|
|
|
Lokakuussa vuonna 2000 avattiin liikenteelle uudentyyppinen kapea nelikaistainen tie Kuopion eteläpuolella
valtatiellä 5 välillä Vehmasmäki-Hiltulanlahti.
Osuudella on ensimmäisen vuoden aikana seurattu mm. talvikunnossapitoa, liikenteen sujuvuutta ja ajokäyttäytymistä
sekä selvitetty tietyypin toteutuneet rakennuskustannukset.
kuva Unto Korhonen |
|
|
Kapealla nelikaistaisella tiellä on yhtenäinen päällyste ja vastakkaiset ajosuunnat on erotettu
toisistaan keskikaiteella. Tien poikkileikkaus on 18,7 m. Perinteisellä moottoritiellä poikkileikkaus
olisi vastaavasti 28 - 38,5 m riippuen keskikaistan leveydestä. Valtatiellä 5 kapea nelikaistainen tieosuus
on rakennettu uudelle tielinjalle eritasoliittymin. Kevyt ja muu hidas liikenne on ohjattu käyttämään
rinnakkaistieksi jäänyttä vanhaa valtatietä. Kapean nelikaistaisen tieosuuden pituus on noin
11 km, mistä tieosuus jatkuu etelään kaksikaistaisena yksittäisin ohituskaistoin varustettuna
valtatienä ja pohjoiseen moottoritienä.
Säästöä syntyy rakennuskustannuksissa
Rakennushanke valtatie 5 välillä
Vehmasmäki - Hiltulanlahti käsitti 11 km pitkän kapean nelikaistaisen tieosuuden rakentamisen lisäksi
valtatiellä 5 vajaan kahden kilometrin matkalla moottoritien rakentamista ja valtatiellä 9 noin kahden
ja puolen kilometrin matkalla uutta valtatietä.
|
Rakennuskustannukset
Kapean nelikaistaisen tien toteutuneet rakennuskustannukset ja vertailukustannukset muille tietyypeille |
Kapean nelikaistaisen tieosuuden toteutuneiden rakennuskustannusten kautta selvitettiin vertailukustannukset moottoritielle
ja moottoriliikennetielle. Tietyyppien kustannuseroja selvitettäessä otettiin huomioon erot tierakenteen
massamäärissä, kuivatusjärjestelyissä, valaistuksessa, keskikaiteen toteutuksessa ja silloissa
sekä lunastus- ja korvauskustannuksissa. Hankkeen sisältämän kapean nelikaistaisen tien tieosuuden
toteutuneet kokonaiskustannukset olivat 14,87 Me (88,40 Mmk). Mikäli tämä osuus olisi toteutettu
moottoritienä tieosuuden kustannukset olisivat olleet 19,05 Me (113,25 Mmk) ja moottoriliikennetienä
11,84 Me (70,37 Mmk). Kapean nelikaistaisen tien kustannukset olivat siis noin 22 % pienemmät kuin moottoritien
ja noin 26 % suuremmat kuin moottoriliikennetienä silloin, kun tulevaan moottoritiehen ei moottoriliikennetien
ensimmäisessä vaiheessa olisi ollut tarvetta varautua. Osuuden liikenne-ennusteiden perusteella olisi
ollut kuitenkin syytä varautua moottoritiehen mm. silloissa ja maan lunastuksessa, jolloin moottoriliikennetien
kustannus olisi ollut hyvin lähellä kapean nelikaistaisen tien kustannuksia. |
Kunnossapidon kokemukset ennakoitua myönteisemmät
kuva Marja Bäck |
|
|
Kapean nelikaistaisen tien kunnossapito on työmenetelmiltään
samankaltaista kuin kunnossapito moottoritiellä. Lumenpoisto ajoradalta tehdään kahdella aura-autolla,
jotka ajavat porrastettuna parina. Koska kapealla nelikaistaisella tiellä ei ole keskisarkaa, täytyy
lumenpoisto kuitenkin tehdä aina keskeltä ulospäin. |
Eritasoliittymien auraus ja liukkaudentorjunta tapahtuu erillisellä "ramppiautolla", joka tekee
myös pääosan pientareiden puhdistuksesta. Kapean nelikaistaisen tien kesähoidon työmäärät
eroavat moottoritien hoidon työmääristä lähinnä vihertöissä, kuivatusjärjestelmän
hoidossa sekä ajoradan puhdistuksessa, kapean nelikaistaisen tien eduksi.
Kunnossapitäjien ennakkokäsitys kapean nelikaistaisen tien talvihoidosta oli, että se on hitaampaa
ja vaikeampaa kuin moottoritiellä. Ensimmäisen talven kokemusten perusteella kunnossapidon hoitotiimi
kuitenkin totesi kunnossapidon toteutuneen helpommin kuin syksyllä oli ennakoitu eikä kapean nelikaistaisen
tien talvihoito juuri poikkea normaalista moottoritiestä. |
Putkipalkkikaide keskikaiteena
Kuva Markku Savolainen |
|
|
Uutta tiejaksolla on myös ennen Suomessa kokeilematon
kaidetyyppi, putkipalkkikaide.
Kaidetyypin kokeilua perusteli sen soveltuvuus kapean keskikaistan kaidetyypiksi aurauskestävyyden, kinostamattomuuden
ja kevytrakenteisuuden vuoksi. |
Kunnossapitäjät ovat kokeneet putkipalkkikaiteen ongelmina aurausta haittaavat kaidejohteen kulmikkaat
kiinnitysmutterit, jotka estävät tarkan auraamisen kevyesti kaidejohtimeen "nojaamalla". Ongelmaksi
kunnossapidon kannalta on koettu myös korkealla oleva kaidejohde, jolloin esim. tiehöylän terä
tarttuu helposti kaidepylväisiin. Myös keskikaistan kapeudesta johtuen keskikaiteeseen kiinnitetyt liikennemerkit
ovat tarttuneet keskikaidetta läheltä ajettaessa aura-autojen peileihin. Ongelmien ratkaisumalleiksi,
joita tulee vielä jatkossa selvittää, on esitetty mm. johteen kiinnitysmutterien pyöristämistä
tai auran sivuun kiinnitettävää "nojaamista" helpottavaa rullastoa, alajohteen sijoittamista
keskikaiteeseen ja keskikaiteeseen kiinnitettävien liikennemerkkien sopivan korkeuden valintaa.
Keskikaidevaurioita tapahtuu kapealla nelikaistaisella tiellä enemmän kuin perinteisellä leveämmällä
keskikaistalla varustetulla moottoritiellä. Korjausta vaativia keskikaidevaurioita on tapahtunut vuoden aikana
seitsemän, näistä kahdessa aura-auto on aiheuttanut vaurion. Korjauskustannukset ovat olleet keskimäärin
400 - 500 e/vaurio (2400 - 3000 mk/vaurio).
Ajo-olosuhteet ja ajokäyttäytyminen
Keskinopeudet ovat kapealla nelikaistaisella tiellä olleet kesällä 103 km/h ja talvella 101 km/h,
nopeusrajoituksen ollessa 100 km/h. Kapean nelikaistaisen tien keskinopeudet eivät merkittävästi
eroa saman nopeusrajoituksen omaavalla moottoritiellä mitatuista keskinopeuksista.
Tehtyjen tienpinnan kitkamittausten mukaan kapean nelikaistaisen tien ja moottoritien ajo-olosuhteet talvella eivät
poikkea toisistaan. Molemmissa tietyypeissä ohituskaista on liukkaampi kuin peruskaista, mikä johtuu
kaistan vähäisen liikenteen aiheuttamasta ajoittaisesta polanteisuudesta.
Kapean nelikaistaisen tien keskikaiteen molemmille puolille muodostuu talvella noin metrin levyinen ohut lumikerros.
Lopputalvesta tien ulkoreunan aurausvallien kasvaessa peruskaistan liikenne näyttää siirtyvän
keskemmälle. Tästä seuraa, että ajovaikutelma kapenee ja ajolinjat lähenevät toisiaan.
Toisaalta ohittamista hankaloittavan polanteen ajokaistojen välissä on havaittu jäävän
kapeammaksi ja matalammaksi kuin moottoritien leveämmällä poikkileikkauksella.
Ohituskaistan käyttöä ja ajoneuvojen sijaintia poikkileikkauksessa on tutkittu analysoimalla kesällä
2001 taltioituja ohitustilanteita videokuvasta. Ohittaja oli aineistossa yleisimmin henkilöauto ja ohitettavana
joko raskas ajoneuvo tai henkilöauto-perävaunuyhdistelmä. Kapealla nelikaistaisella tiellä
tehdyistä ohituksista voitiin havaita, että ohitettavan ajoneuvon leveyden kasvaessa sen vasen kylki
siirtyy lähemmäksi kaistojen keskiviivaa ja vastaavasti ohittaja siirtyy lähes saman verran lähemmäksi
keskikaidetta. Perinteisellä leveällä moottoritiellä tällaista ilmiötä ei esiintynyt,
vaan ohittaja ajaa jokseenkin samalla kohtaa kaistaansa riippumatta ohitettavan koosta. Käytettävissä
oleva tila ratkaisee siis sen, miten hitaampia ajoneuvoja ohitetaan. Kapealla nelikaistaisella tiellä näyttää
siltä, että ohitettavaa "varotaan" enemmän kuin keskikaidetta. Tällöin ohitusetäisyys
ohitettavaan pidetään lähes vakiona ja kaidetta lähestytään sitä enemmän,
mitä suurempi ohitettava on ja mitä lähempänä kaistan vasenta reunaa tämä kulkee.
Kirjoittaja:
Tieinsinööri Päivi Pesu
Tiehallinto
Puh. 0204 22 2338
Julkaisut:
S12 Pääteiden parantamisratkaisut:
Kapean nelikaistaisen tien rakennuskustannukset ja toteutettavuus,
Vt 5 Vehmasmäki - Hiltulanlahti, Tiehallinnon selvityksiä 36/2001
S12 Pääteiden parantamisratkaisut:
Kapean nelikaistaisen tien kunnossapito,
Vt 5 Vehmasmäki - Hiltulanlahti, Tiehallinnon selvityksiä 77/2001
Ajokäyttäytyminen kapealla nelikaistaisella tiellä
(toistaiseksi 11.1.2002 julkaisematon selvitys) |
takaisin alkuun
takaisin
sisältöluetteloon
S12
etusivulle |
|
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö
|