Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


.
UUSIEN TIETYYPPIEN KEHITTÄMINEN JA TESTAUS
Ohituskaistoilla varustettujen tiejaksojen turvallisuus

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Tilastollinen analyysi
Keskikaiteen vaikutus
Vertailututkimus
Tekniset tekijät


Lisätietoja seuraavista julkaisuista

  • Ohituskaistoilla varustettujen tiejaksojen turvallisuus, Tiehallinnon sisäisiä julkaisuja 43/2002, TIEH 4000354

Yleistä

Tutkimuksessa tarkasteltiin tieosuuksia, joille on toteutettu ohituskaistoja säännöllisin välein. Tarkastelussa olivat mukana

  • Vt 1 Lohja - Salo (13 ohituskaistaa)
  • Vt 3 Ylöjärvi - Hämeenkyrö (3 ohituskaistaa)
  • Vt 4 Äänekoski - Pihtipudas (16 ohituskaistaa)
  • Vt 5 Mäntyharju - Juva (22 ohituskaistaa)
  • Vt 9 Jämsä - Korpilahti (4 ohituskaistaa)

Yhteensä ohituskaistoja tarkastelussa mukana olleilla tieosuuksilla oli 58.

Tutkimus koostui tilastollisesta analyysistä, vertailututkimuksesta ja teknisten tekijöiden vaikutusten analyysistä.

Tilastollinen analyysi

Tutkimuksessa hyödynnettiin onnettomuusrekisteritietoja vuosilta 1994-2000. Ohituskaistaosuuksilla oli tapahtunut 113 henkilövako-onnettomuutta ja 15 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Tarkasteltujen osuuksien ohituskaistoilla henkilövahinko-onnettomuusriski oli 10,4 onn/108 ajon.km ja kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien riski 1,4 onn/108 ajon.km, kun veryailuteiden
2-kaistaisilla osuuksilla vastaavat riski olivat 9,8 ja 1,0. Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien pieni määrä heikentää tuloksen luotettavuutta. Tutkimuksen tuloksen mukaan ohituskaistojen ei todettu yleensä parantavan tiejaksojen liikenneturvallisuutta.

takaisin alkuun

Keskikaiteen vaikutus

Tutkimuksessa tarkasteltiin myös keskikaiteella saavutettavia hyötyjä onnettomuuksien vähentämisessä ja seurausten lieventämisessä. Ohituskaistoilla keskikaiteella voidaan vaikuttaa erityisesti kohtaamisonnettomuuksiin, vasemmalle suistumisiin sekä ohitusonnettomuuksiin, joissa käytetään vastakkaisen ajosuunnan kaistaa. Henkilövahinko-onnettomuuksista 30 %:iin ohituskaistoilla ja 35 %:iin 2-kaistaisilla vertailuosuuksilla olisi voitu vaikuttaa keskikaiteella. Vastaavasti kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 60 %:iin ohituskaistoilla ja 63 %:iin vertailu osuuksilla olisi voitu vaikuttaa keskikaiteella.

Vertailututkimus

Valtatien 4 ohituskaistoille voitiin ainoana tieosuutena tehdä ennen-jälkeen -tutkimus vuosien 1989-1993 ja 1996-2000 onnettomuustiedoista. Vertailussa tulokseksi saatiin, että ohituskaistojen rakentamisen jälkeen henkilövahinko-onnettomuudet olivat vähentyneet 28 % ja kuolemaan johtaneet onnettomuudet 45 %. Ottaen huomioon valtateiden yleinen onnettomuuskehitys voidaan todeta, että ohituskaistat ja muut mahdolliset toimenpiteet ovat vähentäneet onnettomuuksia ja erityisesti vakavia onnettomuuksia kyseisellä tiejaksolla.

takaisin alkuun

Tekniset tekijät

Tierekisteri- ja paikkatietoaineiston pohjalta pyrittiin selvittämään tieteknisiä tekijöitä, jotka olisivat vaikuttaneet ohituskaistojen turvallisuuteen. Mikään yksittäinen tekijä ei näyttäisi tekevän ohituskaistasta turvatonta tai turvallista. Turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä olivat mm.

  • Ohituskaistan pituus
  • Geometria (kaarresäde, kaarteisuus, näkemät, poikkileikkaus)
  • Liikennemäärä (liikennemäärän kasvaessa myös liittymät)
  • Hirviaitojen puute
  • Huonot keliolosuhteet
takaisin alkuun

takaisin "uusien tietyyppien kehittäminen ja testaus" -alkusivulle

S12 etusivulle

alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö