REUNAYMPÄRISTÖN PEHMENTÄMINEN
Kaiteiden vaikutukset onnettomuuksissa ja kaiteisiin liittyvät kehittämistarpeetYleistä
Yleistä
Parantamistoimenpiteet
Parantamistoimenpiteiden kannattavuus
Lisätietoja seuraavasta raportista
- Kaiteiden vaikutukset onnettomuuksissa ja kaiteisiin liittyvät kehittämistarpeet, TKK-A53 Teknillinen Korkeakoulu Tietekniikan laboratorio, Espoo 2002, ISBN 951-22-5942-7 (yhteistyöprojekti, joka on saanut osarahoituksen S12-projektista)
Tutkimuksen aineistona olivat tutkijalautakuntien tutkimat vuosien 1994 - 1999 kuolemaan johtaneet onnettomuudet. Aineiston perusteella Suomessa tapahtuu vuosittain 70…80 ajoneuvossa mukana olevan kuolemaan johtavaa suistumisonnettomuutta. Näistä suurin osa 91 % on henkilö- ja pakettiautoja.Yleisten teiden kuolemaan johtaneista suistumisonnettomuuksista tapahtui 11% moottoriteillä, 34% muilla pääteillä ja loput 55% alemman luokan teillä. Yleisimpiä suistumiskohteita kuolemaan johtaneissa suistumisonnettomuuksissa ovat olleet
- puut ja kivet, 26 %
- ojat, 18 %
- sivutien liittymät, 11 %
- kaiteet ja niiden viistetyt päät, 10 %
- valaisinpylväät, 10 %
- kallioleikkaukset, 6 %
- siltapilarit ja portaalit, 6 %
- alikulut, 2 %
Parantamistoimenpiteet
Turvallisuuden parantamiseksi tiekaiteita voidaan tapauskohtaisesti parantaa seuraavilla toimenpiteillä:
- Vanhan kaiteen (U-160 ja U-140) pylväiden heikentäminen pehmentämään kaiteeseen törmäystä.
- Vanhan kaiteen korottaminen vetämällä pylväitä ylös.
- Lisäpylväiden asentaminen vanhaan kaiteeseen tehden siten kaiteen tukevammaksi ja vähentäen liiallista joustovaraa.
- Pylväsruuvien uusiminen heikoimmiksi lisäten siten kaiteen joustovaraa
- Kaiteiden jatkoksien parantaminen joustovaran pienentämiseksi.
- Kaiteen pään ankkuroinnin parantaminen estäen siten kaiteen irtoamista.
- Vanhan 8 metrin alkuviisteen korvaaminen 12 metrin alkuviisteellä.
Parantamistoimenpiteiden arvioitu kannattavuus
Onnettomuustapauksista 50 %:lla kaiteen uusimisella olisi voinut vaikuttaa onnettomuuteen ja 90 %:lla kaiteen pään uusimisella olisi voinut vaikuttaa onnettomuuteen. Näistä kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 67 % olisi ollut loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta ja loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista 67 % omaisuusvahinko-onnettomuutta.
Siltapilareiden, alikulkujen ja kallioleikkausten suojaamisella olisi voitu vaikuttaa lähes kaikkiin onnettomuuksiin. Kuolemaan johtaneista onnettomuuksista olisi kaikkien oletettu olleen loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia ja loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista 67 % olisi johtanut omaisuusvahinko-onnettomuuteen.
Kaiteita parantamalla, pidentämällä ja uusia rakentamalla on arvioitu saavutettavan seuraavia säästöjä:
- Suurimmat vuotuiset onnettomuuskustannusten säästöt saavutetaan moottoriteiden kaiteiden päiden parantamisella ja muilla pääteillä kallioleikkausten suojaamisella.
- Suurimmat kustannussäästöt yksittäistä suistumista kohden saavutetaan moottoriteillä suojaamalla alikulut kaitein ja muilla pääteillä suojaamalla siltapilarit kaitein.
- Kallioleikkausten suojaaminen kaiteella on perustelua, kun liikennemäärä ylittää selvästi pääteiden keskimääräisen vuorokausiliikenteen (noin 3000 ajon/d)
- Kaiteiden päiden törmäysturvallisuuden parantaminen ei yksiajorataisilla pääteillä ole yleensä taloudellisesti kannattavaa.
takaisin alkuun
takaisin "reunaympäristön pehmentäminen" -alkusivulle
S12 etusivulle
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö