Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


REUNAYMPÄRISTÖN PEHMENTÄMINEN
Kaiteiden vaikutukset onnettomuuksissa ja kaiteisiin liittyvät kehittämistarpeet

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Parantamistoimenpiteet
Parantamistoimenpiteiden kannattavuus


Lisätietoja seuraavasta raportista

  • Kaiteiden vaikutukset onnettomuuksissa ja kaiteisiin liittyvät kehittämistarpeet, TKK-A53 Teknillinen Korkeakoulu Tietekniikan laboratorio, Espoo 2002, ISBN 951-22-5942-7 (yhteistyöprojekti, joka on saanut osarahoituksen S12-projektista)
Yleistä

Tutkimuksen aineistona olivat tutkijalautakuntien tutkimat vuosien 1994 - 1999 kuolemaan johtaneet onnettomuudet. Aineiston perusteella Suomessa tapahtuu vuosittain 70…80 ajoneuvossa mukana olevan kuolemaan johtavaa suistumisonnettomuutta. Näistä suurin osa 91 % on henkilö- ja pakettiautoja.

Yleisten teiden kuolemaan johtaneista suistumisonnettomuuksista tapahtui 11% moottoriteillä, 34% muilla pääteillä ja loput 55% alemman luokan teillä. Yleisimpiä suistumiskohteita kuolemaan johtaneissa suistumisonnettomuuksissa ovat olleet

  • puut ja kivet, 26 %
  • ojat, 18 %
  • sivutien liittymät, 11 %
  • kaiteet ja niiden viistetyt päät, 10 %
  • valaisinpylväät, 10 %
  • kallioleikkaukset, 6 %
  • siltapilarit ja portaalit, 6 %
  • alikulut, 2 %

Parantamistoimenpiteet

Turvallisuuden parantamiseksi tiekaiteita voidaan tapauskohtaisesti parantaa seuraavilla toimenpiteillä:

  • Vanhan kaiteen (U-160 ja U-140) pylväiden heikentäminen pehmentämään kaiteeseen törmäystä.
  • Vanhan kaiteen korottaminen vetämällä pylväitä ylös.
  • Lisäpylväiden asentaminen vanhaan kaiteeseen tehden siten kaiteen tukevammaksi ja vähentäen liiallista joustovaraa.
  • Pylväsruuvien uusiminen heikoimmiksi lisäten siten kaiteen joustovaraa
  • Kaiteiden jatkoksien parantaminen joustovaran pienentämiseksi.
  • Kaiteen pään ankkuroinnin parantaminen estäen siten kaiteen irtoamista.
  • Vanhan 8 metrin alkuviisteen korvaaminen 12 metrin alkuviisteellä.

takaisin alkuun

Parantamistoimenpiteiden arvioitu kannattavuus

Onnettomuustapauksista 50 %:lla kaiteen uusimisella olisi voinut vaikuttaa onnettomuuteen ja 90 %:lla kaiteen pään uusimisella olisi voinut vaikuttaa onnettomuuteen. Näistä kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 67 % olisi ollut loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta ja loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista 67 % omaisuusvahinko-onnettomuutta.

Siltapilareiden, alikulkujen ja kallioleikkausten suojaamisella olisi voitu vaikuttaa lähes kaikkiin onnettomuuksiin. Kuolemaan johtaneista onnettomuuksista olisi kaikkien oletettu olleen loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia ja loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista 67 % olisi johtanut omaisuusvahinko-onnettomuuteen.

Kaiteita parantamalla, pidentämällä ja uusia rakentamalla on arvioitu saavutettavan seuraavia säästöjä:

  • Suurimmat vuotuiset onnettomuuskustannusten säästöt saavutetaan moottoriteiden kaiteiden päiden parantamisella ja muilla pääteillä kallioleikkausten suojaamisella.
  • Suurimmat kustannussäästöt yksittäistä suistumista kohden saavutetaan moottoriteillä suojaamalla alikulut kaitein ja muilla pääteillä suojaamalla siltapilarit kaitein.
  • Kallioleikkausten suojaaminen kaiteella on perustelua, kun liikennemäärä ylittää selvästi pääteiden keskimääräisen vuorokausiliikenteen (noin 3000 ajon/d)
  • Kaiteiden päiden törmäysturvallisuuden parantaminen ei yksiajorataisilla pääteillä ole yleensä taloudellisesti kannattavaa.


takaisin alkuun

takaisin "reunaympäristön pehmentäminen" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö