Tiehallinnon pääsivujen linkkilista

PÄÄTEIDEN PALVELUTASO JA KAPASITEETTI
Lisätietoja laajennetun T-liittymän vaikutuksesta sivusuunnan kääntyvän liikenteen välityskykyyn

takaisin

S12 etusivulle


Lisätietoja seuraavasta julkaisusta

  • Laajennetun T-liittymän välityskyky, Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 2/1998, TIEL 4000181

Laajennetulla T-liittymällä tarkoitetaan sellaista liittymää, jossa pääsuunnan keskisaareke on riittävän leveä tarjoamaan odotustilan sivusuunnan vasemmalle kääntyville. Ajoneuvo voi näin kääntyä päätielle kahdessa vaiheessa. Toimenpidettä voidaan käyttää vain T-liittymissä, ei 4-haaraliittymissä.

Laajennettu T-liittymä on suurilla liikennemäärillä vaihtoehto kiertoliittymille tai valo-ohjaukselle.



Tässä selvityksessä on tarkasteltu järjestelyn vaikutusta sivusuunnan vasemmalle kääntyvien välityskykyyn sekä teoreettisesti että numeeristen esimerkkien avulla.

Tehdyt laskelmat osoittavat, että välityskykyä voidaan parantaa laajentamalla liittymän keskialuetta. Välityskyky paranee huomattavasti, kun keskialueelle varataan tilaa kahdelle ajoneuvolle. Alueen edelleen laajentaminen ei merkittävästi vaikuta välityskykyyn.

Laajennetun keskialueen välityskykyä parantava vaikutus on suurin kohtuullisilla liikennemäärillä (noin 1200-1600 ajon/h). Suuremmilla liikennemäärillä välityskyvyn lisääntyminen alkaa laskea.

Laajentamisen välityskykyä parantava vaikutus on suurin silloin, kun pääväylän liikenne on molempiin suuntiin samaa suuruusluokkaa. Laajentamisesta saavutettava hyöty vähenee liikenteen epäsymmetrisyyden kasvaessa.

Liittymän laajentamisen vaikutuksista välityskykyyn ei ole Suomessa tutkimusaineistoa. Jatkossa olisi tarvetta tehdä tulevien kohteiden yhteydessä välityskykytutkimus sekä "ennen" - että "jälkeen" -tilanteessa.


takaisin alkuun

takaisin "pääteiden palvelutaso ja kapasiteetti" -alkusivulle

S12 etusivulle

alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö