Suomen yleisellä tieverkolla on noin 10 pääasiassa ohituskaistojen kohdalla olevaa silmukkakäännöstä.
Niiden järjestelyperiaatteet ja liikenteen ohjaus ovat hyvin erilaiset ja monin paikoin puutteelliset.
Teitä parannettaessa pyritään liittymien määrä
rajoittamaan mahdollisimman pieneksi. Parannettaville osuuksille joudutaan joskus kuitenkin jättämään
vähäliikenteisiä yksityistieliittymiä, jotka perinteisesti toteutettuna ovat selvä turvallisuusriski.
Tällainen on esim. ohituskaistan kohdalla oleva liittymä, jossa päätien vasemmalle kääntyvät
ajoneuvot joutuvat ryhmittymään ohituskaistalle. Tilanne on sama leveäkaistaisella tiellä,
jolla mahtuu ohittamaan omalla kaistalla. Kääntyvän liikenteen aiheuttamaa riskiä voidaan pienentää
silmukkakäännöksen avulla. Silmukkakäännöksessä vasemmalle käännyttäessä
ajetaan ensin oikealle erkanevaan silmukkaan ja ylitetään yleinen tie kohtisuoraan.
Tiepiireille tehdyn kyselyn perusteella silmukkakäännöksiä on tieverkolla kaikkiaan 10, joista
9 ohituskaistan kohdalla ja yksi normaalilla kaksikaistaisella tiellä. Jokainen näistä on järjestelyiltään
yksilöllinen. Liikenteen ohjaus on vaihtelevaa ja siinä on monissa liittymissä selkeitä puutteita.
Liikenneturvallisuusinsinöörien enemmistön mielestä silmukkakäännös soveltuu
hyvin ohituskaistan kohdalle, mikäli liittymä on pakko sallia. Osa on kuitenkin sitä mieltä,
että tavallisella kaksikaistaisella tiellä on aina toimivampi ja turvallisempi ratkaisu tien käyttäjille
ennestään tuttu väistötila tai erillinen vasemmalle kääntymiskaista. Niitä on
nykyisin käytetty pääasiassa vain yleisten teiden keskinäisissä liittymissä liikennemäärän
niin edellyttäessä.
Liikenneturvallisuuden osalta silmukkakäännöksistä on sekä hyviä että huonoja
kokemuksia. Niillä parannetaan oikein sijoitettuna päätien liikenteen turvallisuutta. Ongelmana
ovat kuitenkin tietämättömät, huolimattomat tai piittaamattomat kuljettajat, jotka kääntyvät
vasemmalle suoraan päätieltä. Tietämättömiltä autoilijoita puuttuu liittymätyypin
harvinaisuuden, puutteellisen opastuksen ja vähäisen ennakkotiedotuksen vuoksi käsitys siitä,
kuinka silmukkaliittymässä tulisi ajaa. Sivusuuntaisesta liikenteestä vaikeuksia sopivan päätien
ylitysajankohdan valinnassa on hitailla maataloustyökoneilla, kun päätie on leveä, vilkasliikenteinen
ja sillä on korkea nopeusrajoitus.
Silmukkakäännösten hoito ja kunnossapito on sovittu tapauskohtaisesti joko yleisen tien tai yksityisen
tien pitäjän vastuulle. Ongelmia on aiheutunut lähinnä yksityisen tien pitäjän laiminlyödessä
hoito- ja kunnossapitovelvoitteensa. Turvallisten liikennöintiolosuhteiden varmistamiseksi jotkut haastatellut
ehdottivat silmukoiden kunnossapitovastuun siirtämistä kokonaan yleisen tien pitäjälle. Heidän
mielestään muutamasta nykyisestä silmukasta ei juurikaan aiheudu kunnossapidon lisäkustannuksia
varsinkin, kun osaa silmukoista on käytetty kunnossapitokaluston kääntöpaikkoina. Kunto- ja
kunnossapitoerojen vaikutusta turvallisuuteen ehdotettiin pienennettäväksi myös mm. silmukkakäännösten
mitoitusta tiukentamalla, mikä alentaisi ajonopeuksia.
Kyselyn perusteella silmukkakäännöksiä ja niissä ajamista koskevaa tiedottamista tulisi
lisätä. Liittymäjärjestelyt sekä liikenteen viitoitus- ja opastusjärjestelyt tulisi
myös suunnitella yhtenäisin periaattein. Tätä varten Tiehallinto on julkaissut tiensuunnittelijoille
ja rakentajille tarkoitetun Tietoa tiensuunnitteluun -lehtisen. Lehtinen löytyy mm. Tiehallinnon internet-sivuilta. |