Valtatie
5 v�lill� P�iv�ranta-Vuorela on Savo-Karjalan vilkkaimpia tieosuuksia ja
lis�ksi tie on ainoa yhteys Kuopiosta pohjoiseen ja on siten sek�
valtakunnallisesti ett� paikallisesti eritt�in t�rke�.
Liikennem��r� t�ll� hetkell�
on noin 25.000 ajon./vrk ja sen ennustetaan olevan vuonna 2020 noin 34.000
ajon./vrk. Rautatie sijaitsee hyvin l�hell� valtatiet� ja Kuopio-Iisalmi
laivav�yl� riste�� n�iden kanssa P�iv�rannan pohjoispuolella.
Laivav�yl�n kohdalla olevaa l�pp�siltaa avataan 300-400 kertaa
purjehduskaudessa.
Yleissuunnitteluty� ja
ymp�rist�vaikutusten arviointiprosessi on edennyt siihen vaiheeseen, ett�
arvioitavat vaihtoehdot ovat selvill� ja ymp�rist�vaikutusten
arviointiselostusta laaditaan.
Ymp�rist�vaikutusten arviointi
tehd��n pienist� parannustoimenpiteist� 0+, 12 metrin siltavaihtoehdosta
ja 16 metrin siltavaihtoehdosta. Hankkeen er��n� keskeisen� tavoitteena
on p��st� eroon nykyisist� ongelmallisista avattavista l�pp�silloista,
mik� sis�ltyy kahteen j�lkimm�iseen vaihtoehtoon.
Vaihtoehtoihin sis�ltyv�t
toimenpiteet ovat p��osin seuraavat:
Pienet parannustoimenpiteet 0+
-
valtatien poikkileikkaus
levennet��n 3+3 kaistaiseksi siten, ett� uloimmat kaistat varataan
hitaalle liikenteelle (traktorit, ty�koneet yms.)
-
valtatien l�nsipuolelle
rakennetaan uusi kevyen liikenteen v�yl�, jonka p��llysteleveys on 4,0 m
-
Suosaaren, Tikkalansaaren ja
Vuorelan liittym�j�rjestelyj� parannetaan
-
Suunnitteluosuudelle toteutetaan
osittainen melusuojaus matalalla melukaiteella
Siltavaihtoehto 12 m
-
valtatien poikkileikkaus ja
kevyen liikenteen v�yl� kuten edellisess�
-
laivav�yl� siirret��n
Tikkalansaaren etel�puolelle ja v�yl�n kohdalle valtatielle rakennetaan
kiinte� silta, jonka alikulkukorkeus on 12 m ja radan kohdalle avattava
silta, jonka alikulkukorkeus on 4 m
-
valtatien ja radan linjausta
parannetaan v�lill� Suosaari-Sorsasalo
-
Tikkalansaaren ajoneuvoyhteys
toteutetaan Sorsasalon kautta yksityistien� tai katuna, valtatien
suuntainen kevyt liikenne k�ytt�� ko. v�lill� samaa v�yl��
-
P�iv�rannan nykyinen avattava
l�pp�silta muutetaan kiinte�ksi
-
Vuorelan eritasoliittym��n
tehd��n pieni� parannustoimenpiteit� ja varaudutaan kiertoliittym�n
rakentamiseen
-
Suunnittelualueella toteutetaan
osittainen melusuojaus matalalla melukaiteella
Siltavaihtoehto 16 m
Suunnitteluty�ss� l�ht�kohtana
on ollut varautua my�hemmin muuttamaan tieosuus moottoritieksi.
Siltavaihtoehtoihin liittyv� moottoritien edellytt�m� valtatien it�puolelle
sijoittuva rinnakkaistievaraus selvitet��n t�ss� yhteydess� ainoastaan
kaavallisia tarpeita varten.
Esittelytilaisuuden j�lkeen
laaditaan ymp�rist�vaikutusten arviointiselostus. Pohjois-Savon
ymp�rist�keskus asettaa ymp�rist�vaikutusten arviointiselostuksen yleisesti
n�ht�ville syksyll� 2001, jolloin yleis� voi esitt�� selostuksesta
huomautuksia.
Samassa yhteydess�
arviointiselostuksesta pyydet��n lausunnot eri tahoilta kuten esimerkiksi
Kuopion kaupungilta, Siilinj�rven kunnalta, Pohjois-Savon liitolta,
Merenkulkulaitokselta ja Ratahallintokeskukselta. Saatujen lausuntojen ja
mahdollisten huomautusten perusteella ymp�rist�keskus laatii oman lausuntonsa
Savo-Karjalan tiepiirille loppuvuodesta 2001. T�m�n j�lkeen Tiehallinto tekee
p��t�ksen jatkosuunnitteluun valittavasta vaihtoehdosta, josta laaditaan
yleissuunnitelma.
Yleissuunnitelman laatiminen
k�ynnistyy alkuvuodesta 2002 ja valmistuu loppuvuonna 2002.
Yleissuunnitelman ja siit� saatujen
lausuntojen perusteella Viestint�- ja Liikenneministeri� tekee hankkeesta
toimenpidep��t�ksen. Hankkeen rakentaminen alkaa aikaisintaan vuonna
2005-2006 riippuen rahoituksesta.
Hankkeesta on laadittu Tiehallinnon
internetsivuille esittelyaineisto, jota t�ydennet��n suunnitteluprosessin
etenemisen mukaan. Aineisto l�ytyy osoitteesta www.tiehallinto.fi/vt5_kallansillat/index.htm
Lis�tietoja
suunnitteluhankkeesta antavat Savo-Karjalan tiepiiriss� suunnitelmien
hankintavastaava Hannu Nurmi, puh. 020 444 5177 ja It�-Suomen Viatek Oy:ss�
projektip��llikk� Kari Kotro, puh. 017 - 2654 540.