PÄÄTEIDEN SUUNTAUS
Pääteiden tietyyppien geometriavaatimukset ja uudet LVM:n ohjeet ohitusnäkemävaatimuksiksi
Yleistä
Mitoitusperusteet ja näkemät
Uudet ohitusnäkemäpituudet
Linjauksen kaarresäteet
Tasauksen pyöristyssäteet
Maastoon sovittaminen
Lisätietoja seuraavista julkaisuista
- Parannettavien pääteiden suuntaus, Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 30/1999, TIEL4000212
- Ohitusnäkemät, Tielaitoksen selvityksiä 16/1999, TIEL 3200561
- LVM:n ohje Yleisten teiden näkemäalueet
Yleistä
Uusille tietyypeille on selvitetty geometriset mitoitusperusteet ja suuntauksen suunnitteluperiaatteet, jotta tiet olisi mahdollista suunnitella ja toteuttaa tarkoituksenmukaisesti ja taloudellisesti ottaen myös maasto-olosuhteet huomioon.
Tarkasteltavana olivat seuraavat tietyypit:
- Tavallinen kaksikaistainen tie
- Moottoriliikennetie
- Ohituskaistatie
- Keskikaiteellinen ohituskaistatie
- Leveäkaistatie
- Kapea nelikaistainen tie
- Moottoritie
Mitoitusperusteet ja näkemät
Suuntauksen suunnittelussa keskeiset mitoitusperusteet ovat mitoitusnopeus, kuljettajien reaktioaika, tien kitkaominaisuudet sekä näkemätarkasteluissa kuljettajan silmäpisteen korkeus ja esteen korkeus.
Pääteiden suuntauksen suunnittelussa tarvittavia näkemiä ovat:Perinteisten ja uusien tietyyppien mitoitusperusteet ovat samat ja niiden perusarvoissa on eroa vain estekorkeudessa. Esimerkiksi pelkästään moottoriajoneuvoliikenteelle tarkoitetulla keskikaiteellisella ohituskaistatiellä tai nelikaistaisella tiellä riittää pysähtymisnäkemätarkasteluissa edellä ajavan ajoneuvon takavalojen näkyminen matalan esteen sijasta.
Päätietyypeistä leveäkaistatie vaatii parhaat näkemäolosuhteet. Tiellä tulee ohitusturvallisuuden vuoksi olla mahdollisimman paljon ohitusnäkemää ja jokaisessa tien kohdassa vähintään kohtaamisnäkemä. Muilla tietyypeillä riittää vähimmäisvaatimuksena puolta lyhyempi pysähtymisnäkemä.Uudet ohitusnäkemäpituudet
Ohitusnäkemäpituudet on määritetty aikaisemmin teoreettisten laskentamallien avulla, joissa on lähdetty oletetusta ajoneuvojen nopeuserosta, turvallisuusvälistä ja ajodynamiikasta. Viimeisten kymmenen vuoden aikana kuljettajien ohittamista on alettu tutkia enemmän ja näkemäpituuksia määriteltäessä voidaan ottaa huomioon kuljettajien käyttäytyminen entistä paremmin.
Koko tieverkkoa tarkasteltaessa on todettu hyvien ohitusnäkemien parantavan turvallisuutta. Ohitusnäkemät vaikuttavat liikenneturvallisuuteen erityisesti vilkkailla pääteillä. Selvää riippuvuutta ohitusnäkemän pituuden ja liikenneturvallisuuden välillä tietyllä tiejaksolla ei ole kuitenkaan voitu osoittaa.
Uusien LVM:n yleisten teiden näkemäohjealueiden lähtökohtia ovat:
- Ohitusnäkemien pituus ilmoitetaan mitoitusnopeuden mukaan
- Ohitusnäkemävaatimus on asetettu siten, että 85% kuljettajista pystyy halutessaan ohittamaan edessään 20% nopeusrajoitusta hitaammin ajavan perävaunullisen kuorma-auton
Mitoitusnopeus
km/hOhitusnäkemä
m60
600
70
650
80
700
90
800
100
850
- Tiehallinnon antamien suositusten mukaan tiellä tulisi olla ohitusnäkemää tai sitä pidempää näkemää seuraavasti:
Tieluokka
KVL
(ajon./vrk)Ohitusnäkemän
vähimmäismäärä
tiepituudestaMaksimietäisyys
ohitusnäkemän lopusta
seuraavan alkuun (km)Valta- ja kantatiet
>3000
30%
2
<3000
25%
3
Seututie
15%
3
Yhdystie
10%
4
Linjauksen kaarresäteet
Uusien tietyyppien suurin sallittu ajonopeus on 100km/h. Ajodynamiikan mukaan minimikaarresäteet voivat olla samaa suuruusluokkaa kuin perinteisellä yksiajorataisella tiellä. Näkemät voivat kuitenkin vaatia normaalitietä parempaa minimigeometriaa.
Keskikaiteellisilla ohituskaistateillä ja kaiteellisilla nelikaistaisilla teillä pahimman näkemäesteen voi muodostaa keskikaide. Linjauksen kaarresäteiden tulee olla järeää keskikaidetta käytettäessä selvästi suurempia kuin tavallisella kaksikaistaisella tiellä. Kun kaidetyypiksi valitaan kevytrakenteinen kaide (ei muodosta näkemäestettä), voidaan käyttää samoja kaarresäteen minimiarvoja kuin kaksikaistaisella tiellä.
Suurten kaarresäteiden käyttöä puoltaa mahdollisuus käyttää myös kuivatuksen kannalta edullista kaksipuolista sivukaltevuutta tien kaarrekohdissa. Eritasoliittymien kohdilla edellytetään käytettävän suuria kaarresäteitä riittävien näkemien saamiseksi, kuten muillakin tietyypeillä.
Tasauksen pyöristyssäteet
Leveäkaistatiellä tulee tasauksen olla muita tietyyppejä korkealaatuisempaa, sillä kuperien pyöristyssäteiden minimiarvojen tulee olla lähes kaksi kertaa suurempia kuin muilla yksiajorataisilla teillä. Liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi vieläkin suurempien säteiden käyttö on suositeltavaa.
Pienimmät vaatimukset tasaukselle asettavat keskikaiteelliset ohituskaistatiet ja kaiteellinen nelikaistainen tie. Tosin eritasoliittymien ja ohituskaistojen päättymiskohdissa tarvittava päätöksentekonäkemä edellyttää suurisäteisiä kuperia pyöristyskaaria.
Nopeus-
rajoitus
km/hKupera pyöristyssäde m
Leveäkaistainen tie
Muu yksiajoratainen tie
Kaksiajoratainen tie
Ohjearvo
Vähimmäis-
arvoOhjearvo
Vähimmäis-
arvoOhjearvo
Vähimmäis-
arvo80
12000
6500
6200
3400
4800
2700
100
21000
15000
11500
8000
8800
6100
120
20000
Mo tai Mol17000
Mo tai MolMaastoon sovittaminen
Uusista tietyypeistä ohituskaistatie sopii geometristen minimivaatimusten perusteella parhaiten pienipiirteiseen suomalaiseen maastoon. Ohituskaistojen päättymiskohdat on kuitenkin sijoitettava hyvin näkyviin kohtiin.
Keskikaiteellisen ohituskaistatien ja nelikaistaisen tien, joilla kaide muodostaa näkemäesteen, sovittaminen maisemaan on hankalampaa kuin perinteisen yksiajorataisen tien tai kaiteettoman ohituskaistatien.
Leveäkaistatie soveltuu parhaiten avaraan, suuripiirteiseen ja tasaiseen maastoon. Pienipiirteisessä maastossa joudutaan käyttämään korkeita penkereitä ja syviä leikkauksia. Tasoliittymäjärjestelyt on kuitenkin helpompi tehdä leveäkaistatiellä kuin ohituskaistatiellä.
takaisin alkuun
takaisin "pääteiden suuntaus" -alkusivulle
S12 etusivulle
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö