Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
30.10.2002
Savo-Karjalan tiepiiri parantaa
linja-autopys�kkien turvallisuutta ja odotusolosuhteita
Savo-Karjalan tiepiiri haluaa olla mukana
parantamassa joukkoliikenteen toimintaedellytyksi�. T�m� ajatus on
sis�llytetty tiepiirin tienpidon suunnitelmaan 2000-2010. Tiepiiriss� tehtiin
joukkoliikenneselvitys vuonna 2001. Selvityksess� m��riteltiin
joukkoliikennetavoitteet ja tavoitteita toteuttavat toimenpiteet.
Tavoitteet koskevat mm. teiden hoitoa,
rakentamista ja suunnittelua, pys�kkij�rjestelyj�, yhteisty�t� ja osaamisen
lis��mist�. Yhten� t�rke�n� tavoitteena on parantaa linja-autopys�kkien
turvallisuutta ja odotusolosuhteita. Tiepiiri aikoo parantaa noin 10 paljon
k�ytetty� pys�kki� vuosittain. Viidelle pys�kille parantamistoimia on jo tehty
syksyll� 2002.
Vastuut muuttuvat pys�kkien varusteiden
suhteen
Tiehallinto ja Suomen kuntaliitto ovat vuonna
2001 yhteisty�ss� tehneet ohjeen yleisten teiden kustannusvastuusta valtion ja
kuntien kesken. Ohje on suositus siit�, miten kunta osallistuu yleisen tien teon
ja kunnossapidon kustannuksiin. Ohjeen mukaisesti Tiehallinto vastaa
tulevaisuudessa yleisten teiden varsilla olevien linja-autopys�kkien
sadekatosten rakentamisesta ja kunnossapidosta. Suosituksen mukaiseen
kustannusvastuuseen siirryt��n vuoden 2004 loppuun menness�.
Vastuun siirtymisen seurauksena
linja-autopys�kkien varusteiden kunnossapito ja hoito tasapuolistuu.
Pys�kkikatosten m��r� ei kuitenkaan tule merkitt�v�sti lis��ntym��n.
Linja-autopys�kkien parantaminen
Joukkoliikenneselvityksen yhteydess� tehdyss�
kyselyss� pys�kkien ongelmiksi m��riteltiin huono kunnossapito ja hoito,
turvattomuus ja varustelupuutteet. N�iden ongelmien v�hent�miseksi Savo-Karjalan
tiepiiri parantaa noin 10 linja-autopys�kki� vuosittain. Parannettavat
linja-autopys�kit ovat paljon k�ytettyj�, t�rkeit� pys�kkej�.
Viisi pys�kki� on jo parannettu syksyll� 2002.
Teht�v�t toimenpiteet ovat l�hinn� pys�kkikatosten rakentamista. Syksyll�
parannetut pys�kit ovat:
- Pitk�lahden rampin pys�kki valtatiell� 5
Kuopiossa (etel��n p�in kuljettaessa)
- Lev�sen rampin pys�kki valtatiell� 5 Kuopiossa
(etel��n p�in kuljettaessa)
- K�s�m�n kohta valtatiell� 17 Liperiss�
(molemmat suunnat)
- Lehmon eritasoliittym�ss� oleva pys�kki
Kontiolahdella (pohjoiseen p�in kuljettaessa)
Lis�ksi Siilaisen eritasoliittym�n
linja-autopys�kille on hankkeen yhteydess� lis�tty pys�kkikatos.
Tiepiiri kokeilee parannettavilla pys�keill�
erilaisia katosmalleja, jotta l�ydett�isiin sek� k�ytt�j�n ett� kunnossapit�j�n
n�k�kulmasta j�rkev� katosmalli. Nyt parannetuille pys�keill� on k�ytetty kahta
katosmallia. Lev�sen ja Pitk�lahden ramppien katokset ovat Kuopion kaupungin
katosmallia. K�s�m�n, Lehmon ja Siilaisen katokset ovat Omni Trafikmilj� AB:n
pys�kkikatoksia (Maxi 2 -malli). K�s�m�ss� ja Lehmossa on kahden moduulin
kokoinen katos ja Siilaisen eritasoliittym�ss� kolmen moduulin katos.
Lis�tietoja
Tienpidon suunnittelija, joukkoliikennevastuuhenkil�
Terhi Nissinen puh. 0204 22 5154
Projektivastaava Hannu Korhonen puh. 0204 22 5139
|