullinen siltavalinta
tehd��n jatkosuunnittelun yhteydess�. Nykyinen Kortesalmen lossiyhteys
korvataan 473 m pitk�ll� sillalla. Kortesalmen it�puolella yleissuunnitelma
perustuu Raiskion etel�puolelta kulkevaan tielinjaukseen, joka on todettu sek�
ymp�rist�n ett� asutuksen kannalta parhaimmaksi.
Uuden tien rakentamisen vaikutukset
Valtatie 17 on osa yleiseurooppalaista
TEN-verkkoa ja osa ns. Sinist� tiet� Norjan Mo i Ranasta Ven�j�lle
Petroskoihin. Tie on t�rke� maakuntakeskusten v�linen yhteys, muodostaen
p��yhteyden Kuopion seudulta Joensuuhun ja muualle Pohjois-Karjalan suuntaan.
Uusi tielinja lyhent�� matkaa Kuopiosta Pohjois-Karjalaan ja Pohjois-Savon
it�isiin kuntiin 10 km. Matka Vehmersalmen taajamaan lyhenee 20 km. Samalla
tielinja toimii varareittin� Kuopiosta my�s pohjoisen suuntaan. Uusi tielinja
t�ytt�� valtatielle asetetut sujuvuus- ja liikenneturvallisuustavoitteet.
Henkil�vahinko-onnettomuudet v�henev�t
3,6 heva-onn./vuosi. Uusi tielinja v�hent�� merkitt�v�sti liikennett�
ongelmallisilta Kallansilloilta siirt�ess��n 75 % valtatien 17 suuntaisesta
liikenteest� uudelle linjalle. Uuden tielinjan liikenne vuonna 2020 on
5000-6500 ajon/vrk. Uuden tien rakentaminen ei lis�� liikennemelulle
altistuvien kokonaism��r�� tien vaikutusalueella. Nykyisen valtatien 17
varrella asuvien tilanne meluhaittojen osalta paranee ja uuden tielinjan
varrella saadaan meluhaitat tehokkaasti eliminoitua. Uusi tielinja antaa
mahdollisuuden maank�yt�n ja aluerakenteen kehitt�miseen.
Valtatien 17 uusi linjaus luo tilaisuuden
Kuopion kaupunkirakenteen uudelleenarviointiin ja tuo ennen muuta Vaajasalon
saaren mahdollisten kaupungin laajenemissuuntien joukkoon. Kuopion it�puolissa
kunnissa (Vehmersalmi, Tuusniemi, Kaavi, Juankoski) uudella tielinjalla
n�hd��n olevan jopa ratkaiseva merkitys kuntien elinolojen kehittymisen ja
s�ilytt�misen kannalta. Uusi valtatien linjaus mahdollistaa Vuorelan -
Toivalan - Lentokent�n alueen maank�yt�n kehitt�misen nykyisten
liikennej�rjestelyiden pohjalta.
Uuden tien rakentamiskustannukset ovat
yleissuunnitelman mukaisilla ratkaisuilla noin 88 miljoonaa euroa (525 Mmk),
josta siltojen osuus on puolet (noin 43 milj. euroa). Tunnelin
rakentamiskustannukset ovat noin 24 milj. euroa ja tienrakentamisen kustannukset
noin 19 milj. euroa. Hanke on yhteiskuntataloudellisesti kannattava, sen
hy�ty-kustannussuhde on noin 1,45.
Jatkotoimenpiteet
Yleissuunnittelun keskeisen� tavoitteena on
ollut m��ritell� tielinja ja muut tiej�rjestelyvaraukset maakunta- ja
yleiskaavoituksen sek� Kuopion kaupunkialueen asemakaavoituksen tarpeita
varten. Suunnitelma l�htee lausuntokierrokselle tammikuussa 2002. Suunnitelma
ja siit� annetut lausunnot ovat k�ytett�viss� juuri k�ynnistynytt�
maakuntakaavaa laadittaessa ja p��tett�ess� hankkeen jatkotoimenpiteist� ja
ajoituksesta. Hankkeen toteuttaminen ajoittunee vuoden 2010 j�lkeen.
Lis�tietoja hankkeesta antaa Hannu Nurmi
Savo-Karjalan tiepiirist� puh. 020 422 5177 tai 0400 377 637
|