Sivuojien ja luiskien muotoilu
REUNAYMPÄRISTÖN PEHMENTÄMINEN
Kaiteet ja suistumisonnettomuuksien ehkäisySivuojien ja luiskien muotoilu
Turvaetäisyys vaaralliseen esteeseen ja turvallisuusalue
Keskialue
Kaiteen sijoittaminen ja pituusLisätietoja seuraavista julkaisusta:
- Kaiteet ja suistumisonnettomuuksien ehkäisy, Tiehallinnon sisäisiä julkaisuja TIEH 2100014-02
- Tiekaiteen laatuvaatimukset ja kaidetyypin valinta,
Tietoa tiensuunnitteluun nro 61A- Hyväksyttyjä kaidetuotteita kesällä 2002
Tietoa tiensuunnitteluun nro 62A
Tien poikkileikkauksen perustapauksena ovat loivaluiskaiset penkereet ja maaleikkaukset. Suistumisturvallisuuden kannalta poikkileikkauksen periaatteelliset muotoilut tehdään alla esitettyjen periaatteitten mukaan.Kaiteeton loivaluiskainen penger muotoillaan kuvan 1 mukaisesti. Vaihtoehtoisesti oja voidaan sijoittaa jyrkkäluiskaisena 2-6 metrin etäisyydelle luiskan alareunasta etäisyyden riipuessa nopeustasosta ja liikennemäärästä.
Tien tasauksen sijaitessa lähellä maanpintaa, luotoillaanm poikkileikkaus kuvan 2 mukaisesti. Maaleikkauksessa muotoilu noudattaa kuvan 3 periaatteita.
Törmäys siltapilariin, kallioon tai muuhun vastaavaan esteeseen voidaan ehkäistä korkealla suojaluiskalla kuvan 4 mukaisesti. Korkeus Hu määräytyy turvaetäisyyden perusteella, moottoriteillä 2m ja muilla vilkasliikenteisillä teillä 1.5m.
1. Loiva, kaiteeton penger
2. Tien tasaus maanpinnan tasolla
3. Maaleikkaus
4. Kallioleikkauksen suojaaminen maavallillaTien tasauksen sijaitessa lähellä maanpintaa (ns. nollatasaus) voidaan metsäosuuksilla parantaa liikenneturvallisuutta muotoilemalla valli tien ja metsän väliin. Metsän tai vaarallisen esteen kohdalla vallin käyttöä rajoittaa sen vaikutus maisemaan ja tilantarve. Kuvassa 5 on esitetty vallin toteuttamisperiaatteet.
5. Valli tien reunallaYli 3 metriä korkea penger tehdään yleensä kaiteellisena ja jyrkkäluiskaisena. Tätä pienemmät pengerkorkeudet tehdään joko peruspoikkileikkauksena, kuvan 1 mukaan, tai maamassoilla muotoiltuna kuvan 6 mukaisesti.
6. Levennetty pengerSalaojitetun pellon kohdalla käytetään joko putkitettua tai syvää sivuojaa. Kuvien 7 ja 8 mukaisesti.
7. Putkitettu oja, sisäluiskan leveys vaihtelee tietyypin mukaan (>2m)
8. Pelto, syvä ojaParannettavilla pääteillä voidaan varautua myöhempiin leventämistarpeisiin, kuten keskikaiteen rakentamiseen, muotoilemalla sisäluiskan yläosa 1:8 kaltevuuteen 1.0 metrin matkalla kuvan 10 mukaisesti.
Leveä luiska korvaa 0.25m tukipientareen. Luiskan alle tehdään normaalit rakennekerrokset, jolloin alue on myöhemmin helposti päällystettävissä.
10. Varautuminen myöhempään rakennusvaiheeseentakaisin alkuun
Turvaetäisyys ja turvallisuusalue
Turvaetäisyydellä tarkoitetaan sellaista etäisyyttä tien reunasta tai ojan pohjasta vaaralliseen kohteeseen, jonka matkalla ajoneuvo suurella todennäköisyydellä pysähtyy tai nopeus hidastuu niin paljon, että törmäys esteeseen tapahtuu vaarattomalla nopeudella.
Vaarallisia kohteita ovat mm. kallioleikkaus, siltapilari, meluseinä ja valaisinpylväs.
Jos törmäyksessä vaarallinen este jää turvallisuusalueelle, eikä sitä voida siirtää, tulee tien reunaan asettaa kaide.Turvallisuusalue vie esteet aiempaa kauemmaksi tai lisää kaiteiden tarvetta.
Turva-etäisyyden perusmitat on esitetty Kaiteet ja suistumisonnettomuuksien ehkäisy- ohjeessa.
Kiinteiden esteiden sijoittamiselle on esteestä riippuen suositukset. Esimerkiksi porttaalit ja siltapilarit suojataan yleensä kaiteella ja tien reunalla oleva metsä raivataan turvallisuusalueen osalta.
Erityisen vaarallisiin esteisiin sovelletaan 1,5-kertaista turvaetäisyyttä. Näitä kohteita ovat suurjännitelinjan pylväät, yli 1 metrin syvyinen vesi ja toinen vilkasliikenteinen tie tai toinen ajorata sekä rautatie.
Nykyisten teiden suistumisturvallisuutta systemaattisesti korjattaessa voidaan käyttää uusia teitä lievempää vaatimustasoa.Keskialue (keskikaista)
Kaksiajorataisella teillä käytetään keskialueella kaidetta taulukon 4 mukaisesti.
Moottoritien kaiteettoman keskialueen turvallisuutta voidaan parantaa rakentamalla ajoratojen väliin valli kuvan 16 mukaisesti. Vallin vähimmäiskorkeus moottoritiellä on 1.5m. Nopeusrajoituksen ollessa 120km/h, korkeus on 2.0m. Alle 1.5m korkuisen vallin laki pyöristetään 1.5m tasanteella.
Taulukko 4
takaisin alkuun
16.
Kaiteen sijoittaminen ja pituus
Kaiteen sijoittamisperiaatteet poikkileikkaukseen riippuu
- Piennarleveydestä
- Vaiheittain rakentamisesta
- Keskialueen leveydestä
- Ajoradan kapeudesta
- Erikoistapauksista, kuten tukimuureihin kiinnitettävät kaiteet
Kaiteen pituus määräytyy seuraavien seikkojen mukaan:
- Vaaran aihe
- Poikkileikkaus/luiskien muotoilu kaiteen alussa
- Mitoitusnopeus
- Tietyyppi (mo, mol, muu tie)
Kaide aloitetaan 20…160 m ennen estettä ja lopetetaan 5…112 metriä esteen jälkeen. Alhaisen nopeustason (<60 km/h) kaiteen vähimmäispituus ennen estettä on 20 m.
Alku- ja loppuviisteen pituus on 12 metriä, jos ei käytetä kokoonpainuvaa kaiteen päätä. Vähäliikenteisillä yksityisteillä ja pysäkillä voi olla 4 metrin viiste.
Siltojen kohdille tehdään aina kaide. Rumpujen kohdilla kaiteen tarve on riippuvainen penkereen jyrkkyydestä.
Liittymää tai pysäkkiä ei pitäisi sijoittaa tarpeettomasti kaiteelliselle penkereelle, koska kulkuaukot haittaavat kaiteen toimintaa. Tällaisissa tapauksissa usein joudutaan liittymisnäkymän saamiseksi leventämään pengertä.
Kevyen liikenteen väylillä pyöräilijän turvallisuuteen alamäissä on kiinnitettävä huomiota. Jyrkänne tai vesi voidaan saada riittävän etäälle väylästä leventämällä poikkileikkaus ja istuttamalla väliin tiheää pensastoa tai puustoa. Muussa tapauksessa käytetään jyrkkäluiskaisella yli 3 metrin penkereellä kevytkaidetta. Silloilla ja tukimuureilla käytetään sälekaidetta. Myös autojen suistumista kevyen liikenteen väylälle tulee estää tarvittaessa kaiteella.
takaisin alkuun
takaisin "reunaympäristön pehmentäminen" -alkusivulle
S12 etusivulle
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö