Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 26.2.2002
KUUMAVESIHIEKOITUSMENETELM�� TUTKITAAN
SAVO-KARJALAN TIEPIIRIN ALUEELLA
Savo-Karjalan
tiepiiri tutkii yhdess� Tieliikelaitoksen kanssa kuumavesihiekoituksen
soveltuvuutta teiden liukkaudentorjuntaan. Testattavan laitteen on rakentanut
Arctic Machine Oy Suonenjoelta.
Kuumavesihiekoitusmenetelm�ll� pyrit��n
lis��m��n pitoa ja parantamaan oleellisesti hiekan pysyvyytt�.
Tutkimuksessa selvitet��n my�s, vaikuttaako menetelm�
ymp�rist�yst�v�llisyyden paranemiseen siten, ett� se v�hent�isi
hiekoituksen haittoja ja ainakin joissain tapauksissa tarvetta suolaukseen.
Mist� kuumavesihiekoituksessa on kysymys?
Kuumavesihiekoituksessa lis�t��n hiekan
joukkoon sirottelun yhteydess� kiehuvankuumaa vett� noin 30 %. L�mm�n ja
veden yhteisvaikutus parantaa hiekan pysyvyytt� tiell�, jolloin hiekoituksesta
saadaan pitempiaikainen hy�ty. Kuumavesihiekalla on mahdollista saavuttaa my�s
parempi alkukitka kuin pelk�ll� kuivalla hiekalla.
Norjan Tielaitos on tutkinut ja kehitt�nyt
yhdess� laitevalmistajien kanssa kuumahiekoitusmenetelm�� kolmen vuoden ajan.
Testauksessa oleva laite on jo ns. III-sukupolven laite. Kokemusten perusteella
hiekkaan lis�tt�v�n veden l�mp�tilan on oltava v�hint��n 95 �C. T�m�n
lis�ksi hiekassa on oltava mukana hienoainesta riitt�v�sti eik� raekoko saa
olla kovin suuri. Sopiva hiekka imee kiehuvan veden ja sis�lt�� silloin
riitt�v�sti l�mp�� sulattaakseen hieman j��kerrosta. Pakkasella m�rk�,
tarttunut hiekka j��tyy uudestaan ja muodostaa santapaperimaisen karhean
pinnan. Tavoitteena hiekan parempi pysyvyys tiell� ja
ymp�rist�yst�v�llisyys
Yleisill� teill� liukkautta torjutaan
hiekalla tai suolalla
Savo-Karjalan tiepiirin alueella yleisi� teit�
on noin 11 000 km. Liukkaudentorjuntaan k�ytettiin hiekkaa viime vuonna 90 000
tonnia ja suolaa 4 770 tonnia. Perinteisesti toteutetun hiekoituksen yksi
ongelma on se, ett� hiekka liikenteen vaikutuksesta ei pysy tiell� pitk��n
vaan siirtyy ajourien kohdalta pois.
Ymp�rist�n n�k�kulmasta ajateltuna
kuumavesihiekoituksella on mahdollista p��st� pienempiin hiekoitusm��riin,
pohjavesialueilla suolausta voitaisiin edelleen v�hent�� k�ytt�m�ll�
kuumavesihiekoitusta ja ehk� joissain olosuhteissa kuumavesihiekoituksella
voitaisiin korvata suolan k�ytt� muuallakin kuin pohjavesialueilla. Kaikkia
edell� lueteltuja asioita selvitet��n alkaneessa tutkimuksessa.
Lis�tietoja: Savo-Karjalan tiepiirist�
kunnossapitoinsin��ri Asko P�yh�selt� puh. 0204 22 5363 (0400-220532),
Tieliikelaitokselta asiakkuusp��llikk� Mauno Hyv�riselt� puh. 0400-377636
ja Arctic Machine Oy:lt� toimitusjohtaja Olavi Virtaselta puh. 017-689 8030.
|