Tiennäyttäjä-lehti Kaksiajorataisten teiden keskikaistojen kulkuaukot
Kaksiajorataisille eritasoliittymin varustetuille teille on rakennettu keskikaistan kulkuaukkoja kunnossapitoa, erikoiskuljetuksia ja hälytysajoja varten. Kulkuaukot muodostavat toisaalta turvallisuusriskin, joka johtuu niiden laittomasta käytöstä U-käännöksien tekemiseen. S12 -projektissa on valmistunut raportti, jonka tavoitteena oli selvittää näiden ylityskohtien tarpeellisuus, käyttötarkoitus ja ongelmat. Samalla on laadittu ehdotus aukkojen mitoituksesta ja teknisistä ratkaisuista.
Taulukko 1. Kulkuaukkojen rakentaminen
(kyllä = voi rakentaa, ei = rakentaminen ei ole suositeltavaa)KVL (autoa/vrk) Keskikaistan leveys
<4.5m
6.5m
1.5m
Alle 20 000 Kyllä
Kyllä
Kyllä
20 000 - 40 000 Ei
Ei/Kyllä
Kyllä
Yli 40 000 Ei
Ei
Ei
Selvityksessä tarkasteltiin kaksiajorataisia teitä 545 km. Keskikaistan ylityskohtia oli yhteensä 235 eli keskimäärin 0,43 aukkoa/km. Niiden pääkäyttötarkoitus on valtaosassa - 90 % - kunnossapito. Viiden vuoden aikana aukkojen kohdalla oli tapahtunut yhteensä 24 poliisin ilmoittamaa liikenneonnettomuutta, joista 14 johti henkilövahinkoihin. Keskimääräisellä onnettomuuskustannuksella laskien onnettomuuskustannukset olivat yhteensä 2,4 Mmk/v ja vakavuusaste huomioon ottaen 6,6 Mmk/v. Avointa kulkuaukkoa kohti lasketut onnettomuuskustannukset olivat tarkastelluilla teillä 13 000 - 45 000 mk/v. Vahingoista 38 % sattui talviaikaan (1.11.-31.3.).
Haastatteluissa kunnossapitäjät korostivat aukoista eritasoliittymien talvihoidolle syntyviä säästöjä, mutta toisaalta niiden tarpeettomuutta kesällä ja vaarallisuutta vilkasliikenteisillä teillä. Erikoiskuljetusten kannalta olisi tärkeää välttää jo eritasoliittymien suunnittelussa keskikaistojen ylittämisen tarve. Poliisille ja pelastusviranomaisille kulkuaukkojen hyödyt ovat tapauskohtaisia, lyhyillä liittymäväleillä ylityskohdat ovat tarpeettomia ja suurilla liikennemäärillä riskialttiita.
Esitys keskikaistojen kulkuaukkojen käyttöpolitiikaksi
Kulkuaukkojen tarvetta ja käyttömahdollisuuksia arvioitaessa tulee ottaa huomioon tien liikennemäärä, keskikaistan leveys sekä eritasoliittymien tai muiden kääntymismahdollisuuksien välinen etäisyys oheisen taulukon periaattein.
Erikoiskuljetuksia ja hälytysajoneuvoja palvelevat erilliset keskikaistan ylityskohdat ratkaistaan tapauskohtaisesti. Hälytysajoneuvoja varten suositellaan aukon rakentamista, jos eritasoliittymäväli on yli 5 km. Tunneliparien kohdalla rakennetaan aukot tunnelien molemmin puolin. Parantamistöitä varten ei yleensä rakenneta pysyviä kulkuaukkoja. Jos muita tarkoituksia varten tehtyjä ylityskohtia ei voida hyödyntää, tehdään työnaikainen aukko.
Ensisijaisena tavoitteena on kulkuaukkojen määrän minimointi. Kaikki tarpeettomat aukot tulisi poistaa. Nykyisistä kaksiajorataisista teistä suositellaan laadittavan tiekohtainen selvitys, jossa tarkastellaan kunkin ylityskohdan tarvetta ja mahdollisia parantamistoimenpiteitä.
Kulkuaukkojen muotoilu ja käytön rajoittaminen
Jos kulkuaukko todetaan tarpeelliseksi, luvaton käyttö estetään puomein tai rakentamalla kulkuaukko siten, että se on vaikeasti havaittavissa. Suunnittelussa suositellaan käytettäväksi ruotsalaisten ohjeiden mukaisia, aikaisempiin ohjeisiimme verrattuna tiukemmin mitoitettuja ja turvallisempia kulkuaukkotyyppejä. Sekä huolto- että hälytysajoneuvoaukkojen osalta esitetään kolme erilaista aukkoratkaisua, jotka riippuvat keskikaistan leveydestä. Lisäksi työmaaliikenteen ja tunnelien kohdalla voidaan käyttää 18 metriä pitkää, aikaisempien suunnitteluohjeiden mukaista aukkoa. Avoimia huomaamattomiksi naamioituja tyyppejä voivat olla 15 m leveän keskikaistan aukko ja hälytysajoneuvoaukot.
Puomit voivat olla ensimmäisessä vaiheessa käsikäyttöisiä puomeja, jotka ovat talviaikana auki, mutta kesällä suljettuina. Vaihtoehtoisesti puomit voivat olla sähkökäyttöisiä, puhelinohjauksella avattavia. Puhelinohjaus voi olla puomikohtainen tai keskitetysti kaikki tieosan puomit yhdellä soitolla avaava.
Maaseutumoottoriteiden kapeat, yhteen suuntaan ajettavat kulkuaukot voidaan harkita säilytettävän avoimina. Ne ovat jo nykyisin melko huomaamattomia, mutta niiden havaitsemista voitaisiin vaikeuttaa entisestään istutuksin ja pintamateriaalilla. Nykyisiä leveitä kulkuaukkoja suositellaan muutettavan uusien tyyppien mukaisiksi ja tarvittaessa puomien rakentamista. Karkeassa liikennetaloustarkastelussa toimenpide - kuten myös osittainen aukkojen pysyvä sulkeminen - on todettu kannattavaksi.
Julkaisu:
S12 Pääteiden parantamisratkaisut
Kaksiajorataisten teiden keskikaistojen kulkuaukot.
Tiehallinnon selvityksiä 43/2001, TIEH 3200689
Kirjoittaja:
DI Matti Vehviläinen on toiminut S12 projektissa liikennetekniikan asiantuntijana
v. 2001 saakka. V 2002 hän toimii Turun tiepiirin tiejohtajana.
Puh. 020 422 4651
takaisin alkuun
takaisin sisältöluetteloon
S12 etusivulle
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö