S
Kaksikaistaisten teiden mikrosimulointi - nykytila ja kehityssuunnat
SUUNNITTELUMENETELMÄT
Jukka LehtinenDiplomityön tiivistelmä
Työssä selvitettiin kaksikaistaisten teiden mikrosimuloinnin nykytilaa kirjallisuustutkimuksen ja simulointikokeiden avulla. Kirjallisuustutkimuksessa perehdyttiin kaksikaistaisten teiden simulointiohjelmien
erityispiirteisiin sekä kaksikaistaisten teiden ominaisuuksiin, joiden mallintaminen
on simuloinnissa oleellista. Simulointikokeet tehtiin Teknillisen korkeakoulun liikennelaboratoriossa kehitetyllä HUTSIM-mikrosimulointiohjelmistolla.
HUTSIMin toiminta perustuu mallinnettujen objektien välisiin vuorovaikutuksiin. Objekteja ovat esimerkiksi tie ja sitä käyttävät ajoneuvot Objektien tila mallinnetaan useita kertoja sekunnissa. Ohjelma on alun perin suunniteltu liikennevalo-ohjauksisten liittymien simulointiin.
Viimevuosina ohjelmaa on kehitetty palvelemaan myös muunlaisten liikenneympäristöjen simulointia.
Korkealuokkaisilla korkean nopeustason väylillä pystygeometria vaikuttaa
etenkin raskaiden ajoneuvojen nopeuksiin merkittävästi. Raskaiden ajoneuvojen nopeuden aleneminen ylämäissä heijastuu koko liikennevirran nopeuteen, lisää jonoutumista ja ohitustarvetta. Pelkkä vaakageometria vaikuttaa kaksikaistaisten teiden linjaosuuksilla teillä ajoneuvojen nopeuksiin harvoin.
Mäen nousukulman ja pituuden vaikutusta raskaiden ajoneuvojen nopeuksiin
tutkittiin VEMOSIM-ajoneuvosimulaattorilla. Suomessa nousut ovat yleensä melko loivia ja lyhyitä, mutta simulointitulosten mukaan jo näissä nousuissa nopeuden aleneminen on merkittävää.
Kaksikaistaisten teiden simulointiin soveltuvia ohjelmia on olemassa
vain muutamia. Ohjelmat on kehitetty pääosin 1970-80 –luvuilla. Tunnetuimmat kaksikaistaisten teiden simulointiohjelmatovat ruotsalainen VTI:nkaksikaistaisten teiden simulaattori, australialainen TRARR ja
yhdysvaltalainen TWOPAS.
HUTSIM-ohjelmiston sopivuutta kaksikaistaisten teiden simulointiin testattiin kolmen simulointikokeen avulla. Simuloidut koekohteet olivat ohituskaista, tavanomainen kaksikaistainen maantie ja alhaisen nopeustason kaksikaistainen tie. Simulointituloksia verrattiin kenttämittauksissa saatuihin tuloksiin.
Ohituskaistan simuloinnissa käytettiin moottoritien simulointiin
kalibroituja kaistanvaihtoparametrejä. Saadut tulokset osoittivat, että ohituskaistan simulointi onnistuu HUTSIMilla jo nyt melko hyvin. Keskeisimmiksi HUTSIMin ongelmiksi kaksikaistaisten teiden simuloinnissa
todettiin puutteet vapaiden ajoneuvojen nopeusmallissa ja tiegeometrian
mallintamisessa. Kaksikaistaisten teiden simuloinnissa välttämätön ohitusmalli puuttuu ohjelmasta kokonaan.
Työssä esitettiin kehitysehdotuksia HUTSIM-ohjelmiston kehittämiseksi kaksikaistaisten teiden simulointiin. Tärkeimpiä kehityskohteita ovat tien väylämallin laatimiseen liittyvät toiminnot, tien geometrian nopeusvaikutusten sekä ohitustilanteiden mallintaminen. Lisäksi käyttöliittymän uudistaminen ja käyttöohjeen ajantasaistaminen helpottaisivat ohjelman käyttöä.
- Voit tallentaa allaolevasta linkistä Jukka Lehtisen diplomityön.
HUOM; 111 sivua (A4) Klikkaa hiiren oikealla painikkeella linkin päällä > tallenna kovalevyllesi: Tallenna tiedosto / Save Target AsDiplomityö "Kaksikaistaisten teiden mikrosimulointi - nykytila ja kehityssuunnat" (pdf 1.0Mt)
takaisin alkuun
takaisin "suunnittelumenetelmät" -alkusivulle
S12 etusivulle
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö