Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 25.10.2001
Teiden talvihoito
alkavalla talvikaudella
Tiehallinnossa
valmistui kev��ll� uudet talvihoidon
toimintalinjat. P��asiallisimmat muutokset aiempaan n�hden ovat
seuraavat: alemman tieverkon hoitotasoa jossain m��rin parannetaan,
tiesuolauksen p��st�j� pohjaveteen v�hennet��n ja asiakasl�ht�isyytt�
lis�t��n toimenpiteiden kohdistamisessa ja ajoittamisessa.
Tiehallinnon jatkuvana tavoitteena on vilkkaiden
teiden liukkaudentorjunnassa k�ytetyn suolan ja sen haittavaikutusten
v�hent�minen. Savo-Karjalan tiepiirin alueella jatketaan rajoitetun
suolank�yt�n toimintalinjaa ymp�rist�haittojen v�hent�miseksi.
Savo-Karjalan tiepiiri k�ytt�� teiden talvihoitoon tulevana talvena noin 73
miljoonaa markkaa. T�st� l�hes puolet kuluu tiest�n auraukseen.
Tiepiiri toivoo, ett� autoilijat ottaisivat
ajok�ytt�ytymisess��n huomioon talvikelin vaarat nykyist� paremmin. Eli
l�hdet��n heti liikkeelle muuttamalla fraasi "talvikeli yll�tti
autoilijat" ajatustavaksi, ett� eik� olisi paljon yll�tt�v�mp��, jos
talvi ei tulisi lainkaan!
Alemman tieverkon talvihoito ja
asiakasl�ht�isyys
Alemman tieverkon hoitotasoa parannetaan jossain
m��rin. Tiepiirin alueella alimmasta talvihoitoluokasta on noin 160 km
nostettu ylemp��n talvihoitoluokkaan. Lis�ksi hiekoitus liukkailla keleill�
toteutetaan aiempaa astetta lyhyemm�ss� ajassa.
Asiakasl�ht�isen talviajan t�sm�hoidon
tavoitteena on ollut parantaa tienk�ytt�jien palvelua tehostamalla
kunnossapitotoimenpiteiden ajoitusta ja kohdistamista asiakkaiden
erityistarpeiden pohjalta.
Esimerkkej� t�sm�hoidosta:
- aurauksen poikkeukselliset ajoitusvaatimukset
normaalia aikaisemman ty�matkaliikenteen tai ensimm�isen linja-autovuoron
takia
- erityiset liukkaudentorjuntavaatimukset
turvekuljetusten ajaksi m�kisill� tieosuuksilla
- p��tiest�n hoitotason nostaminen
ruuhkahuippujen ajaksi juhlapyhin�
Olemme toteuttaneet ja edelleen kehitt�neet
t�sm�hoitoa kolmen talvikauden aikana ja kokemuksemme ovat rohkaisevia.
Haluamme m��r�tietoisesti kehitt�� toimintaamme asiakasl�ht�isemp��n
suuntaan.
Rajoitetun suolank�yt�n toimintalinjaa
jatketaan
Savo-Karjalan tiepiirin alueella noudatetaan
edelleen rajoitetun suolank�yt�n talvihoitopolitiikkaa. Liukkaudentorjunnassa
k�ytett�v� vuosittainen suolam��r� on vakiintunut piirimme alueella 5 000
tonnin tasolle (5800 tonnia v.2000). Tiehallinnon yll�pit�mill� teill�
k�ytettiin suolaa liukkaudentorjunnassa viime vuonna noin 81 500 tonnia.
Mainittakoon ett� liukkaudentorjunnassa k�ytettiin hiekkaa tiepiirin alueella
noin 90 000 tonnia eli l�hes 10 000 kuorma-autollista.
Pohjavesialueiden kohdalla suolan
k�ytt�� liukkaudentorjunnassa v�hennet��n. Vilkkaimmilla teill�
suolauksen v�hent�misest� ja t�st� mahdollisesti seuraavasta liukkaammasta
tien pinnasta varoitetaan autoilijoita tien varteen ko. kohdalle sijoitetulla
opastetaululla "Suolausta v�hennetty ymp�rist�syist�".
Tiehallinnon tavoitteena on v�hent�� suolan k�ytt�� my�s tulevaisuudessa
ja suolaa korvaavia vaihtoehtoja etsit��n. Savo-Karjalan tiepiirin alueella
jatketaan liukkaudentorjuntakokeilua kuumavesihiekalla.
Tieosuudet, joilla liukkaudentorjunta
hoidetaan p��osin suolalla
Ylimpiin talvihoitoluokkiin kuuluvaa tiest�� on
tiepiirin alueella yhteens� noin 295 kilometri� (Pohjois-Savo 200 km,
Pohjois-Karjala 95 km). N�ill� teill� k�ytet��n liukkaudentorjunnassa
suolaa hiekoituksen ohella l�pi talven:
Pohjois-Savo:
Valtatie 5, Varkaus (maakunnan etel�raja) -
Siilinj�rvi (P�lj�)
Valtatie 9, L��nin raja - Vehmasm�ki
(Valtatie 5:n risteys)
Valtatie 17, Vuorela - Riistavesi
Valtatie 23, Varkaus (Valtatie 5:n risteys) -
K�n�npelto
Pohjois-Karjala:
Valtatie 6, Onkamo - Romon tienhaara
(Kontiolahti)
Valtatie17, Yl�mylly - Joensuun keskusta
Kantatie73, Uuro-Eno
Kantatie74, Valtatie 6:n risteys -
Repokallio/IVO:n liittym�
Muulla p��tieverkolla k�ytet��n suolaa vain
syksyll� ja kev��ll� ja aivan poikkeustapauksissa keskitalvella. Toisin
sanoen tiet ovat joulu-maaliskuun v�lisen ajan polannepintaisia ja
liukkaudentorjunta hoidetaan hiekoituksella.
Talvella ei ole kes�keli� - autoilijoiden
omaa vastuu korostuu
Kun varautuu siihen, ett� tiell� on liukasta on
jo paljon voitettu ja ik�vilt� yll�tyksilt� voidaan v�ltty�. Tienpit�j�
joutuu toimimaan talven ehdoilla. Laajalla tieverkolla keli aina vaihtelee.
Ennakkosuolausta ei l�hesk��n kaikissa tilanteissa voida tehd� vaan
liukkautta l�hdet��n poistamaan vasta sen synnytty�. Pakkaskautta seuraava
s��n lauhtuminen tuo omat ongelmansa. T�ll�in usein seuraa petollisen
liukkaat kelit. Pakkaskauden j�lkeen tien pinnan l�mp�tila nousee ilman
l�mp�tilaa huomattavasti hitaammin ja suola ei tehoa kylm�ll� tien pinnalla.
Hiekoitus ei puolestaan takaa riitt�v�n pit�v�� keli� ja hiekan vaikutus
on usein lyhytaikainen.
Tiepiiri t�hdent�� autoilijoille, ett�
talviliikenteess� onnettomuusriski aina kasvaa. J�isell� tiell�
onnettomuusriski on 12 - 20 -kertainen pit�v��n keliin verrattuna. Usein
autoilija arvioi kelin pit�v�mm�ksi kuin se todellisuudessa on. Tutkimusten
mukaan liukasta keli� ei l�hesk��n aina tunnisteta eik� ajonopeutta
sopeuteta sen mukaisesti.
Mihin yhteys ongelmatilanteissa?
Ongelmatilanteissa eli kiireellist�
kunnossapitoa vaativissa asioissa (esim. hiekoitus) kannattaa ottaa yhteytt�
Tienk�ytt�j�n linjalle 0200-2100, mihin voi soittaa kaikkina vuorokauden
aikoina paikallispuhelun hinnalla. My�s alueen tiemestari palvelee teiden
laatutasoon liittyviss� kysymyksiss�. Tiemestareiden yhteystiedot l�ytyv�t
alueen puhelinluettelosta ja Internetist� osoitteesta www.tiehallinto.fi/savo-karjala
Lis�tietoja: kunnossapitoinsin��ri Asko
P�yh�nen puh. 0204 22 5363 (0400-220532).
|