Tiehallinnon pääsivujen linkkilista
   


Tiennäyttäjä-lehti

takaisin sisältöluetteloon

Silmukkakäännös

S12 etusivulle


Suomen yleisellä tieverkolla on noin 10 pääasiassa ohituskaistojen kohdalla olevaa silmukkakäännöstä. Niiden järjestelyperiaatteet ja liikenteen ohjaus ovat hyvin erilaiset ja monin paikoin puutteelliset.



Teitä parannettaessa pyritään liittymien määrä rajoittamaan mahdollisimman pieneksi. Parannettaville osuuksille joudutaan joskus kuitenkin jättämään vähäliikenteisiä yksityistieliittymiä, jotka perinteisesti toteutettuna ovat selvä turvallisuusriski. Tällainen on esim. ohituskaistan kohdalla oleva liittymä, jossa päätien vasemmalle kääntyvät ajoneuvot joutuvat ryhmittymään ohituskaistalle. Tilanne on sama leveäkaistaisella tiellä, jolla mahtuu ohittamaan omalla kaistalla. Kääntyvän liikenteen aiheuttamaa riskiä voidaan pienentää silmukkakäännöksen avulla. Silmukkakäännöksessä vasemmalle käännyttäessä ajetaan ensin oikealle erkanevaan silmukkaan ja ylitetään yleinen tie kohtisuoraan.

Tiepiireille tehdyn kyselyn perusteella silmukkakäännöksiä on tieverkolla kaikkiaan 10, joista 9 ohituskaistan kohdalla ja yksi normaalilla kaksikaistaisella tiellä. Jokainen näistä on järjestelyiltään yksilöllinen. Liikenteen ohjaus on vaihtelevaa ja siinä on monissa liittymissä selkeitä puutteita.

Liikenneturvallisuusinsinöörien enemmistön mielestä silmukkakäännös soveltuu hyvin ohituskaistan kohdalle, mikäli liittymä on pakko sallia. Osa on kuitenkin sitä mieltä, että tavallisella kaksikaistaisella tiellä on aina toimivampi ja turvallisempi ratkaisu tien käyttäjille ennestään tuttu väistötila tai erillinen vasemmalle kääntymiskaista. Niitä on nykyisin käytetty pääasiassa vain yleisten teiden keskinäisissä liittymissä liikennemäärän niin edellyttäessä.

Liikenneturvallisuuden osalta silmukkakäännöksistä on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Niillä parannetaan oikein sijoitettuna päätien liikenteen turvallisuutta. Ongelmana ovat kuitenkin tietämättömät, huolimattomat tai piittaamattomat kuljettajat, jotka kääntyvät vasemmalle suoraan päätieltä. Tietämättömiltä autoilijoita puuttuu liittymätyypin harvinaisuuden, puutteellisen opastuksen ja vähäisen ennakkotiedotuksen vuoksi käsitys siitä, kuinka silmukkaliittymässä tulisi ajaa. Sivusuuntaisesta liikenteestä vaikeuksia sopivan päätien ylitysajankohdan valinnassa on hitailla maataloustyökoneilla, kun päätie on leveä, vilkasliikenteinen ja sillä on korkea nopeusrajoitus.

Silmukkakäännösten hoito ja kunnossapito on sovittu tapauskohtaisesti joko yleisen tien tai yksityisen tien pitäjän vastuulle. Ongelmia on aiheutunut lähinnä yksityisen tien pitäjän laiminlyödessä hoito- ja kunnossapitovelvoitteensa. Turvallisten liikennöintiolosuhteiden varmistamiseksi jotkut haastatellut ehdottivat silmukoiden kunnossapitovastuun siirtämistä kokonaan yleisen tien pitäjälle. Heidän mielestään muutamasta nykyisestä silmukasta ei juurikaan aiheudu kunnossapidon lisäkustannuksia varsinkin, kun osaa silmukoista on käytetty kunnossapitokaluston kääntöpaikkoina. Kunto- ja kunnossapitoerojen vaikutusta turvallisuuteen ehdotettiin pienennettäväksi myös mm. silmukkakäännösten mitoitusta tiukentamalla, mikä alentaisi ajonopeuksia.

Kyselyn perusteella silmukkakäännöksiä ja niissä ajamista koskevaa tiedottamista tulisi lisätä. Liittymäjärjestelyt sekä liikenteen viitoitus- ja opastusjärjestelyt tulisi myös suunnitella yhtenäisin periaattein. Tätä varten Tiehallinto on julkaissut tiensuunnittelijoille ja rakentajille tarkoitetun Tietoa tiensuunnitteluun -lehtisen. Lehtinen löytyy mm. Tiehallinnon internet-sivuilta.

Kirjoittaja:
Tieinsinööri Jorma Saarelainen
Tiehallinto
Puh. 0204 22 2319

Julkaisut:
S12 Pääteiden parantamisratkaisut:
Silmukkakäännökset - Toimivuus, turvallisuus ja kunnossapito
Tiehallinto: Sisäisiä julkaisuja 2/2002

Tietoa tiensuunnitteluun nro 55: Silmukkakäännös ohituskaistan kohdalla

takaisin alkuun


takaisin sisältöluetteloon

S12 etusivulle

alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö