Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
14.11.2002
Kallansiltojen suunnittelu jatkuu
12 m siltavaihto- ehdon pohjalta
Valtatie 5 v�lill� P�iv�ranta-Vuorela on
Pohjois-Savon vilkkaimpia tieosuuksia ja lis�ksi tie on ainoa yhteys Kuopiosta
pohjoiseen ja on siten sek� valtakunnallisesti ett� paikallisesti eritt�in
t�rke�. Liikennem��r� kyseisell� tieosuudella on noin 25000 ajon./vrk ja
liikennem��r�n ennustetaan olevan vuonna 2020 noin 34000 ajon./vrk.
Kuopio-Iisalmi laivav�yl� riste�� valtatien kanssa P�iv�rannan pohjoispuolella
ja l�pp�siltaa avataan 300-400 kertaa purjehduskaudessa.
Yleissuunnitteluty�h�n liittyv�
ymp�rist�vaikutusten arviointiselostus on ollut yleisesti n�ht�vill� ja saatujen
lausuntojen perusteella Pohjois-Savon ymp�rist�keskus
ymp�rist�vaikutusarvioinnin yhteysviranomaisena on antanut oman lausuntonsa
hankkeen ymp�rist�vaikutuksista. T�m�n pohjalta Savo-Karjalan tiepiiri on
p��tynyt jatkaa yleissuunnitelman laatimista 12 metrin siltavaihtoehdon
pohjalta, johon sis�ltyy mm.
- valtatien poikkileikkauksen levent�minen 3+3
kaistaiseksi ja uuden kevyen liikenteen v�yl�n rakentaminen tien l�nsipuolelle
- Kuopio-Iisalmi laivav�yl� siirret��n
Tikkalansaaren etel�puolelle. V�yl�n kohdalle valtatielle rakennetaan kiinte�
12 m korkea silta ja radalle avattava noin 4 m korkea silta
- P�iv�rannan nykyiset l�pp�sillat korvataan
kiinteill� silloilla
- Koko tiejaksolla varaudutaan rinnakkaistiehen
valtatien it�puolelle.
Tiepiiri on p��tynyt 12 metrin vaihtoehtoon,
koska p��osa lausuntojen antajista suositti 12 metrin siltaa ja
Merenkulkulaitoksen lausunnon mukaan 12 metrin alikulkukorkeus on riitt�v�
nykyiselle alusliikenteelle sek� raakapuun proomukuljetuksille my�s
tulevaisuudessa. Alikulkukorkeus my�s muilla silloilla Iisalmeen johtavalla
v�yl�ll� on 12 metri�.
Selvitysten mukaan l�pp�siltaa on avattu
purjeveneille viime vuosina 30-50 kertaa vuodessa, joten korkeamman sillan
aiheuttama lis�kustannus olisi k�ytt��n n�hden suuri. Vaihtoehto sopeutuu
vesist�maisemaan paremmin kuin 16 metrin siltavaihtoehto. My�s kevyen liikenteen
kannalta matalampi siltavaihtoehto on parempi. Lis�ksi se on
rakennuskustannuksiltaan noin 5 M� edullisempi.
Nyt k�ynnistyv�n yleissuunnittelun yhteydess�
tarkennetaan Sorsasalon etel�puoleinen valtatien oikaisu, lentokent�n
yrityspuiston vaikutukset Vuorelan liittym�ratkaisuihin sek� muita lausuntojen
yhteydess� esiin tulleita yksityiskohtia. Yleissuunnitelma valmistuu syksyll�
2003.
Lis�tietoja antavat tiejohtaja Matti
Tuiremo, puh. 0204 22 5100 sek� projektivastaava Hannu Nurmi puh. 0204 22 5177.
|