Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


Tiennäyttäjä-lehti

takaisin sisältöluetteloon

Liikennekäyttäytyminen ja onnettomuudet

S12 etusivulle


Turvallisen ja sujuvan liikenteen tavoittelussa voidaan käyttää sekä pakottavaa että opastavaa designia. Eritasoliittymät vähentävät radikaalisti altistumista risteävälle liikenteelle. Erottamalla eri suuntiin kulkeva liikenne estetään niin tahattomat kuin tarkoitukselliset (kuten ohitustilanteissa) keskiviivan tai viherkaistan ylitykset. Tätä voidaan kutsua pakottavaksi suunnitteluksi.

Toisaalta tulee soveltaa opastavaa designia. Tie ei saisi "käyttäytyä" kuljettajan odotusten vastaisesti (positive guidance). Sen tulisi itse ilmaista miten sillä pitäisi ajaa (self-explanatory road) ja kuljettajan pitäisi aina olla selvillä minkälaisella tiellä hän ajaa ja pystyä välittömästi palauttamaan se mieleen tarkkaavaisuuden hetkellisesti katkettua tai suuntauduttua muuanne (tilannetietoisuus, situational awareness).

Niin kauan kuin kuljettajat haluavat ja saavat itse ajaa autoaan, tien ja lain ohjaus ei ole täydellistä. Jotta vältettäisiin liian vaihteleva liikennekulttuuri, tarvitsemme sekä selkeitä toimintaohjeita, että niiden valvontaa.

Näitä kysymyksiä professori Heikki Summala on käsitellyt Tiehallinnon tilaamassa S12 projektiin kuuluvassa selvityksessä. Raportissa on esitetty myös ehdotus liikennekäyttäytymistä ja tienkäyttäjien mielipiteitä koskevasta tutkimuskokonaisuudesta. Ehdotetut tutkimukset on käynnistetty.

Julkaisu:
S12 Pääteiden parantamisratkaisut
Liikennekäyttäytyminen ja onnettomuudet. Taustaselvitys;
Tiehallinnon selvityksiä 35/2001

Lisätietoja:
Pauli Velhonoja
Puh. 020 422 2315

takaisin alkuun


takaisin sisältöluetteloon

S12 etusivulle

alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö