Tiehallinnon pääsivujen linkkilista

PÄÄTEIDEN PALVELUTASO JA KAPASITEETTI
Välityskyky- ja palvelutasotarkastelut

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Moottoriteiden palvelutasot
Yksi- ja kaksiajorataisten maaseudun teiden palvelutasot
Liittymien palvelutasot


Lisätietoja seuraavasta julkaisusta

  • Välityskyky- ja palvelutasotarkastelujen tutkimussuunnitelma, Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 3/1998, TIEL 4000182
  • Capacity and Level of Service on Finnish Two-Lane Highways, Finnra Reports 18/2001, TIEH 3200665E
  • Capacity and Level of Service of Finnish Signalized Intersections, Finnra Reports 25/2002, TIEH 3200757E

Yleistä


Maailmalla yleisimmin käytetty palvelu- ja välityskykytarkastelujen opas on Highway Capacity Manual ( HCM ). Se pohjautuu pohjoisamerikkalaisiin liikenne- ja tiestöolosuhteisiin. Viimeisimmät suuret uudistukset käsikirjaan on tehty vuosina 1985 ja 2000. Osatarkastuksia on tehty vuosina 1994 ja 1997.
Vastaava saksalainen käsikirja julkaistiin vuonna 1994.

Suomessa ei ole laadittu omaa kattavaa palvelutasotarkastelujen käsikirjaa. Tarkastelut ovat pääosin pohjautuneet teiden linjaosuuksien osalta amerikkalaiseen HCM-menetelmään.

Liittymissä on maassamme paljon käytetty ruotsalaisia menetelmiä ja niiden pohjalta laadittua CAPCAL-ohjelmaa, koska menetelmä perustuu samankaltaisiin olosuhteisiin kuin meillä.



takaisin alkuun


Moottoriteiden palvelutasot


Uudistetussa HCM käsikirjassa oleva nopeuden ja liikennemäärän kuvaaja on lähellä suomalaisia tuloksia. Suomessa mitatut moottoritieosuuksien maksimivälityskyvyt ovat sopusoinnussa HCM:n kanssa. Liikennetiheys (ajoneuvo/km/kaista) on keskeisin palvelutasoon vaikuttava tekijä.

Saksassa käytetty menetelmä, jossa matkanopeutta käytetään palvelutason mittarina, ei kovin hyvin kuvaa suomalaisia olosuhteita.

Moottoriteiden sekoittumisalueiden palvelutason määrittelyssä HCM:n käyttö edellyttää parametrien tarkistamista Suomen olosuhteisiin. Ruotsalaista menetelmää käytettäessä välityskykyarviota on tarpeen korjata ylöspäin.

Moottoriteiden ramppiliittymien toimintaan vaikuttaa liikenteen kaistajakauma, joka Suomessa poikkeaa amerikkalaisista moottoriteistä. Ramppiliittymien tarkasteluissa suositellaankin ruotsalaista menetelmää sekä sen rinnalla saksalaista käsikirjaa.


takaisin alkuun

Yksi- ja kaksiajorataisten maaseudun teiden palvelutasot

Monikaistaisilla teillä ainoastaan HCM tarjoaa menetelmän palvelutason määrittämiseksi. Palvelutaso määritellään tiheyden ja vapaan nopeuden perusteella. Vapaa nopeus arvioidaan kenttämittausten tai nopeusrajoitusten ja tien geometrian perusteella.

Kaksikaistaisilla teillä on käytetty HCM:iin perustuvaa suomalaista laskentaohjetta. Menetelmään ja perusarvoihin on odotettavissa muutoksia äskettäin valmistuneen tutkimuksen pohjalta.


Liittymien palvelutasot

Valo-ohjauksettomien liittymien toimivuustarkasteluissa suositellaan käytettäväksi Capcal 2-ohjelmaa. Capcal 2:ssa menetelmää on kehitetty kriittisen aikavälin, palveluajan laskentamenetelmän, kaistajakautuman ja lyhyiden kaistojen tarkastelun osalta.

Nykyinen valo-ohjauksen suunnittelun käsikirja (LIVASU 95) tarkastelee lyhyesti liittymien välityskykyä ja palvelutasoa. Käsikirja suosittelee vuoden 1977 ruotsalaiseen käsikirjaan perustuvaa menetelmää. Uudet suomalaiset ja kansainväliset tutkimukset osoittavat tämän menetelmän vanhentuneeksi ja valo-ohjauksisten liittymien välityskykyä aliarvioivaksi.

Myös valo-ohjattujen liittymien analysointiin Capcal 2 -ohjelma on suositeltavin menetelmä. Syksyllä 2002 valmistuneessa tutkimuksessa (Capacity and Level of Service of Finnish Signalized Intersections, Finnra Reports 25/2002) havaittiin kyseisellä ohjelmalla kuitenkin konvergointiongelmia liikennetieto-ohjauksen analysoinnissa. Ohjelmaa käytettäessä onkin tarpeen syöttää kiertoaika ja vihreät ajat käsin, tai ainakin varmistaa ohjelman laskeman ajoituksen realistisuus.

Valo-ohjattujen liittymien välityskyvyn ja palvelutason arviointi kaipaa ajantasaista ohjetta. Myös palvelutason mittarit ja kriteerit tulisi määritellä nykyistä selkeämmin. Tehdyt selvitykset tarjoavat lähtökohdan tarkistamistyölle.

takaisin alkuun

takaisin pääteiden palvelutaso ja kapasiteetti -sivulle

S12 etusivulle

alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö