Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


KUNNOSSAPITO
Keskikaiteellisen ohituskaistan kunnossapito

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Talvihoidon vaatimustaso
Talvihoidon kustannukset
Laatuseuranta ja tienkäyttäjien palaute
Talvihoidon menetelmäohjeista


Lisätietoja seuraavasta julkaisusta

  • Keskikaiteellisen ohituskaistaosuuden kunnossapito,
    Tiehallinnon selvityksiä 39/2003,
    TIEH 3200826

Yleistä

Talvikauden 2002-2003 aikana seurattiin kunnossapitoa Suomen ensimmäisellä keskikaiteellisella ohituskaistalla, kantatiellä 45, Lopella. Seuranta toteutettiin talvihoidon laatuseurannan ja tienkäyttäjien palautteen avulla sekä kokoamalla poliisin ja pelastustoimen edustajien kokemuksia.

Keskikaiteellinen ohituskaistaosuus Lopella

Talvihoidon toteuttamisesta

Kovalla lumisateella ohituskaistan auraus on hoidettu pariaurauksena, mutta heikolla sateella riittää yksi aurayksikkö, joka tekee ylimääräisen kierroksen ennen kuin aurausreittiä jatketaan eteenpäin. Keskikaide ei ole aurauksen kannalta erityisen hankala. Ainoastaan keskikaiteen alkupää on aiheuttanut hankaluuksia, koska kaide alkaa liittymän jälkeen vastasuunnan vasemmalle kääntymiskaistan kohdalla ja tekee tämän vuoksi mutkan muutoin suorassa kaidelinjassa.

Polanteen aiheuttaman epätasaisuuden vuoksi ohituskaistalla joudutaan käyttämään selvästi suurempaa suolamäärää kuin peruskaistalla. Keskikaiteen alle kertyvä lumi on muutamaan kertaan talvessa sulatettu suolalla. Talven mittaan ohituskaistaosuudella on tehty pari ylimääräistä höyläyskertaa.

Auraan lisätty sivutela


takaisin alkuun

Talvihoidon työmäärät ja kustannukset

Ohituskaistaosuudella tarvitaan talvihoidon toimenpidekertoja (hoitosuoritetta) aurauksessa 85%, suolauksessa 34%, hiekoituksessa 28% ja höyläyksessä 60% enemmän kuin normaalilla kaksikaistaisella tiellä. Talvihoidon työkustannukset ohituskaistaosuudella ovat 48% suuremmat kuin normaalilla kaksikaistaisella tiellä.

Valtatiellä 5 Pohjois-Savossa tehdyssä seurantatutkimuksessa todettiin, että keskikaiteettoman ohituskaistaosuuden talvihoito on 39% kalliimpaa kaksikaistaiseen tiehen verrattuna. Näin ollen keskikaide näyttäisi lisäävän talvihoidon kustannuksia 5-10% keskikaiteettomaan ohituskaistaan verrattuna.

Laatuseuranta ja tienkäyttäjäpalaute

Ajo-olosuhteita tarkasteltiin tätä selvitystä varten tarkennetulla talvihoidon laatuseurannalla. Selvityksen aikana, tammi-helmikuussa ohituskaistalla oli vallinnut kitka-arvojen perusteella hyvä talvikeli. Muutoin kaista oli ollut paljas.

Kunnossapitohenkilöstön mukaan ohituskaistan alkupää pysyy paremmin lumettomana kuin loppupää. Ohituksia tehdään enemmän ohituskaistan alussa, jolloin irtolumi pöllyää liikenteen vaikutuksesta pois. Ohituskaista on kuitenkin hiukan liukkaampi kuin muut kaistat.

Tienkäyttäjäpalautetta ei tästä uudesta tietyypistä ole juuri tullut. Autoilijoiden mielipiteitä on selvitetty loppuvuonna 2003 tehdyllä tienkäyttäjähaastattelulla.

Suunnittelussa huomioitavaa

Keskikaiteellisia ohituskaistoja suunniteltaessa on tärkeää, että keskikaiteen alkukohdat ovat riittävän kaukaa havaittavissa. Myös ajokaistojen oikea ohjautuvuus on tärkeää.

Keskikaiteellisiin ohituskaistakohteisiin esitetään laadittavaksi liikenteenohjaus- ja varareittisuunnitelma erilaisten häiriö- ja onnettomuustilanteiden varalle, keskikaide esitetään varustettavaksi heijastavilla reunapaaluilla ja tievalaistuskäytännöt keskikaiteellisilla tietyypeille esitetään ohjeistettaviksi.

Selvityksessä ei ole tullut esille muutostarpeita äskettäin uusittuihin talvihoidon menetelmäohjeisiin. Selvyyden vuoksi tarve pariauraukseen tulisi määritellä tiekohtaisesti hoitourakoiden tarkennuksissa.

takaisin alkuun

takaisin "kunnosapito" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö