Tiehallinnon pääsivujen linkkilista



Tiennäyttäjä-lehti

takaisin sisältöluetteloon

Telematiikan käyttö uusilla tietyypeillä

S12 etusivulle


S12 Pääteiden parantamisratkaisut projektin yhteydessä on selvitetty eri tietyypeillä mahdollisesti esiintyvien ongelmatilanteiden ratkaisemista telematiikan avulla. Tarkasteltavia tietyyppejä ovat olleet leveäkaistainen tie, ohituskaistatie, ohituskaistatie keskikaiteella ja kapea nelikaistainen tie sekä kaksikaistainen tie. Selvityksen tuloksena on kullekin tietyypille laadittu suositukset telematiikan käytöstä ongelmakohtaisesti. Jokaiselle tietyypin tutkitulle ongelmalle on esitetty taulukkomuodossa sekä ensisijaisesti että toissijaisesti tarkasteltavaksi suositeltavat telematiikan keinot. Oheisessa taulukossa on esimerkkinä esitetty tutkittavat telematiikan keinot keskikaiteellisella ohituskaistatiellä.

Liikenteen hallinta painottuu toimintaympäristöihin, joissa sillä on tehokkain vaikuttavuus. Tällaisia ovat mm. pääteiden ongelmakohteet. Tiehallinnon nykyisen liikenteen hallinnan toimintalinjan mukaisesti pääteiden runkoverkko varustetaan liikenteen hallinnan peruspalveluilla.

Selvityksen perusteella liikenteen hallinnan käytetyimmät telematiikan keinot ovat muuttuvat nopeusrajoitukset ja erilaiset muuttuvat varoitusmerkit, jotka pohjautuvat ajantasaiseen liikennetilanteen ja kelin seurantaan. Keinojen käyttö on useasti poikkileikkaustyypistä riippumatonta, sillä ongelmatilanteet ovat lähes samanlaisia eri poikkileikkaustyypeillä. Kuitenkin keinojen toteuttamistapa ja erityisesti vaikutukset poikkeavat toisistaan. Tarkastelluista tietyypeistä voidaan telematiikan keinoja hyödyntää laajimmin ohituskaistateillä. Keskikaiteellisen ohituskaistatien häiriötilanteiden hallintaan telematiikka soveltunee hyvin. Tien kapasiteetin ylittyessä ongelmatilanteet, kuten nopeustason romahtaminen, on mahdollisesti vältettävissä kaistaohjauksella tai liikenteen nopeustason sovittamisella olosuhteita vastaavaksi riittävän ajoissa. Kaksiajorataisilla teillä ongelmatilanteita ilmenee vähemmän ja siten sovellettavia telematiikan keinoja on vähemmän kuin yksiajorataisilla teillä. Kaksiajorataisten teiden suurempien liikennemäärien vuoksi telematiikalla saavutettavat laskennalliset hyödyt ovat kuitenkin usein suurempia kuin yksiajorataisella tiellä.


Selvitettäessä telematiikan keinon soveltuvuutta havaittuihin ongelmatilanteisiin tulee ottaa erityisesti huomioon tiedonsiirron taloudellisuus ja oikeanlainen siirtotekniikka. Liikenneinformaation tulee olla reaaliaikaista ja luotettavaa sekä helposti käytettävää. Sen tulee perustua keli- ja liikennetilanteen ajantasaiseen seurantaan. Tiedottaminen suoraan ajoneuvoon erillisen ajoneuvolaitteen avulla on yleisesti kannatettavaa, mutta tiedottamisen laajuus riippuu paljon laitteiden kehittymisestä ja yleistymisestä. Tällaisen TMC -tiedotuksen tulisi tapahtua automaattisesti. Tulevaisuudessa tulee harkita, mitä tiedotuskanavia käytetään ja mitkä ovat riittävän tärkeitä kohteita otettavaksi suoraan ajoneuvoon tapahtuvan automaattisen tiedotusjärjestelmän piiriin.

Vaikutusten arvioinnissa ja ennen kaikkea investointilaskelmissa on monia epävarmuustekijöitä. Tienkäyttäjille tuotettavaa palvelua on usein vaikea arvottaa ja eduista vaikea tehdä tarkkoja yhteiskuntataloudellisia laskelmia. Merkittävää tarkastelussa on se, mihin perustilanteeseen parannustoimenpiteitä verrataan. Jos muuttuvia rajoituksia käytetään tielle tilanteeseen, jossa nopeusrajoitus on jo jouduttu alentamaan esim. 100 km:sta 80 km:iin tunnissa ja muuttuvilla rajoituksilla liikennevirralle annetaan osan ajasta 100 km/h nopeusrajoitus, saadaan myös aikakustannuksissa positiivisia säästöjä. Vaikutus toimenpiteen laskennalliseen hyötykustannussuhteeseen voi olla merkittävä. Tämä on tietenkin vain laskennallista, mutta osoittaa, että telematiikkahankkeiden vaikutuksia ja hyötykustannustarkasteluja tulee jatkossa tutkia ja kehittää. Vaikutustarkasteluissa on muuttuvana tekijänä myös ylläpitokustannukset. Koska ala on uusi ja vakioratkaisuja ei ole vielä muodostunut, vaihtelevat ylläpitokustannukset suuresti. Vuotuiset ylläpitokustannukset voivat vaihdella jopa 3...20 %:iin rakentamiskustannuksista. Ylläpitokustannusten suuruuteen vaikuttavat mm. uuden teknologian ja tiedonsiirron kustannukset.

Tarkasteltaessa telematiikan vaikutuksia vain yhteen havaittuun ongelmaan, saadut hyödyt ja vaikutukset voivat jäädä hyvinkin vähäisiksi. Hanketarkasteluissa tulisikin pyrkiä arvioimaan tieosan ongelmia ja toimenpiteillä saavutettavia vaikutuksia mahdollisimman laajasti, sillä samoilla seurantalaitteilla tai tiedonsiirrolla voidaan ohjata monia eri telematiikan laitteita samanaikaisesti. Vasta hankekohtaisissa tarkasteluissa ja toteutuksissa selviää telematiikan keinojen todellinen hyödynnettävyys.

Kirjoittaja:
Tieinsinööri Kari Halme
Tiehallinto/Kaakkois-Suomen tiepiiri
Puh. 0204 22 6404

Julkaisu:
S12 Pääteiden parantamisratkaisut, Telematiikan sovellukset uusilla tietyypeillä,
Tiehallinnon selvityksiä 38/2001

takaisin alkuun

takaisin sisältöluetteloon

S12 etusivulle

alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö