S12 Pääteiden parantamisratkaisut projektin yhteydessä on selvitetty eri tietyypeillä mahdollisesti
esiintyvien ongelmatilanteiden ratkaisemista telematiikan avulla. Tarkasteltavia tietyyppejä ovat olleet leveäkaistainen
tie, ohituskaistatie, ohituskaistatie keskikaiteella ja kapea nelikaistainen tie sekä kaksikaistainen tie.
Selvityksen tuloksena on kullekin tietyypille laadittu suositukset telematiikan käytöstä ongelmakohtaisesti.
Jokaiselle tietyypin tutkitulle ongelmalle on esitetty taulukkomuodossa sekä ensisijaisesti että toissijaisesti
tarkasteltavaksi suositeltavat telematiikan keinot. Oheisessa taulukossa on esimerkkinä esitetty tutkittavat
telematiikan keinot keskikaiteellisella ohituskaistatiellä.
Liikenteen hallinta painottuu toimintaympäristöihin, joissa sillä on tehokkain vaikuttavuus. Tällaisia
ovat mm. pääteiden ongelmakohteet. Tiehallinnon nykyisen liikenteen hallinnan toimintalinjan mukaisesti
pääteiden runkoverkko varustetaan liikenteen hallinnan peruspalveluilla.
Selvityksen perusteella liikenteen hallinnan käytetyimmät telematiikan keinot ovat muuttuvat nopeusrajoitukset
ja erilaiset muuttuvat varoitusmerkit, jotka pohjautuvat ajantasaiseen liikennetilanteen ja kelin seurantaan. Keinojen
käyttö on useasti poikkileikkaustyypistä riippumatonta, sillä ongelmatilanteet ovat lähes
samanlaisia eri poikkileikkaustyypeillä. Kuitenkin keinojen toteuttamistapa ja erityisesti vaikutukset poikkeavat
toisistaan. Tarkastelluista tietyypeistä voidaan telematiikan keinoja hyödyntää laajimmin ohituskaistateillä.
Keskikaiteellisen ohituskaistatien häiriötilanteiden hallintaan telematiikka soveltunee hyvin. Tien kapasiteetin
ylittyessä ongelmatilanteet, kuten nopeustason romahtaminen, on mahdollisesti vältettävissä
kaistaohjauksella tai liikenteen nopeustason sovittamisella olosuhteita vastaavaksi riittävän ajoissa.
Kaksiajorataisilla teillä ongelmatilanteita ilmenee vähemmän ja siten sovellettavia telematiikan
keinoja on vähemmän kuin yksiajorataisilla teillä. Kaksiajorataisten teiden suurempien liikennemäärien
vuoksi telematiikalla saavutettavat laskennalliset hyödyt ovat kuitenkin usein suurempia kuin yksiajorataisella
tiellä.
Selvitettäessä telematiikan keinon soveltuvuutta havaittuihin ongelmatilanteisiin tulee ottaa erityisesti
huomioon tiedonsiirron taloudellisuus ja oikeanlainen siirtotekniikka. Liikenneinformaation tulee olla reaaliaikaista
ja luotettavaa sekä helposti käytettävää. Sen tulee perustua keli- ja liikennetilanteen
ajantasaiseen seurantaan. Tiedottaminen suoraan ajoneuvoon erillisen ajoneuvolaitteen avulla on yleisesti kannatettavaa,
mutta tiedottamisen laajuus riippuu paljon laitteiden kehittymisestä ja yleistymisestä. Tällaisen
TMC -tiedotuksen tulisi tapahtua automaattisesti. Tulevaisuudessa tulee harkita, mitä tiedotuskanavia käytetään
ja mitkä ovat riittävän tärkeitä kohteita otettavaksi suoraan ajoneuvoon tapahtuvan automaattisen
tiedotusjärjestelmän piiriin.
Vaikutusten arvioinnissa ja ennen kaikkea investointilaskelmissa on monia epävarmuustekijöitä. Tienkäyttäjille
tuotettavaa palvelua on usein vaikea arvottaa ja eduista vaikea tehdä tarkkoja yhteiskuntataloudellisia laskelmia.
Merkittävää tarkastelussa on se, mihin perustilanteeseen parannustoimenpiteitä verrataan. Jos
muuttuvia rajoituksia käytetään tielle tilanteeseen, jossa nopeusrajoitus on jo jouduttu alentamaan
esim. 100 km:sta 80 km:iin tunnissa ja muuttuvilla rajoituksilla liikennevirralle annetaan osan ajasta 100 km/h
nopeusrajoitus, saadaan myös aikakustannuksissa positiivisia säästöjä. Vaikutus toimenpiteen
laskennalliseen hyötykustannussuhteeseen voi olla merkittävä. Tämä on tietenkin vain laskennallista,
mutta osoittaa, että telematiikkahankkeiden vaikutuksia ja hyötykustannustarkasteluja tulee jatkossa
tutkia ja kehittää. Vaikutustarkasteluissa on muuttuvana tekijänä myös ylläpitokustannukset.
Koska ala on uusi ja vakioratkaisuja ei ole vielä muodostunut, vaihtelevat ylläpitokustannukset suuresti.
Vuotuiset ylläpitokustannukset voivat vaihdella jopa 3...20 %:iin rakentamiskustannuksista. Ylläpitokustannusten
suuruuteen vaikuttavat mm. uuden teknologian ja tiedonsiirron kustannukset.
Tarkasteltaessa telematiikan vaikutuksia vain yhteen havaittuun ongelmaan, saadut hyödyt ja vaikutukset voivat
jäädä hyvinkin vähäisiksi. Hanketarkasteluissa tulisikin pyrkiä arvioimaan tieosan
ongelmia ja toimenpiteillä saavutettavia vaikutuksia mahdollisimman laajasti, sillä samoilla seurantalaitteilla
tai tiedonsiirrolla voidaan ohjata monia eri telematiikan laitteita samanaikaisesti. Vasta hankekohtaisissa tarkasteluissa
ja toteutuksissa selviää telematiikan keinojen todellinen hyödynnettävyys. |