Tiehallinnon pääsivujen linkkilista

YMPÄRISTÖ JA ESTETIIKKA
Uusien tietyyppien ulkonäkötarkastelut

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Tieaukon leventäminen muuttaa tietilaa
Rakenteen parantaminen tasausta nostamalla ei ole aina mahdollista
Korkea penger maisemassa
Kallioleikkauksen muotoilu
Kaiteen valinnalla vaikutetaan myös tietilaan
Maaston muotoilu ja kasvillisuus leveällä keskikaistalla


Lisätietoja seuraavasta julkaisusta

  • Uusien tietyyppien ulkonäkötarkastelut, Tiehallinnon selvityksiä 20/2001, TIEH 3200667
Yleistä

Selvityksessä on tutkittu kuvallisin keinoin pääteiden uusien parantamisratkaisujen soveltuvuutta tiemaisemaan antaen siten tietoa poikkileikkausratkaisujen visuaalisista vaikutuksista. Tarkastelu on kohdistunut mm. tien leventämiseen, kaiteiden valintaan ja keskikaistan ja kallioleikkausten muotoiluun. Selvityksessä on esitetty suosituksia toimenpiteiden sopeuttamiseksi tiemaisemaan.

takaisin alkuun

Tieaukon leventäminen muuttaa tietilaa

Ojan leventämisellä pienennetään ajoneuvon kaatumisesta aiheutuvaa riskiä ja ajoneuvon törmäysvoimaa puihin. Ojan tai tien leventäminen johtaa kuitenkin tien merkityksen kasvamiseen maisemassa. Leventäminen sopii parhaiten tasaiseen maastoon, vaihtelevassa maastossa levennetty tie korostaa tien elementtien pienipiirteisyyttä.

Päätien viereen rakennettavalla rinnakkaistiellä tai kevyen liikenteen väylällä on samanlainen vaikutus tien merkityksen kasvamisessa maisemassa kuin leventämisessä. Linjaamalla rinnakkaistie maastoa noudattaen muodostaa se selkeämmin oman kokonaisuuden ja rinnakkaistie voidaan paremmin sovittaa maisemaan.

Tien leventämisen jälkeen metsän reunavyöhyke on varsinkin alussa rikkonainen, joskin ajan kuluessa reunakasvillisuus kasvaa uudelleen muodostaen uuden reunavyöhykkeen.

Tie voidaan leventää vain toiselle puolelle ilman suurta maisemallista haittaa verrattuna molemminpuoliseen leventämiseen.


Asutuksen kohdalla tietilan avartamista tulisi kuitenkin välttää, koska aiemmin kasvillisuuden suojaama kohteet paljastuvat ja jäävät suojattomiksi. Tällöin mm. korvaavilla istutuksilla voidaan vähentää avartamisen haittavaikutuksia.

Levennettäessä tietä yhden tai kahden kaistan verran ohituskaistan rakentamiseksi kasvaa tieaukon leveys ja päällysteleveys merkittävästi. Kumpuilevassa maastossa leventäminen saa tällöin tien näyttämään jyrkkämutkaisesta ja levottomalta ja tasaukseltaan lainehtivalta. Sitä vastoin tien leventäminen sopii paremmin tasaiseen maastoon, jossa tien linjaus ja tasaus on loivapiirteinen.

takaisin alkuun

Rakenteen parantaminen tasausta nostamalla ei ole aina mahdollista

Usein rakenteen parantaminen tehdään nostamalla tasausta murskeella ja leventämällä sivuojaa ja samalla tieaukkoa. Herkissä maisemakohdissa, esimerkiksi taajamien, asutuksen, vesistöjen ja kulttuurihistoriallisten arvokkaiden ympäristöjen kohdilla, ei tien tasauksen nosto ja tietilan avartaminen ole suotavaa. Tällöin rakenteen parantaminen tulee tehdä tasausta nostamatta, esimerkiksi stabiloinnilla.

Korkea penger maisemassa

Tieltä suistuneen auton kaatumista ja ojaan tai puihin törmäämistä ehkäistään korkean penkereen kohdalla kaiteella, riista-aidalla tai tiheällä taimikolla.

Kaide rajaa tietilaa, mutta se mahdollistaa myös tietilan avaamisen. Riista-aita ei rajaa tietilaa tai ole maisemassa hallitseva tekijä. Mikäli riista-aita sijoitetaan minimietäisyyttä kauemmaksi tien reunasta, voidaan tien ja aidan väliin jättää puu- ja pensasryhmiä. Kasvillisuuden istuttaminen tieluiskaan kaventaa tietilaa ja peittää näkymiä. Kasvillisuudella ei saa peittää kauniita maisemakohtia.

Avoimessa maastossa oleva korkea penger on aina maisemallinen haittatekijä poiketen rytmiltään ja mittakaavaltaan muusta maisemasta. Käyttämällä kasvillisuutta pengerluiskissa ja luiskien juurella voidaan penkereen luomaa vaikutelmaa pehmentää ja Parhaimmilla maisemakohdissa tulee näkymät kuitenkin säilyttää.



takaisin alkuun

Kallioleikkauksen muotoilu


Uusissa kallioleikkauksissa eteen muotoiltu maaluiska vähentää törmäyksiä kallioon tai lieventää törmäysvoimakkuutta. Luiskan nostaminen tuo luiskan ja kallion yhtymäkohdan ajajan katselukorkeudelle. Tasaisen maaluiskan yläreunan rakentaminen on kuitenkin vaikeaa, joten onkin suositeltavampaa rakentaa yläreuna tasoltaan vaihtelevana. Kallioleikkaukseen voidaan istuttaa puu- ja pensasryhmiä käyttäen alueen luontaisia kasvilajeja.

Vanhojen kallioleikkausten törmäysturvallisuutta voidaan parantaa kustannussyistä johtuen kallion tai tien reunaan rakennettavalla kaiteella. Perinteinen w-johdekaide sijoitetaan tien sisäluiskaan, ratkaisu on turvallinen ja kaiteella on optinen ohjaavuus.
takaisin alkuun


Kaiteen valinnalla vaikutetaan myös tietilaan
 
Kaidetta käytetään tien sivulla estämään auton suistumista, kapealla keskikaistalla se estää myös törmäämistä vastaantulijaan tai keskikaistavalaistukseen.


Perinteinen w-johdekaide on massiivinen, näkyvä ja optisesti ohjaava. Kaide peittää alaosastaan näkyvää maisemaa.

Putkipalkkikaide on perinteistä w-kaidetta sirompi ja se ei peitä niin paljoa näkyvää maisemaa. Vauriot näkyvät kaiteessa hyvin.

Vaijerikaide on visuaalisesti ilmava, huomaamaton ja taustaansa häviävä. Se ei peitä näkyvää maisemaa eikä se luo keveydellään erityistä turvallisuustunnetta.

Betonikaide on järeä, näkyvä ja optisesti ohjaava. Kaide luo turvallisuuden tuntua massiivisuudellaan ja läpinäkymättömyydellään.

Kapealla asfalttipäällysteisellä keskikaistalla vilkkailla 2-ajorataisilla teillä voidaan käyttää kaiteen yhteydessä lamellimaista häikäisysuojaa. Hillityn värinen suoja sopii tiemaisemaan myös metsä- ja peltojaksoilla. Lisää tietoa häikäisysuojista on saatavissa osoitteesta www.tiehallinto.fi/thohje/ttiens40.pdf

Tuiskukaidetta eli 2-putkikaidetta käytetään avoimilla kinostavilla paikoilla. Kaide on perinteistä kaidetta sirompi ja se ei peitä maisemaa. Tuiskukaidetta käytetään lähinnä tien sivulla.

takaisin alkuun


Maaston muotoilu ja kasvillisuus leveällä keskikaistalla

Leveällä viidentoista metrin keskikaistalla ei tarvita kaiteita, koska törmäysvaaran on erittäin pieni. Häikäisyneston takia keskikaistalle voidaan harkita maavallia tai kasvillisuutta. Lisäksi valli hidastaa auton vauhtia, ja vallin päällä oleva kasvillisuus toimii lisäksi vauhdin hidastimena. Jyrkän ja korkean vallin käyttö sopii metsäjaksoille ja leikkauksiin. Avoimessa ja tasaisessa maastossa voidaan käyttää matalaa vallia ja kasvillisuutta.

Lisää tietoa keskikaistalle tehtävistä maavalleista ja kasvillisuudesta on saatavissa tiedotteesta
Tietoa tiensuunnitteluun nro 40 (pdf).

takaisin alkuun

takaisin "ymparisto ja estetiikka" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö