Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 4.9.2001
UUSIOTIE KIPSIST� JA
LENTOTUHKASTA MAANINGALLE
Savo-Karjalan
tiepiiri kokeilee kipsi-lentotuhkaseosta kelirikkoisen soratien parantamisessa
Maaningalla Pulkonrannan tiell� (paikallistie 16177). Koerakenteiden
toteuttaminen kuuluu osana laajempaan projektiin (liite 1), jota rahoittaa my�s
Euroopan Unioni yhteens� 2,5 miljoonalla markalla. Projektin vetovastuu on
Kemira Phosphates Oy:ll�. Ensimm�inen koerakenne kipsi-tuhkasta toteutettiin 2
vuotta sitten niinik��n Maaningalla. Projektin yhten� erityistavoitteena on
kehitt�� kipsist� ja lentotuhkasta ymp�rist�n kannalta turvallinen
materiaali sorateiden kantavuuden parantamiseen ja routaongelmien
v�hent�miseen.
Koerakennusvaihetta edelsi
laboratoriotutkimukset
Ymp�rist�n kannalta teollisuuden
sivutuotteiden, kuten kipsin ja lentotuhkan, hy�tyk�yt�ll� maarakentamisessa
saavutetaan monenlaista hy�ty�. Mik�li n�it� materiaaleja kyet��n
k�sittelem��n hallitulla ja ymp�rist�turvallisella tavalla, v�henee
j�tehuollon tarve ja luonnon pilaantuminen. Sivutuotteilla on varsin usein
sellaisia ominaisuuksia, joita maarakentamisessa tarvitaan. Sivutuotteet ovat
usein itsest��n tai sideaineen kanssa lujittuvia ja er�ill� sivutuotteilla
on my�s hyv� l�mm�nvastusominaisuus. Edell� mainittujen asioiden
selvitt�miseksi rakennusmateriaalien toimivuus tutkittiin
laboratoriomittakaavaisissa kokeissa k�ytt�m�ll� erilaisia kipsi-tuhka
seosm��ri� ja selvitt�m�ll� muiden sideaineiden merkityst�.
Kelirikkoinen soratie koerakennuskohteena
Koerakennusty�t ovat Maaningalla parhaillaan
k�ynniss�. Parannettavan soratien pituus on noin 2 kilometri�. Tiell�
toteutetaan 4 erilaista koerakennetta:
- kipsi-lentotuhkaseoksesta tehd��n oma 0,2
metrin vahvuinen kerros vanhan pinnan p��lle,
- stabiloidaan vanhaa tierakennetta
kipsi-lentotuhkaseoksella
- pohjaveden suojausrakenne sivuojan pohjaan ja
luiskiin (ei pohjavesialueella kokeillaan voisiko kipsituhka toimia
pohjaveden suojausrakenteena)
- vertailurakenne, joka toteutetaan
perinteisell� tavalla toteutettuna eli vahvistetaan tierakennetta noin 0,20
metrin vahvuisella murskekerroksella.
Koerakenteet j��v�t kulutuskerroksen alle
joten p��lle p�in tiest� ei rakentamisen j�lkeen huomaa mit��n
normaalista poikkeavaa: tie ei j�� valkoiseksi.
Lis�tietoja tiedotteen laatijalta
kunnossapitoinsin��ri Asko P�yh�selt� puhelin 02 04 22 5363 (0400-220532).
LIITTEET
Projektia koskeva yleistiedote
Kartta koerakennuskohteesta
|