Turvallisen ja sujuvan liikenteen tavoittelussa voidaan käyttää sekä pakottavaa että opastavaa
designia. Eritasoliittymät vähentävät radikaalisti altistumista risteävälle liikenteelle.
Erottamalla eri suuntiin kulkeva liikenne estetään niin tahattomat kuin tarkoitukselliset (kuten ohitustilanteissa)
keskiviivan tai viherkaistan ylitykset. Tätä voidaan kutsua pakottavaksi suunnitteluksi.
Toisaalta tulee soveltaa opastavaa designia. Tie ei saisi "käyttäytyä" kuljettajan odotusten
vastaisesti (positive guidance). Sen tulisi itse ilmaista miten sillä pitäisi ajaa (self-explanatory
road) ja kuljettajan pitäisi aina olla selvillä minkälaisella tiellä hän ajaa ja pystyä
välittömästi palauttamaan se mieleen tarkkaavaisuuden hetkellisesti katkettua tai suuntauduttua
muuanne (tilannetietoisuus, situational awareness).
Niin kauan kuin kuljettajat haluavat ja saavat itse ajaa autoaan, tien ja lain ohjaus ei ole täydellistä.
Jotta vältettäisiin liian vaihteleva liikennekulttuuri, tarvitsemme sekä selkeitä toimintaohjeita,
että niiden valvontaa.
Näitä kysymyksiä professori Heikki Summala on käsitellyt Tiehallinnon tilaamassa S12 projektiin
kuuluvassa selvityksessä. Raportissa on esitetty myös ehdotus liikennekäyttäytymistä ja
tienkäyttäjien mielipiteitä koskevasta tutkimuskokonaisuudesta. Ehdotetut tutkimukset on käynnistetty. |