Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


LIITTYMÄT
Kiihdytyskaistat perusverkon eritasoliittymissä

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Tulokset
Kiihdytyskaista rakentamisperusteet

Lisätietoja seuraavasta julkaisusta

  • Kiihdytyskaistat perusverkon eritasoliittymissä, Tiehallinnon selvityksiä 47/2002, TIEH 3200778

Yleistä


Videokuvausten ja simulointien avulla perusverkon eritasoliittymien suunnitteluohjetta varten on selvitetty rampin ja päätien liittymisalueiden toimintaa eritasoliittymien tulppaliittymissä sekä suuntaisliittymissä kiihdytyskaistalla ja ilman kiihdytyskaistaa. Tuloksia on verrattu kirjallisuudessa esitettyihin laskentaohjeiden arvoihin sekä pohjoismaalaisiin ohjeisiin.

Tulokset

  • Sekä kirjallisuuden että simulointitulosten perusteella kiihdytyskaista lisää välityskykyä perusverkon eritasoliittymissä
  • Maastotutkimukset osoittavat saman vaikutuksen: rampeilta tulevat ajoneuvot hyväksyvät kiihdytyskaistallisissa liittymissä pienempiä pääntien aikavälejä kuin kiihdytyskaistattomissa liittymissä
  • Kiihdytyskaista vähentää rampilta tulevien ajoneuvojen viivytyksiä

takaisin alkuun

Kiihdytyskaistan rakentamisperusteita

  • Kiihdytyskaistan rakentamista tulee harkita, jos sivusuunnan jonoutumista ja päätien liikenteelle aiheutuvia häiriöitä halutaan rajoittaa
  • Jos liittymä on vähäliikenteinen, kiihdytyskaista ei juurikaan lisää liittymän sujuvuutta
  • Kiihdytyskaistan rakentaminen on kuitenkin perusteltua esimerkiksi liikenneturvallisuuden, maaston muotojen, päätien geometrian tai suuren raskaan liikenteen määrän vuoksi
  • Kiihdytyskaista tulee rakentaa täyspituisena, koska kaistan pituudesta tinkiminen alentaa välityskykyä ja lisää ajoneuvojen välisiä konflikteja.


takaisin alkuun

takaisin "liittymät" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö