Iäkkäiden osuus Suomen väestöstä kasvaa seuraavien kahdenkymmenen vuoden aikana merkittävästi.
Vuonna 2020 yli viidennes Suomen kansasta on 65-vuotiaita tai vanhempia ja maassamme on silloin noin 450 000 yli
65 vuotiasta ajokortin omistajaa.
Miikka Niinikoski on tutkimuksessaan: Iäkkäiden autoilijoiden tarpeet tieliikenneympäristön
suunnittelussa, selvittänyt perustietoja iäkkäistä autoilijoista, heille tyypillisistä
onnettomuuksista ja heidän toiveistaan liikennejärjestelmän suhteen. Hän esittää
myös arvioita miten erilaiset suunnitteluratkaisut toimivat iäkkäiden autoilijoiden näkökulmasta.
Onnettomuusriski kasvaa
Iäkkäät ajavat vähemmän
ja lyhyempiä matkoja kuin nuoremmat kuljettajat. Kuitenkin riski kuolla liikenteessä ja aiheuttaa kuolemaan
johtava onnettomuus on suurempi kuin muilla kuljettajilla. Myös ne onnettomuudet jotka johtavat loukkaantumiseen
tai aineellisten vahinkojen syntymiseen ovat iäkkäämmillä yleisempiä kuin nuoremmilla
kuljettajilla.
Iäkkäiden korkea onnettomuusriski johtuu mm. erilaisten sairauksien yleistymisestä, näön
heikkenemisestä, reaktioaikojen kasvusta, päätöksenteon hidastumisesta, motoriikan huononemisesta
ja lihasvoiman heikkenemisestä. Riskiä pienentävät usein pitkä ajokokemus ja ylimääräisten
motiivien väheneminen sekä ajamisen vähentäminen ongelmalliseksi koetuissa olosuhteissa.
Piittaamattomuus huolestuttaa
Muiden kuljettajien piittaamaton ajokäyttäytyminen
huolestuttaa iäkkäämpiä kuljettajia. He toivovat enemmänvalistusta ja koulutusta erityisesti
nuorille kuljettajille. Liikenneympäristöön iäkkäät kuljettajat toivovat enemmän
kanavoituja liittymiä, valo-ohjausta, kiertoliittymiä, ohituskaistoja sekä parempia opasteita ja
liikennemerkkejä.
Liikenneympäristöä voi suunnitella iäkkäiden tarpeet enemmän huomioon ottavaksi esimerkiksi
liittymissä joissa heidän kokemansa ongelmat korostuvat ja onnettomuusriski on suurin. Tämä
voidaan tehdä vähentämällä tarjolla olevan informaation määrää ja
parantamalla huomion kiinnittymistä liikenteen kannalta olennaiseen tietoon.
Ajotilanteen kuljettajalle aiheuttamaa kuormitusta voidaan vähentää erottamalla päätöksenteko
ja ajoneuvon hallinta toisistaan esimerkiksi pysähtymispakolla liittymässä. Yksi tehokkaimmista
liikenneturvallisuuteen vaikuttavista keinoista on antaa aikaa päätöksenteolle ja toiminnalle esimerkiksi
ajonopeuksia alentamalla. |