PÄÄTEIDEN PALVELUTASO JA KAPASITEETTI
Lisätietoja laajennetun T-liittymän vaikutuksesta sivusuunnan kääntyvän liikenteen välityskykyyn |
takaisin
S12 etusivulle
|
Lisätietoja seuraavasta julkaisusta
- Laajennetun T-liittymän välityskyky,
Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 2/1998, TIEL 4000181
|
Laajennetulla T-liittymällä tarkoitetaan sellaista
liittymää, jossa pääsuunnan keskisaareke on riittävän leveä tarjoamaan odotustilan
sivusuunnan vasemmalle kääntyville. Ajoneuvo voi näin kääntyä päätielle
kahdessa vaiheessa. Toimenpidettä voidaan käyttää vain T-liittymissä, ei 4-haaraliittymissä.
Laajennettu T-liittymä on suurilla liikennemäärillä vaihtoehto kiertoliittymille tai valo-ohjaukselle.
|
Tässä selvityksessä on tarkasteltu järjestelyn vaikutusta sivusuunnan vasemmalle kääntyvien
välityskykyyn sekä teoreettisesti että numeeristen esimerkkien avulla.
Tehdyt laskelmat osoittavat, että välityskykyä voidaan parantaa laajentamalla liittymän keskialuetta.
Välityskyky paranee huomattavasti, kun keskialueelle varataan tilaa kahdelle ajoneuvolle. Alueen edelleen
laajentaminen ei merkittävästi vaikuta välityskykyyn.
Laajennetun keskialueen välityskykyä parantava vaikutus on suurin kohtuullisilla liikennemäärillä
(noin 1200-1600 ajon/h). Suuremmilla liikennemäärillä välityskyvyn lisääntyminen
alkaa laskea.
Laajentamisen välityskykyä parantava vaikutus on suurin silloin, kun pääväylän liikenne
on molempiin suuntiin samaa suuruusluokkaa. Laajentamisesta saavutettava hyöty vähenee liikenteen epäsymmetrisyyden
kasvaessa.
Liittymän laajentamisen vaikutuksista välityskykyyn ei ole Suomessa tutkimusaineistoa. Jatkossa olisi
tarvetta tehdä tulevien kohteiden yhteydessä välityskykytutkimus sekä "ennen" - että
"jälkeen" -tilanteessa.
takaisin alkuun
takaisin "pääteiden
palvelutaso ja kapasiteetti" -alkusivulle
S12 etusivulle |
|
|